Windy37GM Startet 26.Juni.2012 Del på Facebook Startet 26.Juni.2012 (redigert) God kveld Pre-historie: Fredag var jeg ute for å teste turbotrykk på motorene, den ene motoren er litt treig i ræva.. Etter å ha testet og konstatert at motor 1 holder for lavt ladetrykk snur jegb for å kjøre hjem. Lukter noe rart og snur meg mot motorrommet, men ser ikke noe unormalt. Snur meg mot dashbordet igjen og røyk velter ut av dashen og området rundt. Skikkelig brendt ledning/elektronikk ordentlig ubehagelig røyk som jeg ble kvalm av. Stoppet begge motorene fort som f** for å stoppe det som leverer strøm. Får ikke stoppet motorene (hovedsikring har slått ut ser jeg i etterkant) og hiver meg ned i motorommet og stopper de med nødstoppen på dieselpumpen. Ser nå at røyken avtar, men ser også at jeg er 150 meter fra land med frisk pålandsvind. 100 meter fra land ringer jeg RS og får tak i ei skøyte (de ligger 750 meter fra der jeg er), og de skal komme med engang. Ser en RIB komme i plan ca 100 meter fra meg, tuter febrilsk SOS med tuta på båten. Han gir på og blir borte, hørte meg sikkert ikke. Får ikke startet motoren igjen pga sikringene på begge motorer har slått ut (det så jeg ikke får jeg kom til land). 50 meter fra land skjønner jeg at dette går til helv***. så jeg begynner å løsne jolla for å få på påhenger osv. Slår meg ganske heftig i hodet når jeg løper som en idiiot inn for å finne dødmannsknapp til påhengern. Tuter febrilsk med tuta på båten og høres av fastboende på Husvik. 2 karer kommer springende og holder meg fra land (takk gud for at jeg drev rett på bryggga og ikke 5 meter til siden hvor det var fjell på hver side, samt at Mats og Dag R er sterke Herrer). Får røska igang påhengern og dratt ræva på båten ut og holder meg der til Skøyta kommer. Ble så tauet inne til Vallø..... Noget betuttet setter jeg meg ned for å skjønne hva i helvete som skjedde. Så til caset: Motornummer1:Statusdisplay er brendt hinsides. skikkelig brendt elektronikk. PDAR er død Motornummer2:Statusdisplay lukter dårlig. Drevindikatoren er død og lukter død og onde ånder. KOmpresskontroller er død (varm som fy fela), PDAR er død, stopp funksjon er død, dvs motor lar seg ikke stoppe.Denne har kranglet litt i det siste, så det er ikkke sikkert det er noen sammenheng. Felles: Prosplit RT er død, rele til forbruk er sveiset fast (dette er et rele som skal tåle 260A kontinuerlig). Elektronikk for ca 17.000 er svidd. Alt annet i båten av forbrukere (TV, radio/kjøleskap, lanterner, inverter +++) er ok, ingen skader eller lukt. Så: Hva i granskauen skjedde? Jeg har ingen aning :-( Jeg rakk ikke å se på voltmeter eller strømmåleren når dette sto på, sleit egentlig litt med å se. Indikatorer: 1. Prosplit ladefordeler rele er svidd fast mellom alt1 og forbruk. Dette tåler noe ille med strøm, allikevel er det brendt fast. 2. Ledning mellom - på start2 og forbruk er brendt opp. Dette er en 8mm2 kabel, se bilde 3. Mest utstyr er brendt på motornummer2 4. Alle ledninger ellers ser ok ut. Alt som går opp til dashen ser ok ut , sjekket flere steder Røde piler på tegningen er ting som er brendt opp/smeltet. Kabelen det er bilde av der den som var mellom - på start2 og - på forbruk. Her har det gått mye strøm. Alt rundt ellers i motorommet er fint og flott, ingen \ting som tilsier kortslutning. Jeg skjønner ikke en dritt, og dette er jeg egentlig ganske god på :-) Sålangt har jeg klart å reparer drevtiltinstrumentet (3170,- spart), 1 PDAR er fikset og testet ok(1900,- spart), PDAR nummer 2 ser ok ut etter rep, men er ikke testet enda (forhåpentligvis 1900,- spart) Noen som klarer å se et mønster, for det gjør ikke jeg Jørg Becker tråkket til på