BOBO II Startet 29.Juni.2012 Link til dette innlegget Startet 29.Juni.2012 Kan noen gi meg et godt råd på hvordan man får denne pakkboksen tett. Etter mye arbeid med BB motor og lekasje i varmeveksler og varmtvanns bereder trodde jeg at nå skulle kjølesvinet bli tørt og fint for en gangs skyld. Men den gang ei. sjønte ikke hvorfor kjølesvinet fylte seg med sjøvann bare i løpet av et døgn med ca 10L vann... etter og ha gått igjennom alt fant jeg ut at det drypper ca 80 drypp fra pakkboksen i minuttet , kan jo ikke starte ferien neste helg med utett pakkboks faren er vel at develskapet går helt sønder og sammen under ferie. Er det noen som vet eller har tettet denne mens båten ligger på vannet eller må jeg opp. Hvilken type pakkning skal brukes, er den fettsmurt, talgpakkning eller er det noen form for simring. Håper på gode tilbakemeldinger Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Nemo Svart 29.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2012 Hvordan går akslingen videre fram til gear? Du vil se hvilken pakning som er der når du åpner pakkboksen. Ha klar pumpe før du åpner noe. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 29.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2012 Det er talgpakning på denne vil jeg tro. Ser også ut som den er strammet helt. Har sikkert stått i i lang tid. (ref gammel). Du bør nok skifte pakning for å få det tilnærmet tett. Litt drypp under gange er ikke helt uvanlig på disse. Strammer du for mye vil det kunne gå varmt. BYTTE PAKNING BØR GJØRES PÅ LAND. Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 29.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2012 Pakningen på BB motor er strammet enda mere inn. men går det og kjøre med dette i ferien ved bare og stramme litt inn??? Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
olpi Svart 29.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2012 (redigert) Er ingen ekspert på disse, men da kan nok forsøke stramme pakningen. Ser ingen fettnippel/kopp e.l på den? Heller ingen slange? Fremgansgmåten ser da ut til å være slik ut fra bildene: Du strammer litt til ved at du løsner bare ytterste muttere på boltene og skrur de indre litt inn. Bruk 2 fastnøkler eller skiftenøkkler. Hold igjen innerste mutter og løsne ytterste. Så skrur du de innerste inn (like mye) til det akkurat slutter å dryppe. Dertter fester du ytterste muttere igjen (låsemuttere). Så er det lurt med en testtur og gjerne ha med en mann for å sjekke at det ikke blir alt for varmt i pakkboksen når du kjører. Det blir jo normalt varmere jo høyere akselturtall. Varmt blir det nok, men skal ikke være ekstremt varmt. Redigert 29.Juni.2012 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 29.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2012 Rart det ikke er en fettkopp der ....er det sentralsmøresystem i den slangen som går inn hele nede i pakkboksen ? (fettpresse en annen plass) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
mateco Svart 29.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2012 (redigert) Denne hylsetetningen synes å værer vann-kjølt/smurt og henter antagelig kjølevann fra gearoljekjølerens utløp. Isåfall; Har samme tetninger selv på mine TAMD60C motorer, og hadde samme problem med lekkasje. Løsnet på flensen, dro den tilbake og monterte ekstra talgpakningsring mens båten lå på vannet. Teitet til det sluttet å dryppe. Ved å dreie på akslingen så merker du om du har teitet for mye. Den skal være lett å dreie! Sjekket og etterteitet pakkboksen etter ca. en times kjøring! Om du velger å gjøre det samme så er det lurt å tilpasse talgpakningsringen før du begynner å skru! Bjørn Redigert 29.Juni.2012 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
olpi Svart 29.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2012 (redigert) Enig at du kan som nødløsning legge inn en ekstra ring hvis du ikke får strammet. De innerste ringene er nok uansett knallharde, og alle (3) bør nok skiftes ved neste landsetting. Synes også det er litt rart at det ikke er en slange der med vann fra gearet. Redigert 29.Juni.2012 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 29.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2012 ............ Synes også det er litt rart at det ikke er en slange der med vann fra gearet. Om du ser på bildet så er der et kobberrør som er tilkoblet hylsa! Jeg mener at dette røret tilfører hylsa kjølevann fra geraroljekjølerens utløp. Det er iallefall slik hos meg ! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
olpi Svart 29.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2012 (redigert) Stemmer sikkert. Var litt vanskelig å se. De andre 3 ser jo bare ut som kabler (jordkabler). Pleier å være slepekobling på aksel tilkoblet sentralplasserte sinkanoder også på Fairline og Princess vel. Redigert 29.Juni.2012 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 30.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2012 Det er veldig lett. Jeg hadde slike pakkbokser selv. Du snur klemflensen og setter på volvokondom. Et passer rett på, og blir tørt. Med mindre akslingen er skadet. Jeg har postet flere bilder av det, men finner ikke ut hvordan jeg poster bilder fra Ipaden. Men søker du på volvokondom og mitt nick får du opp flere bilder av lik pakkboks konvertert til volvokondom. Jeg er veldig fornøyd med den løsningen. Men husk å la kjøleslangen bestå, også kondomer trenger kjøling. Hos meg kokte den uten kjøling Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 30.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2012 (redigert) Mateco det stemmer at det går et kobber rør fra gearoljens utløp som kjøler ned hylsa. er litt bekymret for at det kommer mye vann inn når jeg fjerner den yttre hylsa for og sette inne en ny talgpakkning. har ikke lyst til og ta opp båten nå før ferien. tror heller ikke at det er tid til det der hvor jeg ligger. Nordan family skal ta en titt på dine bilder hva du har gjort med dine pakkbokser.får ikke gjort dette før jeg kommer til et sted hvor jeg har bedre internett kobbling. sitter selv på pad og det går veldig treeeeegt. på linjen. Var nede i motorrommet og sjekket hvor mye vann det hadde kommet inn siden i går og det var myyye... heldigvis virker lensepumpen Redigert 30.Juni.2012 av Bergstad (see edit history) Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
