totei Startet 27.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 27.Juni.2012 Jeg har endelig kjøpt seilbåt! Etter flere tråder og mange gode råd fra baatplassens medlemmer har jeg kjøpt en Mamba 311 fra 1985. Båten er så vidt jeg (og lokale fagfolk) kan bedømme i god stand. Nå ligger båten i Villamoura i på Algarvekysten sør i portugal. Båten skal hvis alt går etter planen seiles hjem til oslo i sommer. Jeg vill si jeg er båtvant og har vært på tur med seilbåt mange ganger, men er langt fra noen seilmester. Så hjelp fra gode venner med mye seilerfaring blir avgjørende. I morgen, torsdag 28.07 reiser jeg alene ned til båten for å gjøre de siste forbredelser. Jeg tok båten opp på land for snart to uker siden i forbindelse med kjøpet, så nå ligger den på land. Den skal få nytt bunnstoff og jeg skal gjøre en del andre småting. På søndag kommer en god kompis og en kompis av han ned for å hjelpe meg med første etappe. Vi skal seile fra Villamoura til Lisboa (ca 155nm) Jeg har ordnet med båtplass i Lisboa i 10 dager, fordi jeg har noe annet jeg må få unnagjort før jeg, kjæresten(som jeg har kjøpt båten sammen med) og en annen god kompis eller to fortsetter nordover fra Lisboa den 19juli. Jeg tenkte jeg skulle lage en tråd om dette da jeg sikkert kommer til å ha mange spørsmål underveis! Sitér dette innlegget Link to post
@ArneO Svart 27.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2012 Gratulerer med ny båt. Gleder meg til en fin hentetråd med massevis av bilder.... Det høres spennende ut å bare kaste seg ut i en langtur. Drømmer om det samme, dog andre veien.. ;-) Sitér dette innlegget Båtplassen-presentasjon av båtenS/Y Camilla - blog / logg Link to post
Fanafjord Svart 27.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2012 Kjøp autopilot med det samme, (hvis ikke den har det allerede). Autopilot er et must over lengre havstrekkninger. Evt. øk batterikapasiteten også. Så slipper du og lader for motor for ofte. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 27.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2012 En av de lengre henteturer.. Lykke til.. Håper du oppdaterer underveis.. Gjerne med bilder. Gratulere med flott båt. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
totei Svart 4.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2012 Nå ligger vi i marinaen i Lagos og gjør oss klare for å seile til Sagres. Det blåser frisk og solen står høyt selvom klokken bare er halv ni. Så langt har ting fungert bra. Fikk gjort mye før vi dro fra Villamoura, så det meste fungerer greit så langt. Øystein Sitér dette innlegget Link to post
Kvil Svart 4.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2012 Gratulerer med båtkjøp. Jeg har selv en mamba 311 og er veldig fornøyd, selv om den fremdeles er et oppussingsobjekt. Jeg så bilder av en Mamba 311 på finn som lå i Spania. Regner med det er denne du har kjøpt, og i så fall har du gjort et kupp. Den lå ute til nesten halv pris av hva samme båttype koster i Norge. Er veldig interessert i turen, så bare hiv ut bilder og oppdateringer. Ta gjerne kontakt dersom du lurer på noe om båten. Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 4.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2012 (redigert) Dette bør bli alle hentetråders mor... Redigert 4.Juli.2012 av bjornas (see edit history) Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
bukt Svart 4.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2012 Gratulerer med båt, blirvspennende å følge tråden Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 5.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2012 Tips ! Du trenger ikke nødvendigvis gå helt inn til triste Lisboa, det er fint å ligge på svai i bukten ved Cascais på utsiden. Forøvrig en spennende tur. Nå vet jeg ikke hvor lange etapper dere planlegger men på dagsetapper så vil vel neste havn etter Lisboa være peniche, det er en halvgod havn med endel svell men helt ok. Figuera Da Foz som gjerne er naturlig dagsdistanse videre er en litt øde havn og det kan være endel drag inne der om det er nordavind om jeg ikke husker feil. Så er det Leixoes som er havnen rett i ukanten av Porto som neste dagsetappestrekning, litt skitten havn men stedet er absolutt sjarmerende når du bare kommer deg ut av havnen, tipper det er tungt med turisme der på denne tiden. En dag til og du er i Baiona som er en fin havn med en fin by, derfra og videre oppover mot coruna så er det muligheter for å ligge på svai. Kan anbefale Camarinas, der kan du ligge på svai eller gå i havn som forøvrig er av de billigste havnene på hele strekket fra Lagos til Nordsjøen treffer deg God tur Sitér dette innlegget Link to post
