Jump to content

Rakkebåene, indre lei blir endelig merket


Ingar

Recommended Posts

Dette blir ei lei man må være varsom med å gå i ruskevær ! Det genereres en utrolig brått-sjø der inne ved mye vind.....

Jeg har hatt hytte i Naverfjorden og kan vel regnes som en av de "lokalkjente".

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

SamH - leia går så nære fjellet at du like gjerne kan være kajakken din :smiley:

 

Når jeg tenker på det må dette være en god ide for den nedlagte eskortetjenesten til RS. kajakk eskorte. Blir som andemor på tur med ungene...

 

Morsomt Mulligan! :lol: og det blir egen vimpel for å få lov til å bruke merkene. De er da i utgangspunktet usynlige og de med vimpel får en IR lykt til å lyse de opp med.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Galskap satt i system!

Her risikerer vi at uerfarne båtførere lokkes inn i Rakkebåene i dårlig vær, og været trenger ikke være spesiellt dårlig heller før det kan bli farlig! Hva er problemet med å runde Herregårdsbåen?

Er selv fra Stavern og vet veldig godt hvor fort det blir VELDIG skummelt i Rakke....

Link to post
Share on other sites

Galskap satt i system!

Her risikerer vi at uerfarne båtførere lokkes inn i Rakkebåene i dårlig vær, og været trenger ikke være spesiellt dårlig heller før det kan bli farlig! Hva er problemet med å runde Herregårdsbåen?

og vet veldig godt hvor fort det blir VELDIG skummelt i Rakke....

Flott at den blir merket.

Hva er for dårlig vær ??

Gikk indre lei med Marexen, men siden er det midtre merka lei "Kirkeberget -Brattbåen - Hellene eller motsatt 1,4 nm mot 4nm rundt det er en god grunn når en er rusler med 6-7 knop.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Ingen tvil om at det er flott at leia blir merket. Men at det kommer til å oppstå mange situasjoner der med uerfarne er jeg ganske sikker på.

 

Jeg har hatt hjelp av RS Askerbæringen for å komme meg fra Naverfjorden til Stavern. Det var i 2001 og det blåste rundt 18 m/s.

Moringen min inne i Naverfjorden holdt ikke og det fantes ikke noe sted å fortøye som var ledig.

Den gangen spurte jeg skipperen på skøyta om han gikk inn på Rakke med Askerbæringen. Svaret var da at inn der i ruskevær hadde ingen noe å gjøre, heller ikke RS.

Om de har endret oppfatning vet jeg ikke, men de er uten tvil avhengig av ei lita skøyte ala Simrad Færder tror jeg. Den ligger vel ikke i Stavern.

 

Etter denne hendelsen ble jeg med lokalkjente og ble etter hvert "lokalkjent" selv. Jeg støtter opp om uttalelsen fra Skipperen fra 2001: Inn på Rakke er det ingen som har noe å gjøre om det er ruskevær. Hva er ruskevær, vel jeg vil si det går ved 8-10m/s der inne Det er mulig jeg kjørte lengre inn enn den merkede traseen er ment å gå, men der jeg gikk er det steder hvor bølger og svell vil kunne føre hvem som helst på grunn uten at man har en sjanse.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ingen tvil om at det er flott at leia blir merket. Men at det kommer til å oppstå mange situasjoner der med uerfarne er jeg ganske sikker på.

Det er vel de uerfarene som krysser Rakke på ren lykke nå. De som vet hva de driver med gjør som de pleier. Det må vel være bra at det merkes "ei løype" for de førstnevtnene og bidrar til å holde skadeutbetalingene nede. Kall det gjerne skjærgårdsjeepløypa!

Link to post
Share on other sites

Med merket lei "inviterer" man uerfarne inn dit. I dag går de midtre lei.

Men, den som lever får se......

 

Som sagt, for egen del passer det perfekt :thumbsup:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Trenger ikke nødvendigvis være vind. Det kan være gammel sjø(dønninger) fra syd-vest og 2-3 knop fart på strømmen som går sydover.

Det er nok til å rote opp mye enkelte plasser.

Det skal også sies at jeg brukte rakke som badeplass i 7 år og det er utrolig flott langs land der i rolig vær.

Så om man tar turen i pent vær så er den absolutt verdt det. Ble også imponert over hvor bra Kystverket har truffet med de nye oppmålingene. Kjørte en del på plotter/ekkolodd for å lokalisere grunnene og de er der de skal være......

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg brukte litt eldre kartgrunnlag i fjor. Gikk direkte fra Nevlunghavn på tomgang, og mot yttre røde stake og lysbøya. Litt etter Søndre bjerkerer når dybdemåleren passerte 4m, og synkende, og plotteren viste 20m ble det litt bakking og turne utover rundt yttre lysbøye. Krysspeiling på kartet viste at plotteren ikke var mye ute heller.

 

Er ikke så mange minuttene å tape når en kan kjøre utenom i 30+. Jeg bestemte meg ivertfall for den dagen å alltid å gå godt klar på utsiden.

Men ser jo at det er en del å spare for de saktegående om det åpnes en lede lenger inn.

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Da var leia ferdig merket (19.08.2012).

Legger inn en link til litt KNBF sin "test" av leia og ber folk merke seg følgende:

 

Leia ferdig merket og KNBF har prøveseilt. Søndag 19.08, på årets kanskje til nå beste dag, seilte vi fra Svartskjæra og ned til Naverhella og retur. Selv om det var lite vind, anslagsvis 6m/sek, var det allikevel godt med svell hele veien og opp mot 1,5m sjø i de trangeste passasjene.

På sydvestgående står den første jernstangen rett syd om Svartskjæra og markerer inngangen til småbåtleia.

 

Link til KNBF sin reportasje/prøvetur: http://knbf.no/archives/2012/08/indre_lei_pa_ra.php

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

På rakke skal man være forsiktig, har passert dette området mange ganger på flere steder,og ville vel ikke valgt langs land hvis det var forholdsvis dårlig vær, da går jeg helt utenom lysbøyen, men vanligvis har jeg tatt ruten over mitten,Evt langs land og det tror jeg blir det samme,har ingen dårlige erfaringer langs land og heller ikke skjø tilbake fra land.

Men hvordan man skal forsere Rakke er det mange meninger om.

 

Aanton

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...