Jump to content

Startmotoren til min Yanmar 4JHE er upålitelig, hvor skaffe ny?


Lars H.

Recommended Posts

Nå ser svigermor så dårlig at det er så vidt hun ser nyhetsoppleseren på dagsrevyen, men hun hører som en hauk og er helt klar i hodet. Heldigvis har hun ikke høyttalende internett! Men jeg må vel heller passe på hva jeg skriver om svigermor dersom Trude skulle se over skulderen på meg. Men uansett blir det lange dager i Bøfjorden, her er værmeldingen derfra:

 

bofjordvar.png

 

Hadde jeg enda hatt båten med meg, det er en fin gjestehavn der (i regnværet!)

 

bofjordhavn.jpg

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Helt enig, og jeg har et svært god forhold til svigermor på 94. Men Bøfjorden er et gudsforlatt sted! Men jeg tar med meg fiskestangen, så da blir det noen turer ned på berget 200 meter unna, og på søndag blir det en tur på sjøbruksmuseet der de har en utrolig flott samling av gammelt båtutstyr og motorer. Det pleier også å være kaffeservering med foredrag om ett eller annet om kystkultur da.

 

Her starten på en videosnutt (med litt godlyd) jeg en gang planla å lage fra museet:

 

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Og så var starteren skrudd ut og levert hos Høyden Bil og Båtelektro. Nå får de god tid på seg, jeg henter den når jeg er tilbake fra Nordmøre om to uker. Men jeg gruer meg til å ligge på magen, holde selve starteren på 9,3kg med en hånd samtidig som jeg skal lirke de to festeboltene på plass når starteren skal på plass igjen! Jeg er litt bekymret for gjengene på startreléet som er av kopper, de er dratt over på et område. Men han på verkstedet skulle i hvert fall renske gjengene opp så godt han kunne med et gjengesnitt.

 

startmotor.jpg

 

 

 

Ellers var tennene på både pinjongen i startmotoren og tennene på svinghjulet helt nydelige.

 

 

tenner_pinion.jpg

 

 

 

tenner_svinghjul.jpg

 

 

 

Og med det samme jeg var i båten, rengjorde jeg litt i septiktanken, og det var det behov for. Men det er jo en helt annen sak! Men det ble jo et lekkert bilde med kameraet holdt nede i tanken!

 

septiktank.jpg

 

 

 

 

 

Her flottøren til tanknivågiveren, det var tydeligvis aktivitet nedi der!

 

 

flottor.jpg

 

 

 

Lars H.

selvoppnevnt drittunge

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Da fikk jeg enda en god grunn til ikke å henge meg på iPad, iPhone Smartphone . . . hysteriet! Mine Dell PC'er har innebygget ferdig installert filter for septiklukt!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Det hadde vært en fin tur det, men det blir nok litt langt med en Saga 27 i 7 knop. Jeg har riktignok god tid som pensjonist, men Trude er fremdeles i jobb med vanlig ferie.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
  • 2 uker senere...
Og så var starteren skrudd ut og levert hos Høyden Bil og Båtelektro. Nå får de god tid på seg, jeg henter den når jeg er tilbake fra Nordmøre om to uker. Men jeg gruer meg til å ligge på magen, holde selve starteren på 9,3kg med en hånd samtidig som jeg skal lirke de to festeboltene på plass når starteren skal på plass igjen! Jeg er litt bekymret for gjengene på startreléet som er av kopper, de er dratt over på et område. Men han på verkstedet skulle i hvert fall renske gjengene opp så godt han kunne med et gjengesnitt.

 

Og så var starteren på plass igjen etter mye svette, blødende knoker og banning. Jeg hang den i lastestropper fra en stokk over motorrommet og noen plankebiter til støtte slik at jeg fikk skrudd inn boltene liggende på magen over motorrommet. Men gjengene på startreléet var så dårlig at hele reléet også var skiftet. Børster og kommutator var helt 100%, så nå har jeg en starter som er moden for nye 25 år!

 

Pris? 685,- for pinionen, 561,- for reléet 40,- i verkstedmateriell og 800,- for en times arbeid. Tilsammen 2086,- plus moms 521,50, totalt 2607,50

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Jeg synes egentlig ikke det var så dyrt, hverken prisen på delene eller arbeidspengene. Jeg hadde jo starteren fra hverandre selv tidligere, og en times arbeid er greit. Det er mye fikling for blant annet å få børstene på plass etter demontering.

 

Turen til svigermor? Ja ja, den er over nå, og takk for det. Meningen var at vi skulle kjøre til Bøfjorden fredagen der hennes landsted er, laste av og ligge over og hente henne i Kristiansund lørdag. Men da vi ankom var det fullt opp der med yngste broren til Trude (han som har overtatt stedet) og kona og to voksne barn som drev og malte huset. Så vi kjørte bare videre til Kristiansund. Etter noen telefoner der det ble oppklart noen misforståelser dro vi med svigermor tilbake til Bøfjorden lørdag, og da var alle borte.

 

De første dagene var det regn og vind, og jeg holdt på å gå på veggene og ville hjem! Men vi ble enige om at jeg skulle holde ut til torsdag før vi kjørte til Kristiansund med svigermor for å bli over der en dag før hjemreise lørdag. Heldigvis ble været etter hvert bedre så jeg holdt ut selv om det var null fiskelykke nede på berget.

 

I Kristiansund gikk fredagen greit med rusletur ned på kaien og i båthavnen. Og en tur till Mellomverftet der jeg beskuet mange gamle båter og motorer fikk dagen til å gå.

 

Men det verste av alt var at jeg hadde glemt laderen til laptop'n! Så etter to dager i Bøfjorden kom abstinensen da batteriet var tomt! Det er utrolig hvor avhengig en blir av å sitte fremfor en dataskjerm!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
  • 3 år senere...

Vekker opp att denne gamle tråden.

Har ei stund hatt trøbbel med eit kranglete innslag på startmotoren til min 4JHE. Eg bestemte meg til slutt for at eg ville byta ut heile startmotoren, fordi den likevel var nokså gamal... Etter ein del undersøkingar tok eg ein sjangs og kjøpte ein startar på eBay, som hadde ei nokså anna utforming enn den originale: http://www.ebay.com/itm/161000915006?_trksid=p2060353.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

 

bilde

 

Eg var nokså spent på om denne startmotoren ville passa til motoren min, men til alt hell så passa startaren heilt fint, det var til og med enklare å få skrudd den på plass, fordi eg kom til med pipe og skralle på den øverste skruen.

bilde

Det einaste eg måtte gjera var å byta ut kabelskoen på lediningen som gir signal til innslaget. Eg er sjølvsagt litt spent på om dette er ein haldbar startmotor, men tenkte at for knappe 1300 kr inkl frakt og mva så var det verdt eit forsøk. Ein ting som talar for at denne kanskje vil gå i stykker før ein original er at akslingen til tannhjulet ikkje er lagra opp i enden, slik som den originale er.

Redigert av iFix (see edit history)
Link to post

Jeg har overhalt startmotorer til en litt eldre biler. Den eneste måten å se om funksjonen er riktig er å kjøre startmotoren i benk, dvs jeg fester den i en stor skrustikke og kobler til strøm fra et batteri. Motoren kan gå rundt selv om tannhjulene ikke går helt i inngrep. Om spolen er defekt så skal ikke motoren gå rundt. Jeg går ut fra at du har sjekket spenningen inn på startmotoren. Jeg fant en nettbutikk som har Yanmar-deler her om dagen. Jeg skal grave den frem igjen og legge den inn har.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...