Gurba Startet 28.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 28.Juni.2012 (redigert) Lillebror har en Jp4 Lister i skøyta. Han har fått tak i en reserve motor som vi kosa oss med en kveld... Motoren har bare gått 150 timer og har stått som reserve-strømaggreagat. Ett dyserør var defekt på den motoren og det har blitt satt på et dyserør i fra en annen motor som er ca 30 cm lengre enn det orginale. Totallengde i fra pumpa og bort til søndre sylinder er ca 1 meter tenker jeg. Motoren starter vi med sveiv og den fyrer med det samme.. Motoren går på alle 4 under pådrag , men på javn turtall så spøtter den blå røyk hver gang denne sylinderen tenner. Han har lånt dyse i fra en annen motor en JP3 med samme resultat , han hadde også en ny dyse til jp3 liggende i orginalforpakning med det samme resultatet på nytt. Den orginale dysa er satt inn igjen og vi har prøvd og justere åpningstrykket i alle retninger, men det er minimal endring på røyken.. Ved akselrasjon blir røyken helt borte. Bra kompresjon i alle sylindre, når vi tester ventilløftere og sveiver på hver enkelt , har ikke målt med instrument. Kan det være dyserøret som er litt for langt, som gjør at det blir ørliten feil tenning... ?? Broder har ringt litt rundt og fått forskjellige svar, jeg tror det ikke har noen innvirking på en motor fra 30 tallet med hallmeter slaglengde.. :) , men er det noen ekspertise her ? Redigert 28.Juni.2012 av Anders Haaby (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 28.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2012 Dyserøra skal vel være like lange til alle sylindrene. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Indy Svart 28.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2012 Jeg erstattet et dyserør på min VP TAMD30A med et som var ca. 15 cm lengre, LaSa i Oslo var enig med meg at dette ikke ville ha noen innvirkning på denne motoren. Jeg merker ingen forskjell i forhold til det gamle røret, ikke mer røyk enn det er fra disse motorene vanligvis heller. Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 28.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2012 Jeg mener jo bestemt at ikke dette kan bety noe, om dieselen hadde vært komprimerbar , ja... kanskje , men det er jo hørstrå tykkelse innv i røret og kommer det suppe inn så kommer det vel suppe ut i andre enden... Sarpsborg motor sa også at dem skulle være like lange, hmm ikke enig jeg så noen må argumentere godt skal jeg skifte mening Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2012 Det er mot alle regler for insprøytningsmotorer (ikke CR) om ikke alle rørene er like lange. Du er nødt til å få endret tenningstidspunkt på sylinderen der tilførselsrøret divergerer på lengden. Det er en trykkbølge gjennom røret som skal åpne dysen. Denne bølgen går har en tidsfaktor. Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 28.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2012 Ok , godt argument. Men nå snakker vi 1936 mod lister jp4 der dyserøret er drøye meteren i utgangspunktet , ser ut til at det er 20-30 cm lengre en det bør. På den gamle motoren med 40 cm slaglengde kan det ha så stor innvirking ? Hadde det vært en ny motor full i elektronikk så skulle jeg vært enig.. men om denne gamle karen tenner noen millisekunder forsinket trodde jeg ikke skulle ha noe å si.. Har en Jp4 og en Jp3 stående og en MWM 12HK så nå er det fart hjemme hos fattern. Helt utrolig hvor langt ned i turtall den klarer og gå på.. kan telle rundene på veiva. ( jp4 ) Men så er det en del masse i bevegelse og. Svinghjul på sikkert et par hundre kilo pluss statoren i aggregatet. Det er godt med røk på hver 4. når den står på stabilt turtall. Trykker vi inn ventilløfteren på sylinderen det gjelder mister den turtall og rykingen blir borte. Enten må det være for lav komp eller så har du rett Hulda at dem 30 cm ekstra rør ødelegger helt tenningstidspunktet. Men jeg er ikke helt overbevist ennå så vi får kryssbytte dyser eller finne et rør som er kortere og se... :) Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 28.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2012 Her er helt maken installasjon med aggregat og det hele. Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 28.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2012 Med det samme vi driver her , mangler skapet til denne generatoren. Sitter skap på den andre ( jp3 ) men fra 30 tallet.. Ser det kommet 6 ledninger fra statoren. Generatoren er på 220 / 130 volt. Den er koblet i stjerne nå så da gir den vel 130V , vidre går det en 2x2.5 inn i enden på generatoren inn der børstene sitter. Regner med at dette er til magnetiseringen av ankeret. Jeg får ohme ut viklingene og legge den i trekant. Er det noen som har litt kjennskaper om kobling og spenningsregulering her ? Er det som med dynamo at du gir statoren en puls så begynner den og lade, justere spenningen med turtallet på motoren ? Eller er det justering av spenning med magneteseringen på sleperingene ? Hadde vært artig og fått liv i den. Broder lager henger nå. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.