Jump to content

Yamabisi påhengsmotor - noen som har hørt om dem?

ko-stens

Recommended Posts

Etter at den gaaaamle Evinrude 6 hk'en høyst sannsynlig blir en bunke høvdinger dyrere enn planlagt, titter jeg litt etter alterntiver. Glante på småmotorer på Finn.no og kom over noe som heter Yamabisi.

Dette har jeg aldri hørt om, men litt googling fortalte meg at dette er en motor produsert i Kina, 100 % duplikat av Yamaha, stod det.

Noen som har erfaring med disse og om de er verdt penga? De er jo mye billigere enn ekte Yamahamotorer.

Eksempevis koster en Yamabisi 5 hk 5 990,- http://www.finn.no/f...nnkode=35219102, mens en tilsvarende Yamaha koster 9 950,- http://www.finn.no/f...nnkode=35498999

Ser ut som om jeg er i ferd med å angre på 800,- for motor og 2 500,- i uforutsett (men kanskje ikke så uventet) påkost for en 1973-modell... :nonod:

Redigert av ko-stens (see edit history)

Og sannsynligvis tilnærmet null 2.håndsverdi. Ville heller kjøpt en brukt Yamaha.

De som selger disse kopiene later til å spekulere i at mange tror det dreier seg om at Kina kun er produksjonsland, men at Yamaha og andre vestlige firmaer har kontrollen. Vi vet jo at svært mye av det vi kjøper er produsert i Kina uten at det på noen måte går ut over kvaliteten. Elektronikk, mobiltelefoner etc.

Men her er det kinesiske produsenter som, etter beste evne, har kopiert vestlig-utviklede motorer.

Som sæbø sier, spes. kunststoffer er ofte i ubegripelig dårlig kvalitet. (plastdeler, gummislanger etc)

litt på siden, men har opplevd endel av dette ifm en veteran Land Rover jeg har. Der er mye av ettermarkedsdelene fra Kina. mens originalene har holdt i over 30 år holder Kina kopiene i 3 måneder...

• 2 uker senere...

På besøk hos venner i stockholm's sjærgård på forsommer'n, var det en der ute som hadde en 15 hk yamabisi 4 takt, han og 2 kompiser hadde bestilt direkte gjennom en kinesisk leverandør de hadde funnet på noe som het noe så utrolig som alibaba.com. De hadde brukt de hele sesongen i fjor uten problemer, og så langt i denne sesongen, fremdeles uten problemer. Synes den så flott ut, og så langt jeg kunne se helt lik min gamle havarerte yamaha 15 hk fra 2000.... så ut som blåkopi av den. Men holbarheten på sikt er det vel ikke gått å si, men hvis vi ser på kjente merkevarer er jo de også ofte laget andre steder enn vi tror, kompis kjøpte ny suzuki 9.9 til jolla si i år, den var laget i thailand....

Men det er vel aldri bortkastet å fikse den gamle evinruden heller, bedre motorer er vel aldri laget?!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...