Jump to content

For høy ladespenning fra dynamo

Nils G Stråbø

Recommended Posts

Hei alle sammen.

Vi kjøpe ny båt i fjor, en 2001 modell Tresfjord Atlantik med en 407hk Yanmar 6LY2A-STP.

Alt fungerte da 100% perfekt i fjor, men på vår første tur i år (forrige helg - alt for sent, men det er en annen sak) så la jeg merke til at ladingen ved gange ikke oppførte seg normalt. Spenningen varierer mellom 14.6 og opp til 16 volt, spesielt rett etter start når batteriene har vært tappet som følge av bruk. Jevnt over ligger den på 14.8-15.1 med enkelte peaker opp til 16 som varer i noen sekunder. Når motoren har gått 10-15 minutter så ser det ut til at det stabiliserer seg rundt 14.7 - 14.8.

Jeg var nede i dag og målte denne spenningen på batteriene, bare for utelukke instrumentfeil.

Planen var også å skrive ned hvilket eksternt utstyr (regulatorer, skillereleer o.l.) som var koblet til for å kunne gi dere litt mer info, men det gikk selvfølgelig i glemmeboken. Det eneste jeg husker var at det sto tok eksterne bokser (ca 5x5 cm merket med "regulator" et eller annet) som var koblet til hvert sitt forbruksbatteri (samme bank), to andre større bokser (ca15x15 cm med kjøleribber med navn som gjorde at jeg antok hadde noe med lading å gjøre), og en liten tynn boks, ca 2x2 cm, som var festet på det ene forbruksbatteriet. Jeg kan gå ned i morgen og finne ut merke og modell på disse boksene hvis det er av interesse.

Problemet mitt er at jeg er grønn på strøm og lading i båt, som dere sikkert skjønner med min forklaring av "bokser" og "dingser", så jeg trenger noen gode tips om noen her inne kjenner til dyktige firmaer / enkeltmannsforetak / privatpersoner i Stavanger området som kan ta på seg jobben (mot full betaling selvfølgelig) med å feilsøke og fikse dette problemet.

Jeg kontaktet Garstad, men de var fullbooket til langt ut i august, og da er dessverre ferien vår over. Regner med at Stavanger Båtsenter er like fullbooket, selv om jeg ikke sjekket med dem.

På forhånd takk for tips som kan redde ferien :-)

Var nettopp ute for noe lignende. Da var det faktisk ladeskillet (FET-basert, som jeg har montert, og "reklamert" for på BP..) som hadde tatt kvelden på to av utgangene, slik at forbruksbanken ikke fikk lading, noe som ga lav spenning på senseledning og "lurte" dynamoen til å gi på det den hadde.

Vi venter i spenning på bilder av boksene og dingsene!

Takk for hurtig svar til Nemo og Fantino :)

Jeg skal ta en tur i båten i morgen og finne litt mer detaljert info og kanskje ta noen bilder hvis det kan hjelpe.

Prøvde å skru av og rengjøre alle koblingene på batteriene i dag for å se om det kunne være dårlig kontakt, uten at det hjalp. Får prøve å rengjøre batteripolene og koblingene enda bedre i morgen.

Redigert av Nils G Stråbø (see edit history)

Hei Fjellmatros.

Jeg målte direkte på batteriene med et multimeter (et billig et fra Clas Ohlson).

Det som forvirrer meg er at noen sier at en så høy ladespenning (15-16 volt) kan være normalt, så lenge det bare pågår noen minutter (16 volt har jeg dog bare sett i noen sekunder om gangen). At regulatoren på en eller annen måte føler seg frem til riktig ladespenning. Kan det stemmer? Jeg er egentlig mest bekymret for at spenning på 16 volt i noen sekunder kan ødelegge intrumenter og elektronikk.

Du tenker helt riktig, høy spenning er skadelig..

Spørs er bare hva som blir lurt, intern eller ekstern regulator.

Ikke minst hvordan, som f.eks. pga. spenningsfall inne/utenfor dynamo eller rett og slett løse forbindelser.

Undersøk nøye, legg ut (ordentlige) bilde det man kan se noe på, og ikke minst betegnelser av komponentene du har.

da blir det ofte lyst på gata allerede.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Clas sitt voltmeter er godt nok :-) Finn ut hva som er montert i båten din som Joerg sier så er det mulig å finne ut av.

15 volt med 16 i korte perioder brenner nok ikke utstyr, men du får gassing fra batteriene dine og redusert levetid. Gassen som utvikles er hydrogen, og er på folkemunne kalt knallgass. Den har du nok hørt om...

Redigert av Fjellmatros (see edit history)

I min båt fungerer det akkurat likedan. Jeg har båten på 8. sesongen nå. Forbruksbatteriene (Biltema 110 Ah vanlig syre, men ikke til å fylle på) har jeg på 5. sesongen. Disse virker fremdeles helt fint. Startbatteriet har jeg aldri bytta, dvs at det er eldre enn 8 år.