mateco Svart 30.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2012 En gammel tråd : https://baatplassen.no/i/topic/42730-skifte-av-talgpakning-med-baaten-paa-vannet/ Min fremgangsmåte er beskrevet i innlegg #7, men desverre ingen bilder ! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
BOBO II Svart 3.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2012 Takk for alle gode tilbakemeldinger pakkboks er nå nesten saå godt som tett . Fikk tak i talg pakkning hos maritim. Men fikk ikke brukt for dem, da det viste sg ata muttere var skrudd seg helt ut. årsaken var noke at den yttre stramme muttern ikke var trekt nok til.Etter tilstraming gikk aksel lett rund ved og tørne denn rund bare med håndkraft nå kommer det kun et drypp ca vær time. Håper dette ikke er for lite eller for mye. Neste prosjekt blir nå og montere Inverter fra 24v til 230 v. Trenger sikkert råd for dette også. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
BOBO II Svart 23.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2015 Pakkbokser er noe dritt funker bra når alt er på stell men hos meg gikk det litt sjeis i år. Som bilde viser så er denne pakkboksen med talgpakning og vannkjølt fra gir kjøler. Problemet nå er at som bilder viser så går det et kobber rør fra pakkboks og halvveis fremover til gir kjøler . I enden av kobberrøret er det montert en fleksibel slange frem til gir kjøler .mitt problem er at denne slangen har korrodert i stykker i innløpet til gir kjøler som har resultert i at aksling sannsynlig ikke har fått kjøling nok på siste turen i fjor. Merket at det var litt ulyd som hørtes ut som gnisning mot gummi når jeg skulle legge til brygga på siste tur. Var nede og sjekket pakkboksen samtidig men ble ikke bekymret for Pakkboksen. Her var det ikke noe varmere en normalt. Har hatt opp gir kjøler og den var helt fin ingen groing som vel burde være normalt iom at her står det saltvann i bunn av kjøleelementet stort sett hele tiden. Når jeg demonterte fleksible slangen fra kobberrøret så fosset vannet ut fra pakkboksen antar da at gjennomstrømning av vann frem til pakkboksen er bra nok i kobberrøret men den fleksible slangen var tett i kobling mot gir kjøler pga irr og korodering. Spørsmålet mitt er da: Er det normalt eller standard med en fleksibel slange koblet mellom kobberslange og gir kjøler og blir ikke dette for mange forskjellige elementer koblet samen i en båt. tenker mest på teringsproblematikk. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
sap_2000 Svart 24.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2015 Har sett eldre P båter med kobberrør hele veien. På nyere båter er det vel vanlig med gummislange hele veien. Slik er det på min båt. Gummislange hele veien, men vannforsyningen kommer fra et uttak på trykksiden av impellerpumpa. Det at det hadde gått tett hos deg. Kan det være saltavleiringer fra gearkjøleren som har satt seg fast i skjøten mellom gummi og kobber som kanskje er det snevreste punktet? Om så er tilfellet, så kanskje uansett en ide og vurdere ferskvannsflush? Kjølere som står i saltvann får jo ofte endel saltavleiringer i seg og det er små dimensjoner på slangen til pakkboksen. En nyttig bi-effekt av flushsytemet jeg installerte er at impelleren suger i seg litt luft når den går på ferskvann da gardenaen leverer mindre vann enn motoren trenger. Jeg kan da se at det bobler litt luft opp langs skrogsidene akter som en bekreftelse på at sirkulasjonen til pakkboksen fungerer. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
BOBO II Svart 24.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2015 gearkjøler hos meg var helt fine ingen avleiringer tar en innvendig systemrens på saltvannsiden vår og høst, men som du sier så er det overgangen som er og blir problemet fremover uten flushing. Er også litt usikker på hvor stort trykk det er i disse rørene. Har laget meg en midlertidig løsning med en slangekobling i messing i begge ender. til jeg får noen til og lage ensom er original. Var ute i går og prøvde å få laget nye fleksible slanger hos Tess men de hadde ikke overganger i tommer som mine koblinger er. kun metriske koblinger der i gården. får prøve og få tak i overganger fra 1/4" til 10mm i bronsje . Hadde egentlig tenkt og spørre deg sap hvordan opplevelsen er med ditt nye flush anlegg. er dette et fast opplegg og hvordan får du det 100% tett. tenker da på kuleventilen om den er helt tett under gange og ikke suger falsk luft. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
sap_2000 Svart 24.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2015 Fast opplegg ja. Du har kanskje sett tråden tidligere? https://baatplassen.no/i/topic/103261-noen-som-har-montert-ferskvannsflush-paa-motorene/ Eneste jeg gjorde om på ift bildene i tråden var å gå opp til 1" slange som som jeg bare stikker gardenaslangen oppi da motoren krever mer vann enn anlegget på brygga kan levere selv om trykket er meget bra. Da slurper den bare litt luft ved siden av. Er meget fornøyd. Kjapt og greit og bruke. Det har blitt en vane for meg stort sett hver gang jeg fortøyer i hjemmehavn. Tar under 5 min. Og ja, kulekrana er helt tett. Har testet ved å la det stå litt vann i slangen som ikke blir suget bort samt kikket i sjøvannsfilteret under gange. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
ray Svart 24.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2015 Hos meg er det hard plast slanger ned til pakk boksen, fungerer fint, Har også en kompis som kjøere vanlig svart gummi slange med dobble klemmer. Vet ikke om det er å anbefale men... Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.