Jump to content

Honda 100 10 HK, trimme?


Daniel Vollstad

Recommended Posts

Har aldri skrudd på disse. Men om det sitter en plombe i disse motorene, vil jeg tro det er en skive eller annen mekanisk stopp av gasspådrag.

 

Stopp motoren, ta av luftfilterboks og se inn i forgasseren mens du gir full gass. Om du får åpnet til fullt pådrag, er det nok ingen plombe der.

 

Uansett kan selvsagt motoren trimmes, det kan alle motorer. Du kan for eksempel plane topplokk for å heve kompresjon, porte kanaler for å lette flytstrøm, sette på større forgasser, større ventiler (gjerne væskefylte), bore opp til større stempel, gjerne et smidd stempel for å redusere roterende vekt, dissekere motoren for å veie opp og balansere ut alle unøyaktigheter, se om du finner passende kamaksel fra feks 15hk med andre ventiltider og høyere løft men som likevel ikke gir kollisjon mellom ventil og stempel, lette svinghjul for å bedre akselerasjon osv osv. Om budsjettet er ubegrenset kan du vurdere turbo eller kompressor. :)

 

Men alt du gjør, vil nedsette forventet mekanisk levetid samtidig som motoren ikke lenger kan forventes å være like lettstartet, pålitelig og økonomisk. Kost/ nytte-forholdet kommer fort inn i bildet.

 

Denne motoren er gammel, så det beste du kan gjøre er nok en overhaling. Mål kompresjonen, kanskje den er litt slapp? Bytt luftfilter og impeller, kjøp stempelringssett, hon over sylindrene, slip inn ventilene på nytt, optimaliser tenningstidspunkt, kontroller registerkjede og bytt olje på både motor og drev. Om du i løpet av denne operasjonen bytter ut noen slitne simmerringer og svettende pakninger, er mye gjort. Da har du kostet på litt penger og jobb, som tvert om øker motorens levetid samtidig som den vil yte mer og bruke mindre bensin.

 

Jeg ville brukt motoren som den er. Blir den for liten, så kjøp en større.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Den motoren din kan man ikke "trimme" som man kan på 9,9 hk som jeg tror du tenker på. Jeg har lik motor bare i 75, 7,5 hk og den er lik din bare med annet innsug på forgasser. Når den byttes så får min motor like stor kraft som din.

 

Ellers kan du gjøre som ModeraTore sier, som vil være lønnsomt å utføre med tanke på å "gjennopplive" gamle hester som har tatt kvelden gjennom diverse slitasje.

 

Er motoren din fra rundt 80-tallet?

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...