Jump to content

Bytte av dieselfilter med vannutskiller


teetee

Recommended Posts

Har nettopp byttet hele filterholderen med vannutskiller på min Volvo Penta Md6. Hva gjør jeg videre? Nå er filteret og vannutskilleren tomt, så det er vel ikke noe vits i å lufte før det er fylt opp? Hvordan får jeg diesel frem til filteret? Sikkert et kjempedumt spørsmål, men her sitter jeg da ? Takk til alle som kan bidra !

Link to post

:flag:Spørs hvilken type filter/vannutskiller du har. Jeg har et Racor-filter type 500, når jeg har trukket ut det gamle filteret og satt inn et nytt, fyller jeg huset opp med ren diesel. Men hvis det er et filter som er i to deler, filter på toppen og glasset under må du nok pumpe det fullt. Da stengte jeg lufteskruen på filteret og pumpet så mye som det gikk med hendelen på fødepumpa. Åpnet lufteskruen og slapp ut lufta. Igjen det samme til det syntes fullt. Til sist med åpen lufteskrue til det rant ut diesel uten luft.

Link to post
:yesnod: Tror nok du må pumpe en tid ja. Husker jeg pumpet til jeg ble blå. Forsøk først med å ha lufteskrua åpen og se om det kommer diesel lettere da. Men sjekk om fødepumpa får skikkelig tak. Det hender at du må dreie litt på veiven for å få en bedre plassering av løftearmen til fødepumpa slik at den har større slag.
Link to post

Har prøvd litt forskjellig nå, dreid svinghjulet, senket filteret og pumpet for livet, selve glasset på vannuskilleren er i hvert fall fullt nå. Skal lufteskruen på pumpa være åpen eller stengt når jeg pumper? Ideen med påhengsmortorpumpe hørtes god ut, men jeg har kobberrør hele veien untatt en liten stum inn til motoren.

Link to post

Har nå luftet til det kom ut 2 dl diesel som beskrevet i instruksjonsboka. Motoren startet og gikk ca 20 sekunder, så døde den og jeg får ikke liv i den igjen. Noen flere tips fra dere? Filterholderen er CAV 296, fikk med noen nipler som er beregnet til slange, niplene er kone på den enden som skal inn i filteret. Siden jeg ikke har slanger byttet jeg dem ut med niplene fra dett gamle filteret, disse er bare rett avkuttet på enden inni filteret, kan det ha noe å si?

Link to post

Mange gode råd, men får lyst til å legge til litt.

For det første hjelper det ikke å pumpe som en gal. Fødepumpa trekker diesel fra tanken når håndtaket trykkes inn. Når håndtaket slippes presser returfjæra membranen tilbake og diesel presses mot finfilter eller mot motoren om du vil. For at luft skal komme ut må lufteskrua på finfilter være åpen. Er denne stengt blir membranen i håndpumpa stående nedklemt fordi det blir overtrykk i finfilter.

Pumpa har som regel to returfjærer. En for membranen og en for bare håndtaket.

Når man da pumper for harde livet blir det altså 0 effekt fordi det er bare håndtaket som kommer i retur, og ikke membranen. Dette opplever mange, og tror at pumpa ikke tar. Derfor må lufteskrua på finfilter åpnes, og så er det bare og pumpe rolig slik at man kjenner motstand fra membranens returfjær. Kjenn godt etter hvor tungt håndtaket må presses ved første pumpeslag. Så tungt skal det være ved hvert pumpeslag. Blir den lettere pumper du for fort eller du har åpnet for lite på finfilters lufteskrue.

 

Dette med nipplene du byttet er jeg ikke helt sikker på om jeg forstår riktig.

Slangenippler er konte fordi de erstatter konen som tres på stålrør som igjen presses tett av mutteren. Med konte slangenippler skal det bare være å skru disse rett i filterholder så lenge konen er den samme som den som var på stålrøret.

Link to post

Hva med å fylle filterene med diesel? Jeg gjorde det, ble lei av å pumpe :-) Både grovfilter og finfilter ble skiftet på denne måten. Startet motoren etterpå, ikke noe problem.

 

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Noen av disse filtrerene har svært små lufteskruer og kan derfor være vanskelig å fylle utenfra, men klart det går vel på ett vis. Bare ha i bakhodet at en del av dieselen kan da komme ufiltrert frem til motoren. Tenker da på finfilteret. Jeg har ingen problemer med å pumpe, men det er ikke stort forfilter heller da.

 

Eh.... spørs om jeg ikke tuller litt igjen. Om du tømmer i filteret blir det vel filtert da lufteskrua er på innløpssiden i filter. Senter av filter er jo utløpet, og det er stengt av pakningen.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post

CAV 296 Kan være litt lurt, siden det er to gummipakninger som skal treffe. Ligger en av dem ikke riktig, så kommer det luft inn, og dermed får du luft i systemet.