Når jeg har ligget en stund og brukt endel strøm, så viser ladespenningen opp i over 16 volt en stund. Etterhvert så synker ladespenningen ned til 14,4 volt.

Jeg har også lurt på dette, men har slått meg til ro med det. Det har jo "alltid" vært sånn.

Da har jeg vært en rask tur i båten og tatt noen bilder og skrevet ned litt informasjon.

Motoren har to stk LR180 03C dynamoer. Det hang en løs gul ledning fra den ene. Den andre dynamoen kom jeg ikke skikkelig til uten å demotener hele motorkassen, og det hadde jeg ikke tid til i lunsjen. Kan sjekke i kveld hvis det er viktig.

dynamoene.jpg

To stk Mastervolt 1203 MT "Multi battery isolator" er montoert på den ene siden, og jeg antar at det er disse som holder batteribankene adskilt.

mastervolt_isolator_1.jpg

Ved forbruksbanken, som består av tre batterier, to like 140Ah, og et mindre (!?), så er det også montert to stk Motocontrol YA12 Voltage Regulator. Det ser ut til at disse er koblet sammen og koblet til den ene forbruksbatteriet. Bør jeg koble fra det minste batteriet? Jeg har mer enn nok strøm med de to store.

NB! Det minste batteriet er startbatteriet (AMG) og er selvfølgelig ikke koblet sammen med forbruksbanken.forbruk_og_start_.jpg

Det er også en batterilader fra Mastervolt, og den "dingsen" jeg snakket om som var festet på det ene forbruksbatteriet er koblet til denne laderen. Dette er sikkert uvesentlig for problemet jeg har nå, siden det er spenningen fra dynamoen og ikke laderen som skaper hodebry for meg nå.

Startet motoren mens jeg var der nede også. Turtallet har ingen effekt på spenningen.Det første minuttet etter start så lå spenningen på 14.7 til 14.9, etter et minutt så begynte spenningen å svinge mellom 14.7 og 15.5. Mulig dette er tilfeldig, men jeg nevner det allikevel.

Jeg stoppet motoren etter ca fem minutter, da jeg måtte tilbake på jobb. Kan heller teste mer i kveld hvis det har noe for seg.

@finnmarkingen: Hvor lang tid tar det før spenningen stabiliserer seg på 14.4? Det har vært flere (ikke her inne) som har fortalt meg at dette ikke er noe problem/normalt, men jeg klarer ikke å slå meg til ro med det. Har lite lyst å risikere at kartplottere, thrustere e.l. går filleveien pga feil på ladesystemet.

Først og fremst ville jeg _ikke_ vært veldig bekymret for at høy spenning skal ødelegge noe dyrt. Mesteparten av elektronikken nå til dags er beregnet for drift både på 12V eller 24V (min kartplotter har spec 9-32V om jeg husker riktig). Tviler også på at Thruster vil ta noe som helst skade av dette, den er nok godt beskyttet mot strømpulser, og vil uansett dra ned spenningen når den brukes. Det eneste måtte være lyspærer som får litt kortere liv. Det som er avgjørende er selvsagt mulig "koking" av batterier, som er alvorlig nok hvis høy spenning vedvarer over tid.

Ser at regulatorene dine er mye omtalt på BP, f.eks. her: https://baatplassen.n...egulator-ya-12/ (du finner mange andre tråder også hvis du søker)

Det ligger også monteringsanvisning for denne regulatoren i dokumentarkivet: https://baatplassen.n...__hl__regulator

Legger merke til at denne regulatoren er justerbar. Det kan kanskje være en quick-fix? (se side 1 i monteringsanvisning). Ville uansett først undersøkt hvor den løse gule ledningen hører til, f.eks. ved å sammenligne med den andre dynamoen.

Ut fra bildene dine så ser det ut som om de to dynamoen forer hver sin skillediode, men at ladestrøm fra begge dynamoer koples sammen etter skillediodene. Det ser dog ut til å være 3 utganger på skillediodene. Har du et ekstra batteri du ikke har fortalt oss om? :smiley:

Antar da at de to Regulatorene styrer hver sin dynamo, men at de senser på samme batteri (hvis ikke ville det vel bli surr tror jeg). Kan det rett og slett være at senseledning til den ene dynamoen er løs? (den gule ledningen)

Et meget ryddig og godt merket system !!

Et slikt forseggjort anlegg er vel nedtegnet i et koblingsskjema ??

Vil tippe at den gule leding fra dynamo er W-uttak som ikke er benyttet. Man trenger jo bare den ene til evt. turteller!

Nå har du jo to dynamoer, og begge synes å ha separate reguleringskretser og lader alle dine batterier via hver sin skillediode.

Når det gjelder ditt overspenningsproblem så virker det som at du har en eller annen form for "vakkel" som forstyrrer regulering av dynamo. "Vakkelet" kan f.eks. skyldes en dårlig diode i en av ladeskillerne (skillediodene) evt. i regulator.

Slik jeg ressonerer så har du to separate systemer hvor du rett og slett kan utelate det ene for å teste komponentene i den andre ladekretsen.

