M/B Nordheim Svart 5.Juli.2012 Del på Facebook Svart 5.Juli.2012 Om det er mannlokk er det bare å skru opp. Oljebyttepumpe nedi. Kanskje er du heldig og har tappekran i bunnen av tanken. Få skiten ut, og ha med ekstra filter ombord. Absolutt heilt enig. For min del hadde eg ikkje tørt å sjøsett i badekaret eingong, utan å ha sett nedi tanken ein gong for året for å vera sikker på at ting er i orden. Rein rutine, som å skifte olje. Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
Bitteliten Svart 5.Juli.2012 Del på Facebook Svart 5.Juli.2012 Her er ytterste konsekvens av tette filtre. Løste seg greit, men ikke en hyggelig opplevelse Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.Juli.2012 Del på Facebook Svart 5.Juli.2012 Eg har ikkje tilgang til mannhull. Men eg har tappekraner i bunn av en potte som er laveste punkt, tapper av en skvett der før tur. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Athene Svart 5.Juli.2012 Del på Facebook Svart 5.Juli.2012 (redigert) Når du gjør det vil starteren kjøre dieselpumpa, pumpa presser frem diesel i rørene, lufta presses ut av dieselen Det er den uingeniørmessige forklaringen Dette er nok korrekt i de tynne rørene etter høyttrykkspumpa, men etter at jeg plundret hel sesong med luftproblemer er min erfaring en helt annen når det gjelder luft i slangene mellom tank og matepumpa. Slangene gikk litt i berg- og dalbanefasong med bl.a en hel 360 graders loop og erfaringen min er at du da kan lufte så mye du vil, men lufta vil bli liggende i alle "høyereliggende områder". Dieselen bare renner under. Dette er kanskje ikke noe problem på større motorer med en viss flow av diesel, men på min 27 hk Yanmar var slike luftbobler som plutselig slapp fri nok til å stoppe motoren. (Og det skjedde selvfølgelig alltid når bølgene var som høyest.) Mitt problem var en defekt avstengningskran inntil tanken. Den sugde luft og siden det her er nesten nøytralt trykk ser man ingen tegn til dieselsøl. Det var først etter at jeg byttet til gjennomsiktige slanger jeg så en liten strøm av luftbobler gjennom systemet.. Disse boblene samlet seg i finfilteret og førte til sist til at motoren stanset.. Som en erfaring av dette har jeg nå lagt om slangene fra tanken til matepumpa slik at det er stigning hele veien. Det er etter min mening den eneste måten å sikre at det ikke står luft i slangene, selv etter at man har luftet systemet. Redigert 5.Juli.2012 av Athene (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.