totei Svart 8.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2012 Takk for hyggelige tilbakemeldinger! Vi ankom Lisboa igår lørdag 7. Har gått dagsetappene Lagos - sagres - Sines - Sesimbra - Lisboa siden sist. Mye vinder fra nord og nordvest har gjort mesteparten til motorseilas, men det var vi forsåvidt forberedt på. Minneverdig å runde Cabo de Sao Vincente i gnistrende soloppgang med 4-5 delfiner som hilste oss velkommen ved å leke seg rundt baugen ;-) Vi trives godt i Lisboa og har lagt til båten i Doca de Alcantara, hvor den skal ligge frem til den 20juli. Båten har fungert bra så langt, med bare noen små utfordringer. Genoaen må nå en liten tur til seilmaker før vi seiler videre, og to av vinsjene må få en service. Skal prøve å få lagt ut noen bilder senere i dag. Øystein Sitér dette innlegget Link to post
totei Svart 18.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2012 Her kommer det noen bilder: Kapteinen legger nytt bunnstoff før avreise Tilbake i sjøen og klar for seilas På vei til portimao Nesten i Lagos Sitér dette innlegget Link to post
totei Svart 18.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2012 (redigert) Fin fart mot Sagres Båten for anker i nydlige Sagres Manskap i sagres På vei rundt kappet en tidlig morgen Delfin besøk på vei nordover mot Sines Fylle diesel i sjøen Snart i lisboa! LIsboa! Fornøyde gutter i Lisboa Redigert 9.Oktober.2012 av bliss X (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 18.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2012 Bra med bilder, keep 'em coming. Genial måte å tilbringe ferien på, god tur videre og grattis med ny båt! Sitér dette innlegget Link to post
totei Svart 18.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2012 I morgen torsdag 19.07 reiser vi til Lisboa for å fortsette turen nordover! Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 29.August.2012 Link til dette innlegget Svart 29.August.2012 Ingen oppdatering på 1 1/2 måned... Snakker vi Pan-Pan melding her, eller går vi rett over på Mayday? Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Barbaria Svart 30.August.2012 Link til dette innlegget Svart 30.August.2012 ?? Spennende.. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
bukt Svart 28.September.2012 Link til dette innlegget Svart 28.September.2012 Hmm . Flyter skuten... Venter spent på oppdateringer... Sitér dette innlegget Link to post
totei Svart 9.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2012 (redigert) Her kommer det omsider en oppdatering. Pia (kjæreste og medeier) og jeg kom som planlagt ned til Lisboa den 19 juli med planer om å fortsette videre nordover. Dessverre kom ikke mannskapet vårt etter, slik vi hadde planlagt, og vi var derfor uten hjelp ombord de første to ukene. Han ene hadde falt på sykkel og brukket ett ribbein og forstuet håndleddet og han andre måtte plutselig jobbe isteden. Etter litt vurdering frem og tilbake bestemte vi oss derfor for å ikke fortsette nordover med bare oss relativt uerfarene seilere ombord. Vi tenkte at turen til La Coruna skulle vi fint greie, men å krysse biscaya hadde vi liten lyst til å gjøre uten mer hjelp ombord. Vi brukte noen dager i Lisboa til å se byen og tenke litt på hva vi skulle gjøre. Vi likte oss godt i Lisboa, men etter noen dager bestemte vi oss for å heller seile sørover og videre inn i Middelhavet. Vi hadde innfunnet oss med at vi ikke fikk båten hjem i sommer, og tenkte at vi kunne benytte anledningen til å seile en måneds tid i varmere strøk! Fra Lisboa seilte vi først "salmebok" (utrykk jeg lærte av en finne tidligere på sommeren) ca 60nm til Sines i strålende solskinn. Derfra fortsatte vi dagen etter, rundt Cabo sao Vincente, til Sagres. Vi hadde følge av delfinen store deler av dagen. I Sagres lå vi for anker og koste oss i tre dager før vi seilte videre 50nm til Villamoura. Villamoura var jo også reisens startpunkt, og ett sted vi synes vi hadde sett nokk av tidligere så vi hastet