lørdag, sjekket noe av det som var brendt, men fant ikke noen umiddelbar årsak. Fikk ihvertfalkl tak i nye deler, all honnør! Mvh Bavaria32sport Med feriepenger innom kontoen i ca 2.5 timer for de gikk opp i røyk, bokstavelig talt Redigert 26.Juni.2012 av Bavaria32Sport (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Zetha Svart 26.Juni.2012 Del på Facebook Svart 26.Juni.2012 Huff og huff og huff. Hva i svarte skal en si til noe slikt? Føler virkelig med deg, det var lett å lese fortvilelsen din, den regjerer nok i deg ennå. Godt at det ikke gikk enda verre, tross alt. Nei, dette var ikke noe særlig. Dekker ikke forsikringen dette? Sitér dette innlegget Jannicke - matros og kapteinens assistent på "Zetha" Link to post
Windy37GM Svart 26.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2012 Det gjør den sikkert, forsikringen altså. Jeg er utdannet elektronikkingeniør fra dengang jeg var ung og vakker (dvs en stund siden :-). En takstmann bruker sikkert et par dager før han kommer, så skal den på verksted og det tar noen uker og vips så er ferien over. Derfor tok jeg loddebolten i egne hender og fikset det jeg klarte og begynte montere tilbake. Har vært hjemme hos heltene på land med noen vinflasker :-) Motornummer1 er nå ok, lader fint med den PDAR som er ok. Prosplitt funker også fint. Imorgen er det motornummer2 sin tur. Koblet det ferdig ikveld, men det ble så himmla mørkt :-) mvh bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
dante Svart 26.Juni.2012 Del på Facebook Svart 26.Juni.2012 Dette var nok ikke gøy. Har du sjekket status på batterier (vekt, bunnfall, kortslutning)? - At det har gått MYE strøm er det ikke tvil om. Er fristet til å tro det er noe med reguleringen - selv om ting ser bra ut nå - noe har ihvertfall fått mange A til å strømme - enten kortslutning eller feil på regulering. Spent på å høre hva du finner ut. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 27.Juni.2012 Del på Facebook Svart 27.Juni.2012 OOps hørtes ikke morsomt ut ,,,,godt du fikk avverget brann og havari ....håper du får ordnet problemet så ikke ferien ryker ... Ville kontaktet forsikringen og forklart hendelseforløpet så er ikke usikkert at de ikke godtar dine reperasjoner så lenge du kan dokumentere dine utlegg Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
nnerland Svart 27.Juni.2012 Del på Facebook Svart 27.Juni.2012 Leit å høre ! Jeg hadde også brann i motor her på Mandags ettermiddag, måtte fyre av et 2kg pulver apparat for å slukke så akkerat nå ser det virkelig helt forj... ut der :( Jeg vil også gjerne vite hva du finner ut, men ut i fra din tegning er det vel bare 1 fellesnevner for kabelen mellom forbruk og start 2 og der sitter ladefordeleren din kunne feil i denne brenne instrumenteringen din og samtidig lage en kortslutning mot forbruks batt ? Håper du finner ut av det.. Sitér dette innlegget Link to post
Renita Svart 27.Juni.2012 Del på Facebook Svart 27.Juni.2012 Oioi dette hørtes dramatisk ut! Flott at det ikke gikk verre med eier og båt, lykke til med videre feilsøking og jeg håper at du får orden på den siste motoren også. Mvh Renita. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 27.Juni.2012 Del på Facebook Svart 27.Juni.2012 Hei, For at instrumenter skal begynne å brenne vil jeg tro at spenningen har vært for høy her. Da tenker også jeg defekt dynamo eller regulator, eller at senseledning på regulator har røket. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 27.Juni.2012 Del på Facebook Svart 27.Juni.2012 Det må jo ha vært en kraftig kortsluttning en plass du sier Indikatorer: 1. Prosplit ladefordeler rele er svidd fast mellom alt1 og forbruk. Dette tåler noe ille med strøm, allikevel er det brendt fast. 2. Ledning mellom - på start2 og forbruk er brendt opp. Dette er en 8mm2 kabel, se bilde og noen stopproblemer på motor 2 kan det være noe her en plass som som skurrer/har gått til jord ?? Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Windy37GM Svart 27.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2012 God tanke. Det er bare det at jeg ike finner hva som er kortsluttet, ei heller hvor. Baugthruster er ok, ankervinsj er ok foran. Bak har jeg ike sjeket enda, dæven. Øya er det første en blir blind på sier dem :-) Alt er normalt nå. Rundt ladesystemet er det en stålskinne, men den er like vakker og fin som da den var ny. Med såpass mye strøm burde den blitt blå, og jeg burde ha sett svarte flekker. Skal ta et bilde i ettermiddag og legge ut av hvordan det ser ut. Jeg blir sprø! :-) Mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
arkmarin Svart 27.Juni.2012 Del på Facebook Svart 27.Juni.2012 Du har ikke anker ombord? Det er lurt å bruke når en ikke får start og båten driver ukontrollert. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
LALUNA II Svart 27.Juni.2012 Del på Facebook Svart 27.Juni.2012 (redigert) En tanke kanskje ?? har du montert noe i det siste ...tenker en skrue som kan ha sneiet inn i en kabel ??? Arkmarin ...han har ankervinsj men om det er anker der vet nå ikke jeg ...kan være stressfaktoren ble noe høy og det ble glemt i farten Kanske umulig å få frigjort uten strøm ?? Redigert 27.Juni.2012 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
alfb Svart 27.Juni.2012 Del på Facebook Svart 27.Juni.2012 Hmm, skremmende lesing! Har en kjenning som hadde maken båt som brant mer eller mindre opp. Forskjellen var at denne lå fortøyd til bryggen og ingen var ombord. Det eneste de kunne si med sikkerhet var at brannen startet i motorrom og mest sansynlig i det elektriske.. Kanskje en tlf til importøren og at de kan har noen erfaringer fra lignende tilfeller (svakheter)? Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 27.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2012 En tanke kanskje ?? har du montert noe i det siste ...tenker en skrue som kan ha sneiet inn i en kabel ??? God tanke. Byttet dynamo i våres. Hadde den sin B+ gått til jord, ville den vel drept seg selv? Kanskje det var nærmere løsning enn du tror? Hvis B+ smeller til jord, den er koblet til Prosplit, og kan sikkert knekke den siden releet har sveiset seg. Skal ut å se på dynamoen etterpå, kansjke den er svidd på skruen? Takk for gode ideer, dette lar seg garantert løse. mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
JRK Svart 27.Juni.2012 Del på Facebook Svart 27.Juni.2012 Hei, Ref mitt forrige innlegg. Det behøver slett ikke å være noen kortslutning i utgangspunktet. Følgende kan være scenarioet. Ladespenningen har blitt for høy som følge av feil i senseledning, regulator eller dynamo. Dynamoen lader med så høy spenning den kan. Vanlig elektronikk i båt tåler 16-17 Volt før man kan forvente feil. Har spenningen blitt høyere er det helt normalt at dette lukter svidd og avgir røyk og i værste fall tar fyr. Dette er en sannsynlig forklaring på kompressorelektronikk og motorinstrumenter. Om spenningen blir for høy, så kan sikkert også PDAR/Prosplit RT ryke. Hva scenarioet her er vet jeg ikke men det er jo mulig at den har lagt batterpsenningen til jord på en eller annen måte. Kanskje via dynamoens likeretter om denne er brent/kortsluttet Ha i bakhodet at om senseledningen løsner så vil disse dynamoeneprøve lade med maks spenning og strøm. Når batteriene ikke klarer å ta unna strømmen, vil spenningen stige