Ved å fjerne reima på den nederste dynamoen, som ikke driver vannpumpa, så kan du starte opp og foreta nye målinger. Om alt fungerer "etter boka", så stans motoren og forsøk å fremprovosere feilen ved å bytt til over til den andre regulatoren (Her er det vel en hurtigkopling?)

Om ladningen fortsatt fungerer tilfredstillende, så flytt tilbake til original regulatoren for deretter å bytte selve ladeskillerne (diodene).

Om ikke dette hjelper på å lokalisere problemet så har du iallefall fått verifisert at begge regulatorene og ladeskillerne er OK.

Lykke til !!

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Hei.

Ja det følger med et koblingsskjema (fra produsent). Det ligger hjemme i båtpermen som jeg tok hjem i vinter. Må huske å ta det med tilbake i båten. Takk for påminnelsen, og takk for gode tips :)

Nå har jeg vært så heldig å få kontakt, via en kollega, med en av våre leverandører som er spesialister på batterier, ladesystemer +++ til båt, maritim og offshoreindustrien. De skulle komme ned og fikse det i løpet av noen dager. Jeg tror jeg tar den enkle, men dyre, utveien denne gangen da det ferien nærmer seg med stormskritt. Takk for alle innspill så langt, jeg setter stor pris på det!

Skal komme med tilbakemelding når det er fikset og hva som var problemet. Kanskje det kan være til hjelp for andre.

@Fantino: Du har rett, jeg glemte dessverre å gi info om et av batteriene. Baugthrusteren har nemlig et eget.

Du har også helt rett i at de to regulatorene er koblet på samme batteri.

Som jeg sa i mitt forrige svar så får jeg besøk av en ekspert. Forhåpentligvis finner han fort ut hva som er galt. Skal holde dere oppdatert :)

Jeg må bare få sagt igjen hvor imponert jeg er over både hjelpeviljen og kunnskapsnivået her inne!

Vet ikke helt hvor lenge ladespenningen er 15-16 volt. Ikke særlig lenge på 16 volt i allefall, men jeg tipper at i løpet av 1/2 time så er vel ladespenningen nede igjen på 14,4 volt.

Det er vel ikke helt bra med så høy ladespenning, men antakelig har din også vært slik fra før den også. Jeg har slått meg til ro med det for lenge siden. Dog har jeg en slik "ladac-sak". Tror denne skal regulere spenningen til 14,4 volt. En gang jeg var helt sikker på at batteriene var toppladet, så skrudde jeg denne ned bittelitt.

En foreløpig oppdatering etter at mekanikeren har vært å sett og målt.

To av tre forbruksbatterier hadde sett sine siste dager. Det ene hadde 14% kapasitet, det andre 45%. Han mente også at den enorme svingningen i ladestrøm og spenning sannsynligvis skyldtes at regulatorene ikke virket som de skulle og må muligen byttes de også. Tusenlappene begynner å fly er jeg redd, men så lenge ferien reddes så skal jeg nok klare å komme over det.

Et ødelagt batteri (f.eks. et med delvis innvendig brudd) kan nok være årsaken til fluktueringen i ladespenning i seg selv. Regulator senser at det er fulladet og regulerer ned, med en gang forbruk trekkes fra batteriet så dropper spenningen og regulator må gi på igjen. Så dette i praksis sist høst på en kjenning sin båt. Var rene diskolyset på landstrøm. Det kan selvsagt være at slik fluktuering ikke er bra for regulatorene også, men ville uansett sjekket om ikke ting har bedret seg etter å ha fått på plass nye batterier.

• 2 uker senere...

Da ser problemet ut til å være identifisert, og snart løst.

For det første så var to av forbruksbatteriene fullstendig ferdige. Det ene ble målt til å ha 14% kapasitet, det andre 45%. Dette hadde ikke noen med spenningsproblemet å gjøre, men det vr jo greit å få byttet dem ut. Så nå har jeg tre stk 80Ah gel batterier.

Årsaken til problemet viste seg å være svært enkelt; irrede kontakter.

Litt bevegelse i kontaktene fikk spenningen til å hoppe opp og ned.

Vi sprayet med WF40 og lot det stå en stund.

Nå måtte vi rikse mer på dem for å få de samme utslagene på spenningen.

Så nå har jeg fått nye kontakter som jeg skal bytte ut de gamle med, og da regner jeg med at problemet er løst.

Ferien er reddet! :-)

Alle kabelskoene er nå byttet (24 stk). Litt skummelt da feilkobling kunne føre til katastrofe, men det gikk bra. Kjørte motoren i en halvtime med den ene regulatorene koblet til. Spenningen holdt seg fin og stabil. Prøvde den på begge dynamoene.

Når jeg koblet til den andre (kobllet fra den første) så holdt spenningen seg stabil i ca ett minutt, men så begynte den å svinge opp og ned.

Så da er det bare å få tak i en ny regulator. Håper det er hyllevare hos Yanmar-forhandleren i Stavanger.

• 4 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...