 

Du trenger aldri å løse dyserør for å lufte noe som helst, når du bytter filter.

 

Om filteret sitter på sugesiden, kan det være MYE pumping som skal til for å få frem disel på et tomt filter, så det kan lønne seg å jukse litt diesel inn. Og bruker du bajonettkobliger til filteret må du passe på at kobberpakkningene er myke og ikke skadete.

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

Link to post

Og bruker du bajonettkobliger til filteret må du passe på at kobberpakkningene er myke og ikke skadete.

 

Bare for å nevne det for dei som ikkje driv med dette til dagleg.

 

Det som regel ikkje nødvendig å få tak i nye kobberpakningar, du bare glødar dei gamle så blir dei mjuke att. Gjerast med ein liten gassbrennar eller over gassblusset i båten om du har.

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post

Jeg har en MD 7A, med CAV grovfilter. Ved bytte av filterinnsats må jeg åpne lufteskrue på finfilter, fylle dieseltanken propp full til det står i påfyllingsstussen ute på dekk. Dette gir fall og trykk inn i motoren. Diesel strømmer inn og fyller glasset på CAV på et blunk. Har gitt opp å bruke matepumpen i denne fasen.

Link to post

Statusoppdatering: Tusen takk til alle dere kunnskapsrike og glade delere av erfaring. Takket være dere sitter jeg nå og koser meg med lyden av en 37 år gammel VP som sviver som en drøm :-) Ferien er reddet!

 

Problemene i går skyldes nok at det var luftlekkasje ved koblingene til filteret. Tipsene til Toroa og Batalden ble tatt i bruk, tok av kobberpakningene og gløder dem over gassblusset, samtidig som Maritim i Arendal tipset om å ta på litt Locktite for å være helt sikker på at det ble tett. Da jeg endelig fikk pumpet kom det endel vann og masse grå gugge som jeg antar er dieseldyr. Måtte pumpe glassholderen på filteret fullt 8-10 ganger før det ble slutt på gugga. Luftet igjen og prøvde å starte uten hell. Så fulgte jeg Bitteliten sitt råd og koblet fra dyserørene og kinnet motoren til det kom diesel ut av de. På igjen med dyserørene så måtte jeg kunne ganske lenge før de første slagene med godlyd kom. Måtte deretter kjøre den en god stund på starteren før den endelig tok tak og kom i gang for alvor. Etter 2-3 minutter var filterglasset fullt av gugge igjen så jeg stoppet den, tømte filteret og luftet og startet på ny.

 

Igjen, tusen takk for all hjelp og en riktig god sommer til alle på Båtplassen :-)

Link to post

Statusoppdatering: Tusen takk til alle dere kunnskapsrike og glade delere av erfaring. Takket være dere sitter jeg nå og koser meg med lyden av en 37 år gammel VP som sviver som en drøm :-) Ferien er reddet!

 

Problemene i går skyldes nok at det var luftlekkasje ved koblingene til filteret. Tipsene til Toroa og Batalden ble tatt i bruk, tok av kobberpakningene og gløder dem over gassblusset, samtidig som Maritim i Arendal tipset om å ta på litt Locktite for å være helt sikker på at det ble tett. Da jeg endelig fikk pumpet kom det endel vann og masse grå gugge som jeg antar er dieseldyr. Måtte pumpe glassholderen på filteret fullt 8-10 ganger før det ble slutt på gugga. Luftet igjen og prøvde å starte uten hell. Så fulgte jeg Bitteliten sitt råd og koblet fra dyserørene og kinnet motoren til det kom diesel ut av de. På igjen med dyserørene så måtte jeg kunne ganske lenge før de første slagene med godlyd kom. Måtte deretter kjøre den en god stund på starteren før den endelig tok tak og kom i gang for alvor. Etter 2-3 minutter var filterglasset fullt av gugge igjen så jeg stoppet den, tømte filteret og luftet og startet på ny.

 

Igjen, tusen takk for all hjelp og en riktig god sommer til alle på Båtplassen :-)

Link to post

Hvis motoren din stoppet etter 20 sekunder så har du fått luft i høytrykkspumpen ...da må denne luftes til all luft er ute (som regel en 10 millimeter bolt på pumpen som må løsnes) ....vil den ikke starte da så kan det være en fordel å løsne ett eller to av dyserørene litt og kinne motoren til du ser den begynner å sprute ut diesel der steng så rørene igjen så skal det bare være å starte opp

 

 

Ser du postet før jeg fikk lagt ut mitt svar ....

God sommer :wink:

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...