ukontrollert Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 27.Juni.2012 Del på Facebook Svart 27.Juni.2012 (redigert) Elektronikk kan jeg ikke mye om. Men jeg pusler litt med å redde båter på fritida så et tips til alle: når du driver som land som du gjorde pleier vi å be havarist å hive ut anker. Alt som finnes ombord. Da er det i hvertfall en god mulighet for at du bremser driften. Flott at båt ble berget så greit Disse gjorde det, både drivanker og vanlig, men de røyk. Men det hindret at båten ble slått lenge i steinene Gikk bra med folk og båt. Vi fikk de på land i Son Redigert 27.Juni.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 27.Juni.2012 Del på Facebook Svart 27.Juni.2012 Du har ikke anker ombord? Det er lurt å bruke når en ikke får start og båten driver ukontrollert. Han har vel anker - men når strømmen gikk måtte han vel ut å manuelt frigjøre den med håndtak - tipper det gikk en kule varmt slik at tiden ikke strakk helt til... Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 27.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2012 Skal ut å se på dynamoen etterpå, kansjke den er svidd på skruen? Dynamoskruen like fin :-( Og, ja det gikk en kule varmt. Det lå plenty sur giftigluktende røyk rundt meg, hadde akkurat slått hodet kraftig i targaen da jeg hoppet over motorromssluken for å få ta i dødmanskapp til påhenger. Dreggen tenkte jeg ikke på, den foran har frislipp såvidt jeg husker.... Nå skal det nevnes at dette har vært en måned for prøvelser: Fontene i hagen har skjært seg, ny bruktbil til fruen hadde plutslig 2 knekte fjærer bak, stokkmaur i huset, tett badesluk så vi fikk vann på kjøkkenet, vannpumpa på Audien er påvei til å dø, leieboer som sa opp og stakk, mistet lommeboka i Grebbestad, mistet flagget påvei hjem fra Grebbestad, pumpa i Wallas kokeapparat har vært en prøvelse... Synes det er nok nå. mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
kdtran Svart 27.Juni.2012 Del på Facebook Svart 27.Juni.2012 Min far hadde for noen år siden ett lignende branntilløp ombord i en båt med TAMD74 EVC maskiner. Det viste seg at det fra dynamoen gikk en + leder som ikke var i bruk, der det var krympet på en strømpe på kabelskoen på enden av kabelen. Kabelen var videre stripset sammen med - ledere som gikk akter til generator rommet. Etter 2 års bruk av båten hadde kabelskoen på + lederen fra dynamoen gnagd seg gjennom krympestrømpen og videre gjennom isolasjonen på en av minus lederne. Resultatet var kraftig røykutvikling og smeltede kabler. (Han kjente lukten, fikk stoppet maskinene og tatt hovedstrømmen før det utviklet seg til brann) Noen år senere kjøpte han en ny båt fra samme produsent, denne med D12 maskiner. Det elektriske fra dynamoen var lagt opp på samme måte på denne båten, men fordi han kjente til problemstillingen fikk han gjort noe med det før feil oppstod. Kan det være at dynamoene på din båt også er utstyrt med en "ekstra ledning" som har jobbet seg gjennom isolasjonen på omkringliggende ledninger? Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 27.Juni.2012 Del på Facebook Svart 27.Juni.2012 det må jeg si , bra du holder motet oppe da , mere en det som har skjedd nå kan det vel neppe skje mere hehe bra det gikk såpass bra og at ikke alt brant opp - selv om du kunne hivd anker så taklet du jo nøden med bla stenge av pumper osv lykke til videre , så skal du se sommeren kommer for fullt og ting blir historie - god sommer Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Windy37GM Svart 27.