videre til Spania etter å ha fått selskap ombord av Pias lillesøster og en venninne. Cadiz ble første spanske landfall etter 100nm i flotte forhold. Dette ble første nattseilas for oss, noe vi synes fungerte veldig greit begge to. Litt slitsomt da vi ikke følte for å ha bare en av oss våken av gangen, men sove kunne vi gjøre når vi var fremme i Cadiz morgenen etter. De to jentene vi hadde med oss fungerte først og fremst som selskap, og sov hele natten:) Cadiz var en flott by og ett besøk der kan absolutt anbefales! Vi vurderte å ta turen innom Tanger, men vi fikk høre det kunne bli trøbbel med papirer og slikt, så vi valgte å gå rett til Gibraltar. Vi seilte fra Cadiz tidlig om morgenen og hadde en flott og meget spennende tur gjennom stredet i sterk motvind. I åtte tiden kunne vi se fjellknausene bak Gibraltar gjennom disen, og en time etterpå hadde vi fortøyd i Gibraltar. Vi skjønte fort at dette var ett merkelig sted, og koste oss veldig i byen. Neste etappe bli ganske kort, jentene hadde sterke ønsker om å reise innom Marbella, så da hadde ikke kapteinen mye han skulle ha sagt! Allerede første kvelden var vi enige om at dette ikke var noe sted vi hadde lyst til å bli liggende lenge, så allerede neste morgen var vi på vei videre mot Malaga. Denne etappen ble dessverre brått avsluttet utenfor Benalmadena ca 10nm sør for Malaga. Det var helt vindstille så vi gikk for motor, plutselig endret gangen på motoren seg. Jeg så ned på oljetrykksmåleren som til min forferdelse viste 0 trykk, og før jeg rakk stoppe motoren hadde den stoppet av seg selv!! Jeg skjønte fort at dette var alvorlig, og vi heiste seil og kom oss inn i marinaen som heldigvis ikke var langt unna. Når vi hadde fortøyd begynte jeg og feilsøke og fant ut at motoren var skjært. Både veiv, veivlagere råder og rådelaget var sterkt medtatt. En lokal mekaniker tok over. Han har nå tatt ut motoren og skal etter MYE surr og frem og tilbake fra hans side gi meg tilbud på å overhale motoren. Jeg vurderer også å gå til innkjøp av en ny motor der nede, da jeg er redd overhaling blir dyrt og jeg ikke har så voldsomt tiltro til mekanikeren. Sommer ferien enda altså brått, men vi hadde det fantastisk frem til motorhavariet. Nå gjelder det bare å få båten i orden. Neste år er allerede under planlegging, og da går turen mest sannsynlig vi Irland og Skottland hjem til Norge. Håper på forståelse for at det har tatt lang tid å komme med oppdatering her, det har tatt litt tid før motet kom tilbake etter den brå slutten på sommerens eventyr. For å toppe det hele ble sekken min med data og kamera utstyr stjålet på vei hjem fra Spania, så bilder kan jeg dessverre ikke gi dere:( Mvh Øystein, som nå har fått tilbake mot og eventyrlyst! Redigert 9.Oktober.2012 av totei (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 9.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2012 Fin skildring av en spennende tur Tipper det blir godt å få ny mtor, som er til å stole på, og sånne opplevelser vokser Dere på. Lykke til videre, log jeg håper du forer oss med bilder og skildringer når hjemturen starter Sitér dette innlegget Link to post
pipp Svart 9.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2012 Dette er noe av det en gammel mann drømmer om :-) Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 9.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2012 Lykke til herfra også, artig lesing Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 9.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2012 Lykke til videre. Kanskje vi snakkes om dere kommer til "rette enden" (øst) av Middelhavet. Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 13.November.2012 Link til dette innlegget Svart 13.November.2012 Hmmmm åssen går det med denne båten, tro? Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
tom-ass Svart 15.November.2012 Link til dette innlegget Svart 15.November.2012 Hvordan er det å kjøpe ny motor der for å installere i en Norsk båt, og ta med hjem? Sannsynlig hadde jeg byttet motor og ikke tenkt noe særlig mer over det... Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Goodwill Svart 16.November.2012 Link til dette innlegget Svart 16.November.2012 Sett inn ny motor hvis du kan, det er mye bedre enn å flikke på den gamle. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.