Jump to content

Restaurering av gammel trebåt, av typen "Sneseiler"


Øyvind S

Recommended Posts

Har arvet en gammel sneseiler. Denne trenger mildt sakt litt oppussing. Lurer i den forbindelse på om noen her inne har noen tips og/eller triks for å gi den nytt liv?

 

Om båten:

Fra ca 1920-40?

Ca 24 fot

Båten ble brukt til fiske

Bordene er tilsynelatende klinket

 

 

Treverket er grått men virker relativt solid, dåg noe tørt(etter en mannsalder på land er vell ikke dette rart). Det er ingen bord som er knekt, men enkelte har sprekker på 2-3mm er dette noe som går sammen ved truttning eller må bordene byttes?

 

I hvlike rekkefølge bør ting gjøres og ikke minst hva må gjøres?

 

 

Er dette prosjektet i det hele tatt vits å starte på?

 

 

Øyvind

Link to post

Litt vanskelig å si mye uten å vite hva slags båt vi snakker om, sneseiler sier vel noe om typen rigg så langt jeg kan skjønne, altså rigg med 1 fokk og 1 storseil med pik/gaffel i toppen og bare tau, ikke bom nederst.

 

Men:

 

Sprekker som du beskriver vil trutne, ikke bra hvis de er veldig lange (langs nesten hele bord). Skrap/børst/puss og skjekk for råte. hvis ok fortsett med samme overflatebehandling som det har vært brukt orginalt. Hvis båten er klinket kan det også være lurt å gå over saumen, hold i mot på utsiden og bank lett på sumen på innsiden, kompakt/ren klang=ok saum

 

Lettere å gi gode svar hvis du legger ut bilder.

Link to post

Ut fra det ene bildet er det fremdeles vanskelig å si eksakt hva slags båt dette er men jeg vil tippe at det er en båt av Lister-type ut fra utformingen av ripa. bilder av stevner og "profil" vil si mer.

 

Hvilket geografisk område snakker vi om? (i dag og evt hvor er den bygd)

Er innveden lagt av naturlig vokste kroker?

Hvor bred er båten på midten?

Er ror intakt? har den rorkult eller er den utstyrt med styrevol (kort arm på siden av roret som er hengslet sammen med en lang stang fremover i båten)?

 

Båten må tydelig skrapes og pusses, en del malte detaljer som må males på nytt, her er Drygolin dør og vindusmaling ok å bruke. Grunn gjerne med Jotun Visir (mest for feste).Prøv å kom så nærme org farg som mulig. Selve skroget ser ut som det er tjæresmurt, her vil en blanding me 40% tjære, 40 % terpentin og 20 % linolje gjøre susen. Hvis båten skal ligge ute på sjøen (anbefales pga tørking/oppsprekking på land) er det lurt å påføre bunnstoff under vann-linja for å ungå groing (og mark).

 

Er riggen til båten intakt?

De jernbeslagene du har på siden av båten er feste for vantene til riggen, her i dette tilfelle to vant på hver side, disse ble festet med en jernkrok som satt i en trekause hvor vantet ble tredd gjennom og strammet/festet med en vantknute.

Hvis båten skal seiles er det vanlig/nødvendig med ballast, til dette ble det brukt rullestein i størrelse opp til ca 5-6kg. Dette ut fra at hvis man kullseilte skulle ballasten trille ut og båten holdt seg flytende. (balasten utgjør altså større vekt enn oppdriften i båten når den er fylt med vann) Ut fra størrelsen vil jeg tro vi snakker om 2-300 kg, her må man prøve seg fram. Er ellers mannskapet som utgjør "stabiliteten" under seil ved at de flytter seg til losiden.

 

Ble like mange spørsmål som svar dette?

 

Er det noen lokalt med kjennskap til båten? De forteller som regel mer en gjerne...

Hvis det finnes et Kystlag i ditt område er det ofte folk der med inngående kunskaper om gamle båter. Se www.kysten.no for oversikt.

 

Driver selv å segler bl.a med en ca 150 år gammel råseggelbåt i regi av Jøa Kystlag

Link to post
  • 4 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...