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2012 Det må jo ha vært en kraftig kortsluttning en plass Tror du er dead on. Det viser seg at minus mellom startbatteriene og frobruk er den kabelen det er bilde av. Dvs lading går fra dynamo, via Prospilt og til + på forbruk- og startbatteri. Minus går fra blokka, til minus på startbatteri. Minus går videre via den tynne til forbruk!! Og med lading på over 100A, blir dette ille varmt! Som du ser på kabelen er den smeltet "langsomt av. Denne ligger sammen med noen pluss kabler og har muligens smeltet seg inn til leder pga varmen. En kort kortslutning, PDAR går bananas, spenningen fyker i været og det begynenr å brenne/ryke ved dashbordet (som får strøm direkte fra dynamo) At alt annet er gåttt bra er fordi de henger i den andre enden av kortslutningen Troverdig? mvh bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
LALUNA II Svart 27.Juni.2012 Del på Facebook Svart 27.Juni.2012 Høres veldig troverdig ut det scenarioet ja ...ja da fant du nok feilen og fikser den og ferien er i boks ....godt jobba Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Jan E. Svart 27.Juni.2012 Del på Facebook Svart 27.Juni.2012 (redigert) Høres ut til at du er inne på noe der. Kjenner ikke til hvordan ProSplit virker. Kan den kjøre begge dynamoene mot forbruk når start er fulle? Da burde den kabelen være rimelig tykk, og ivertfall mye tykkere en 8 uansett. Formelen er vel: kabeldim = (0,02 X meter kabel X amper) / spenningsfall en tillater i kabelen. Hvor senser PDAR'ene? Vil tro spenningsfallet over den kabelen kunne vært rimelig høyt. Så om det var noen sensing på forbruk vil jeg tro PDAR vil kjøre opp spenningen for å kompensere. Denne tråden fikk meg til å tenke. Har lagt det meste opp som to separate systemer med tanke på sikkerhet. Og at ene motoren skal kunne kjøres uansett. Men lednings-stammene opp til instrumentene ligger samlet. Tror nesten jeg skal splitte de også litt fra hverandre der det går... Redigert 27.Juni.2012 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Windy37GM Svart 28.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2012 (redigert) Kjenner ikke til hvordan ProSplit virker. Kan den kjøre begge dynamoene mot forbruk når start er fulle? Yess, det er noe av cluet. Og det fungerer strålende. Har nesten ikke hatt landstrøm på båten i gjestehavn på flere år. Da burde den kabelen være rimelig tykk, og ivertfall mye tykkere en 8 uansett. Ja. den har gjordt så godt den kunne, men isoleringen har smeltet langsomt av. Kabelen er rundt 1.60 meter lang Formelen er vel: kabeldim = (0,02 X meter kabel X amper) / spenningsfall en tillater i kabelen. Hva kommer kabeldimensjonen ut i her? Direkte i mm2? Hvis vi snur litt på den, så kan vi regne ut spenningsfallet. spenningsfallet=(0,02x1,6mx100)/8mm2 ? 0,4 volt? Hvor senser PDAR'ene? Vil tro spenningsfallet over den kabelen kunne vært rimelig høyt. Så om det var noen sensing på forbruk vil jeg tro PDAR vil kjøre opp spenningen for å kompensere. PDAR senser på Prospliten, akkurat som du tenkere. Den gjør det der for å ikke bli "lurt" slik du sier hvis den hadde målt direkte på batteriet :-) Takk for gjennomtenkinegn, nmå er det bare stopp funksjonnen igjen, så er det ok. Testet igår og PDAR nummer2 funker fint etter rep. Gamle elektronikk kunnskaper gjorde at jeg brukte deler for kanskje en hundrings totalt, og med det fikset utstyr for nesten 7000. mvh Bavaria32sport begynner å nærme seg en glad mann. Redigert 28.Juni.2012 av Bavaria32Sport (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
JRK Svart 28.Juni.2012 Del på Facebook Svart 28.Juni.2012 (redigert) Her er det noe som ikke stemmer. Hvorfor skulle en slik kortslutning ødelegge kompressorelektronikk og motorinstrumenter? Redigert 28.Juni.2012 av JRK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.