Jump to content

"Fjernutløser" til ankersikring. Noen som har en smart løsning?


Møkkalasset

Recommended Posts

Som seg hør og bør så sikrer jeg ankeret under fart med et lite tau med karabinkrok. Imidlertid betyr jo det at jeg må bak der og løsne kroken før jeg kan slippe ut ankeret. Jeg kunne tenke meg en løsning som gjør at jeg slipper å klatre helt ned til ankeret for å fjerne sikringen. Finnes det f.eks. en fjærbelastet krok som kan fjernutløses ved hjelp av et lite tau el.l? Alternativet er selvsagt bare å ha et tynt tau igjennom øvre sjakkel som jeg fester i rekka bak solsenga som kjapt kan løsnes før jeg lar ankeret gå. Men det er jo så mange smarte hoder her, så jeg er sikker på at noen har funnet på noe smart....

Link to post
Share on other sites

Spennende tanke, går jeg kun for sakte fart bruker jeg ikke sikkringskroken. Det er for tungvindt å klatre bak. Skal jeg over lengre strekk med litt fart er det greit å huke krok på. Så en smart løsning her, det er ikke dumt.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Jeg har selv en slik snappsjakkel på ankeret mitt, og det fungerer utmerket - skjønt jeg ikke har noen snor helt frem til førerplass. Det er sikkert mulig å lage det til også, det spørs hvilken båt du har og hvor praktisk det vil være å legge frem en slik snor.

 

Det er i alle fall svært mye enklere og kjappere å få av en snappsjakkel enn en karabinkrok.

Redigert av SinWin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...