Jump to content

Tips ang nytt forseil til Bav 38 AC 2004 mod.


lnjk

Recommended Posts

Fikk en revne på 4-5 meter ved akterliket på (det altfor store) forseilet nå i helgen.

Vil ikke legge ut så mange kronene i rep av dette seilet (150% rulle standardseil levert med båten) da jeg forstår det ikke er et godt seil.

Seiler aldri regatta, kun tur og mye i trangt farvann. Og når det blir litt trangt så startes motoren pga at det er vanskelig å slå med så stort seil.

Så,

Hvor stort seil er å anbefale samt hvilken duk?

Er det noen leverandører som har kort leveringstid? Det er jo ikke så mange dagene til ferien begynner.

 

-Båten har den dype kjølen og har standard rullestor som stort sett er inni masta.

Kan seil av dukkvalitet som kun skal rulles være på båten hele året i vått vestlandsklima?

Link to post
Share on other sites

Er det mulig å installere en skinne for selvslående fokk på den modellen? Da slipper du veldig enkelt unna når du må slå. Det burde være spesielt attraktivt i trangt farvann. Sjekk med forhandler .

 

Leveringstid for nytt seil må nok telles i uker, ikke dager, med mindre noen tilfeldigvis har et passende seil liggende.

 

Jeg ville ikke hatt et seil stående på hele året, ihvertfall ikke i fuktig klima. Da får du raskt jordslag og mugg i seilet. Seil må tørke, og hvis du ikke skal seile om vinteren bør seilene av.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Den raskeste muligheten er nok å legge inn en forespørsmål på Bavariaklubbens hjemmeside. Eller så kan du ringe rundt til seilmakerene å høre hva de har liggende.

 

En kryssfok på ca 106% størrelse er et ok seil å seile med. Men er du av typen som normalt ikke krysser så mye men bruker seil til slør og lens blir det litt lite. Spesielt på en Bavaria 38 som bærer seil forholdsvis godt.

 

Jeg har seilt regatta med den modelen og den går virkelig bra i LYS over 4m/s.

 

Problemet med standardseilet til Bavaria (ikke High tech) er at det mangler UV i akterliket. Derfor blir seilet svidd av der og revner ved belastning./flagring.

Link to post
Share on other sites

Jeg seiler en del onsdagsregattaer med en Bav 38 AC. Jeg stiller meg tvilende til at det blir noe særlig fres over seilingen om du setter på en selvslående kryssfokk. Storseilet på disse er jo såpass lite (spes. med rullestorseil) at veldig mye av seilaralet vil forsvinne med en liten fokk. Du mister også trykket du får mellom forseil og storseil om forseilet ikke går bak masten, noe som igjen reduserer effekten storseilet gir.

 

Vi pleier å reve forseilet når vi når 8-9 sekundmeter på kryssen. Da legger båten seg for mye. Et alternativ er å kjøpe et seil med skumpølser slik at seilet ikke mister formen fullstendig under reving. F.eks vil du da kunne reve seilet til noe tilsvarende kryssfokk ved behov. (selv om dette på ingen måte blir like bra som en dedikert kryssfokk).

Link to post
Share on other sites

SteinarK, holder til i Hordaland. Men det skal vel godt gjøres at ditt seil vil passe.

 

Nei vi krysser lite når det blir trangt. Men noe av årsaken til dette er jo den store genoaen som innrullet står dårlig.

Hadde ikke tenkt så lite som 106% men 120-130% som noe innrullet står akseptabelt i minst 12 gjerne 15 m/s.

Har fått noen priser på 130% i crusinglaminat og de varierer lite.

Hovdan seil kan levere på ca 1 uke, de øvrige ca 1 mnd.

Noen som vet om Hovdan crusing laminat seil er bra?

Link to post
Share on other sites

Jeg har kjøpt nytt og mindre fordi jeg synes seilet virker stort på båten vår. Vi må typisk reve på 7-8 ms og det synes jeg er for tidlig. Jeg har ikke nøyaktige mål på seilet, men antar seilet overlapper ca 140%. Vi lå longside med en 38 cruiser fra samme serie (2009) i fjor og mastehøyden virker å være omtrent den samme som vår, så om 38ac er på samme høyde, vil jeg tro genoaen passer høvelig og blir omtrent 125% på din båt.

