Jump to content

AQAD41A, går urent over 2.500 rpm.

fredriksen

Recommended Posts

Min trofaste 41-motor gir meg litt hodegry om dagen: Den ser ikke ut til å like turtall over 2.500 rpm! Ved økning av turtall opp til 3.000, begynner den å gå urent med en gang, den dropper turtallet og stanser om jeg ikke raskt tar den ned til noe over tomgang.

Status: Forfilter (Racor 10 micr.) er ca 30 minutters gange gammelt..Finfilter er helt nytt (skiftet i fb. med feilsøking nå). Vet at alle pakninger ved filtrene er nye, satt inn med litt motorolje/diesel, og skrudd til passe tett for hånd. Ser ingen lekasjer (ut, eller luft inn..)

Volvoen starter og går kiokkefint, alt ser ut til å være OK. Når den er varm tar jeg den i fri opp til 1.500, så 2.000 deretter opp til 2.500 og motoren maler som en katt: Alt OK. Jeg lar den gå i ca ett minutt på hver av hastighetene. Tar jeg den opp til 3.000, så begynner den altså å gå urent, dropper turtall og stanser eventuelt og kommer aldri opp i vanlig topp 3.500 - 3.700.

Jeg hadde stans på st.hansaften og også dag etter å ha fylt opp tanken & reservekannene. Hadde da skiftet finfilter før turen til dieselpusheren. Etter dette tok jeg en sving over havna i Oslo mot Gressholmen. Langt nok ute ga jeg på for å komme i plan, men da døde motoren igjen....

Jeg har brukt båten lite hittil, kun en tur inne i fjorden. Alt OK.

Jeg har tatt tanksjau for en uke siden, mest for å være sikker på at alt var helt rent. Hadde ikke gjort dette på 7 år.: Tømt dieseltanken, gjordt den skikkelig ren (var kun litt bunnfall i et hjørne (mengde: tørket bort med en finger..), så nå vet jeg den er OK. Pumpet opp fra tanken via et 2 mic filter, opp i nye Biltemakanner, og tilsvarende tilbake.

Var altså ute på St.Hansavten, og motoren døde da jeg tok den opp i turtall. Siden har jeg lett etter mulig problem. I morgen skifter jeg det nye Racorfiltret (det var som vanlig innpakket i plast; tok av all plast så der er ikke broblemet) bare for å eliminere evt. ny, fersk møkk/tett filter. Turtallsfallet opptrer som om jeg har dieseldyr i filteret (har hatt det for noen år siden så jeg vet hvordan det oppleves), den bare dør pent og stille ut... Men som skrevet: Har nyrenset tank...

Noen som har tips? Strøm, oljetrykk & temp er helt OK. Olje er OK, Drev er OK (samme symptom i gir som i fri..)

Kan sug i dieselslangene bli så stort at de strupes?? Slangene er + 10 år. Skal slike skiftes??

Any ideas??

:-( steinar

Jeg fant en plastbit fra embalasjen til racorfilteret i koppen under. Kjøp deg slange 8mm for diesel hos en slangepusher. jeg fikk et tips om at dersom du har originale volvo banjonipler inn på tilførsel og retur, sager du et kryss med en baufil på klemkoblinga. Da er det mindre metall å bende til siden for å ta av den gamlle og sette på ny slange. Kanskje det er dysene som ikke gjør det de skal. Åpner de for tidlig eller forstøver dårlig vil ikke motoren yte bra. Det er bare å begynne i en ende, da skal bli bestevenn med motoren fremover og lære den og kjenne.

Hvordan ser røyken ut bak når du drar på? - Er den svart får du nok diesel og har "pusteproblemer". Skjedde det plutselig etter du bytta innsatsfilter? - Uten å vite mer høres det ut som du har et problem med forsyningen av diesel. Du kunne jo ha kjørt en tur med en slange fra matepumpa og rett ned i en kanne med diesel da - for å se om alt frem til matepumpa er ok eller ikke.

Hvordan ser røyken ut bak når du drar på? - Er den svart får du nok diesel og har "pusteproblemer".

Nei, den ryker ikke svart. Det er en Volvo, så den varsler at den er startet med vanlig grå røyk... Deretter er alt normalt.

Tidlige 41 A motorer hadde eksosspjeld for å begrense røyk på lavt turtall. Har du eksos spjell på din? Dette hadde en lei tendens til å ruste fast i halvåpen stilling å kvele motor.

Helt riktig: Min hadde eksosspjeld (rustet fast og ble offret til evig hvile :yesnod: )

har du fått alt tett etter tanksjauen? Suger luft?

Vel, det er jo ikke mye som kan lekke luft.. Det er rørene i tanken opp til over lokket, deretter slangen til forfilter, forfilter og så slange til pumpen... Jeg mener dette er tett da jeg har sjekket alle pakninger, tiltrekking. etc.

