Jump to content

VP aqad 31A justering av tenning. Nødvendig?


Vegardlw

Recommended Posts

Hei.

 

Som dere sikkert har skjønt hvis dere har fulgt mine tidligere innlegg så har intercooleren frøset istykker i vinter.

Dette ble ikke oppdaget før jeg skulle starte opp nå i vår.

Resultatet av dette er at motoren selvfølgelig har sugd inn en del vann gjennom innsuget før jeg oppdaget dette og fikk stoppet motoren. (heldigvis stod jeg på land så det er bare ferskvann.)

 

Da jeg begynte å demontere intercooleren så jeg at det var en sprekk i innsugsmanifoilen og jeg valgte derfor å bytte denne også.

I den forbindelse ble jeg nødt til å løsne dieselpumpen, løsnet de 3 bakerste mutterne, da fikk jeg rom nok når jeg vred dieselpumpen mot høyre (sett forfra).

Så tok jeg og tørnet motoren på svinghjulet for å pumpe ut vannet (pumpa har hele tiden stått med akslingen i hullet).

 

Det jeg nå lurer på er om jeg må få justert tenningen på motoren ettersom pumpa har vært løsnet og jeg har vridd på svinghjulet eller om det vil holde å skru pumpa fast i samme posisjon som den stod da jeg løsnet den?

Redigert av Vegardlw (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jada, det blir det. Jeg har en mistanke om at mange volvoer går rundt med litt feil tenning slik at det blir mye snakk om røyk.

I vinter var det plagsom eksos av min motor. Litt tungstartet og ujamn gange i begynnelsen, etter justering tenner den med en gang og går veldig pent og etter varmkjøreing kan jeg så vidt skimte eksos.

Jeg hadde av pumpa i høst, satte den på plass etter merker. bestemte meg for å prøve siden jeg kunne få låne utstyr til boschpumpe, men det er like viktig å få tak i den fjørbelasta doren som skal settes inn i svinghjulhuset under turboen for å smekke i lås når sylinderen er på TDC. (top dead center).

Link to post
Share on other sites

flott. takk for svar. og det betyr ingenting at jeg har dreid på motoren med pumpen løs? Altså den har stått i inngrep hele tiden og jeg har ikke løsnet impelleren som man må for å ta ut pumpa, har bare løsnet de 3 mutterne i bakkant og vridd pumpen så jeg fikk plass.

Etter dette satt jeg en nøkkel på svinghjulet som beskrevet ovenfor.

Link to post
Share on other sites

Nei , hjulet som er fremst på pumpa er festet med fire bolter i et tannhjul som drives av registeret. Dette ligger bak sjøvannspumpen og når dette ikke er forandret er det bare å dure på. :smiley:

 

FEIL. Hvis du har løsnet pumpen og vridd den så må tenningen justeres!

(Hvis registerhjulet står stille og pumpa vris så vil det påvirke tenningen)

Link to post
Share on other sites

Ja, selvfølgelig må han det. Men han får den tilnermet lik det den var etter merket på motoren for en test. Det jeg mente var at den er i rett syklus. Hadde han dreid motoren UTEN at pumpa fulgte med rundt hadde han hatt et problem. Siden den har vært festet i registeret hele tiden er det bare å feste pumpa i samme posisjon den var i, lufte systemet og motoren vil fungere greit. For å få det optimalt bør han justere den med klokke..Les hele tråden i det minste.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...