 

Tipper Elvstrøm sitter med nøyaktige mål og kan si noe om hvorvidt seilet passer eller ikke.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Takker for svar så langt.

Kan få sydd nytt seil hos UKHalsey Sailmakers Norway i neste uke.

Det gamle ble for dyrt å reparere/oppgradere synes jeg.

Er det noen som har erfaring med seil fra overnevnte?

 

Det blir ett av to alternativer

1. 135%(vel 38m2) triradial m uv beskyttelse, skumm ved forliket og CX6/7 laminatduk.

Dette seilet anbefales av de samt Elvstrøm (men de kan ikke levere i ferien) eller

2. 104%(vel 30m2), får vite mer hva de anbefaler på mandag.

Denne størrelsen ble anbefalt av West Coast Yachting i STVG.

Han hadde levert flere slike til denne båttypen og sier alle er godt fornøyd og at de ikke har tapt fart.

Høres for godt ut til å være sant, men han har peiling på seil, ikke vi.

 

Kanskje vi skal høre på hva en vi ofte seiler sammen med sier.

-Synes du 150% (45 m2) er for stort vil du trolig mene det samme om 135%.

Gå for 104%.

Redigert av lnjk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eg seiler omtrent bare med en 3er (104%ish), kjempefint seil å håndtere på tur. Ved platt lens spres seilet med spinnakerbommen og preventer settes på storseilet. Lett å jibbe da det er bare til å rulle inn seilet, bommen over på andre side og rulle ut igjen. Tåler vind på opptil 10ms på kryssen med litt jobbing med storseilet. I lite vind skifter eg til stor genoa1 og spinnaker.

BOAT = Bail Out Another Thousand

Link to post
Share on other sites

 

Er det noen som har erfaring med seil fra overnevnte?

 

 

uk halsey sydde genoa 1 til min forrige båt, rush 77. Kan ikke si noe spesielt om duken de leverte, annet enn at jeg ikke hadde noe å utsette på den. Jeg hadde målt feil slik at seilet måtte sys om, ble gjort uten kostnad. Levering i tide og alt ok.

 

Nå har jeg en genoa 3, komplettert med en rimelig (thai) code 0 fra uk. Også helt fornøyd, bra oppset til tur, men straffes i lys. Akkurat dét tror jeg ikke uk hadde helt oversikt over, de har ikke spisskompetanse på regattaseil. Men som sagt, helt greie leverandører av turseil så langt jeg vet. Kjapp levering betyr også en del nå i ferien. Men generelt bestiller man jo helst seil på høsten.

 

Sjekk også ut elvstrøm breeze, mistenker at de også kan leveres ganske raskt.

Link to post
Share on other sites

Nei Elvstrøm Breeze kan ikke leveres nå i ferien.

 

På så små seil som genoa 3, bruker man skumm ved forliket også på slike?

 

Går ut fra at vi vil tape noe fart når vinden kommer inn aktenfra.

Et vanlig problem har vært at i lite vind aktenfra med både storseil og 150% genoa oppe så klapper genoaen sammen.

Det har ført til at storseilet tas inn og vi har seilt med kun 150% genoa.

 

Vil en genoa 3 stå bedre enn 150% under slike forhold?

 

-Har liten erfaring med seiling.

Naboens hesjestaur og mor sine utslitte dynetrekk rigget på en færing for 50 år sider er lite relevant nå når nye seil skal kjøpes.

Link to post
Share on other sites

genoa 3 vil ikke stå bedre med vind bakfra, da bør man ha en gennaker eller spinnaker. hvis vinden kommer skrått bakfra er det mulig at en genoa 3 vil stå noe bedre enn en 150%, dette skyldes at mindre av seilet vil gjemmes bak storseilet.

 

Siden det ikke virker som at du har en gennaker fra før ville jeg også tatt en titt på dette, seilingen blir mye morsommere. Har selv både spinnaker og gennaker med meg på tur og bruker de så ofte jeg kan.

Link to post
Share on other sites

Nei Elvstrøm Breeze kan ikke leveres nå i ferien.

...

 

Rart, jeg fikk reparert flenge og satt på uv-beskyttelse forrige uke, da var det veldig mye snakk om Breeze som alt. til reparasjon...

 

Min 3'er har skum, og den står ikke alltid så greit på lens den heller. Kan ikke si jeg syns det er vesentlig bedre enn 1'ern på gamle båten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...