Men:

En tanke som har slått meg, er at dette minner mye om problemer jeg hadde med dieseldyr (gelè). Jeg skal starte opp igjen kjøre til det stopper og så sjekke forfilteret. Dersom det er gelè der, så er eneste mulighet at tanken har et skvalpeskott jeg ikke har kjent med hånda når jeg tørket/renset opp inne i tanken. Har ikke helt tro på dette, men etterhvert må man også begynne å lete blant det utrolige :-)

:-) steinar

Har sprøvd & sjekket noe mere:

Starter, lar motoren gå til den er litt varm, i fri løfter turtall til 1.500, 2.000 og 2.500, alt OK. Løfter til 3.000 begynner fort å få problemer og mister turtall raskt, slipper den ned til tomgang hvor den harker litt men går. Stanser motoren, skrur av Racor forfilteret og sjekker: Alt helt perfekt og fint, Tømmer dieselen ut av filteret og i et spann: Ser intet galt med dieselen.

Jeg hade planer om å bytte filteret nå, men da jeg ikke kunne se noe feil overhodet og det er benyttet i ca 45 minutter, så satte jeg det samme filterelemetet tilbake.

Sjekket alt hele veien fra sugerøret i tanken, slanger kuleventil ved filteret (akslingen/stammen på kuleventilen går i alle fall rundt, regner med at kula også gjør det...) og banjokobling på fødepumpa. Alt ser ut til å være OK.

Så til Fødepumpa: "Sjekk om det ikke ligger en sil i inngangen til fødepumpen"

Slangen har et banjofeste og tror ikke det kan være noe sil i selve fødepumpa. Jeg ser i alle fall ingen slike.

Men: Jeg undres på om hva som skjer når fødepumpa begynner å fjuske. Er det bråstopp? Eller kan den gi dårligere trykk og mindre mengde? Kan dette være problemet? Kjenner noen til fødepumpeproblemer??

:-) steina

I følge lokal VP-firma i Oslo, har VP41 to forskjellige pumper: En hvor man kan åpne og ta ut/se på silen, en annen som ikke er åpningsbar. De opplyser at membran enkelte ganger kan sprekke, noe som gir for lavt trykk / mengde pumpet diesel. Dette sjekkes ved å montere på en trykkmåler. De har selvfølgelig neste ledige time i august... og regner med å fakturere en time for testing (montering av manometer på en kort slange, lufting av system, av målerslange etc.

Da ny pumpe koster under 700kr (faktisk! Selv om dette er VP er det ikke en null for lite!), har jeg bestilt en ny. Rimeligere og enklere bare å bytte pumpa. Det er vel på denne måten man får seg mye nytt på motoren: Skifte en og en del for å finne en feil :-)

Venter nå i spenning på leveranse...

Redigert av fredriksen (see edit history)

Ja, dere har begge to rett! Jeg måtte tilbake til VP-pusheren og kjøpe et nytt rør for diesel fra pumpa til finfiltret. Den gamle pumpa hadde rørstusser som slange inn og trykkrør ut kobles på. Se bildet nedenfor så ser dere forskjellen. Det som var litt pussig her, er at den nye pumpa koster ca 650 kr og røret koster 697... Avansert rør! :giggle:

imag0234.jpg

Som seg hør og bør når man reparerer noe, så må også noe annet byttes...:

Brennstoffslangen, slangen med diesel inn til pumpa er festet med sålkalt "banjo" og denne hadde da en annen vinkel / vridning enn den jeg nå hadde behov for på den nye pumpa. Jeg løsnet slangen og vred den forsiktig til banjoen med bolt passet den nye pumpa. Etter den var montert sjekket jeg slangen... Den er jo +10 år (jeg har hatt båten siden -03) og muligens helt fra båten var ny i -89, så den var selvfølgelig tørr & litt sprukket utenpå. Nå hadde den et større brudd i den ytre beskyttelsen. Så nå må den byttes.

Ser den er merket med Volvo Penta Marine fuel på banjosiden og SAE 100 RIT 5/16" på slangen. Er dette noe man kun kjøper hos Volvo penta eller er dette noe man kan kjøpe hos andre som har mulighet for å ha en noe lavere margin på dette?

img_1781.jpg

Bildet av fuelskangen med banjo i ene enden og kon nippel (??) i andre. Denne "kon-nippelen" står i en mindre festeblokk på skottet i motorrommet hvor både til og fra tanken er festet. Blokken har retningspiler på skangefestene. Vet ikke helt hva dette er, men regner med at det er en festeanordning hvor man kan feste slangen slik at banjoen har riktig vridning i forhold til pumpefestet?

Hvor kan man kjøpe slik dieselslange?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...