Jump to content

Brettseiler mistet nesten livet da en yacht kjørte over han


Jawik

Recommended Posts

Fortsetter de såkalte fremskrittene innen elektronikk, er det ikke lenge før Prinsessklubben forlanger AIS-sender på alt under 60 fot, inkl seilbrett, baderinger, kajakker, kanoer og annet plukk i havet.

 

Huff... nei nå var jeg stygg... hvordan skal jeg klarer å la være å trykke på <post innlegg>-knappen .... Sikkert ikke lett for alle å se at dette er ironisk ment.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post

I et farvann jeg er kjent (Tjøme) ser jeg omtrent aldri på plotteren, og her er det mange seilbrett som kjører på kryss og tvers.

 

Jeg kom en gang ut Vestfjorden fra Tønsberg med solen imot i ca 1 m sjø (utenfor Vestfjorden) og skulle på tur til Lindholmen med gutta mine (to sønner). Så på alle seilbrettgutta som moret seg i sorte våtdrakter og observerte hvor usynlige de ble i bølgene når de fikk et fall. Så spesielt han ene som falt ned i min kurs. Han ble veldig usynlig han også. Vet ikke hvem han er, men han lever takket være meg.

 

Poenget mitt? Har sett kajakker på samme sted som er omtrent usynlige pga de sorte våtdraktene. Så plutselig en kajakker som hadde en meter høy lysegul vimpel montert. Han så jeg lett! Brettgutta bør ta det litt mer seriøst ift å bli sett av en som faktisk speider etter hindringer fordi jeg gjerne vil unngå de med to små barn ombord.

 

dennrick

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

Siden eg ikkje kjenner farvannet og omstendigheter er det vanskelig å komentere, men utfra artikkelen var det manglende utkikk, mulig også hos begge parter. Men minner meg om et tilfelle for omtrent 20 år siden. Kom med en lastet fraktebåt gjennom et sund, Ser et seilbrett komme fra babord, og vil krysse forran båten. I det vi holder på og misse den av syne ,pga "baugskyggen" ser vi seilet tippe. Går ut fra han har falt og slår hardt bakk. Meg og styrmann sprang ut på broving for å se etter han. Kom ned sittende på brettet,ned vår styrbord side. Styrmann la hardt over,og koblet ut, for å prøve å unnga propellene, med det resultat at vi grunnstøtte.( gikk heldigvis bra med personen. men glemmmer aldri synet av personen som støttet seg på skutesida, før vi fikk vinklet hekken ut av leia.

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

 

Link to post

Svelvik strømmen lørdag

Innseiling til Drammen. Masse nyttetrafikk, sterk strøm, meget smalt, store skip går her

55a721a3-5aaf-bc58.jpg

 

Kiterne krysset rundt oss. Vi holdt stø kurs og fart. Ingen mulighet til å kjøre slalom i mellom dem, grunt på begge sider. Like mye kitere på begge sider av leia

55a721a3-5b34-d59f.jpg

 

I slikt farvann gjelder sjøveisregel 9. Virker ikke som seilerne er klar over det.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Kom ut for en båt med "hems" i går - jeg fikk han inn på min babord. Vi hadde begge stø kurs og jeg så han 3 minutter før vi skulle "treffe hverandre". Det var jeg som måtte legge hardt babord og gå bak båten med "hems" i siste liten - ikke pokker om de ville vike. Jeg undres om de tenker at de er større enn deg og at de rett og slett ikke kan de gjeldende regler, eller kjørte uten utkikk.

Link to post

Synes artiklene i lokalpressen er svært partiske. Båtføreren som ikke så 8 m2 seil har vært et forferdelig menneske, mens brettseileren som ikke så 40 m2 bråkende båt er det bare synd på.

Brettet har vikeplikt for nyttetrafikk, dykkerfartøy(flagg), fartøy med begrenset manøvreringsevne, kajakk? osv i tillegg til alt han når igjen.

Utkikksplikten er den samme for alle.

 

Synes det er direkte ufint av seileren å rakke ned på båtføreren uten å være bedre selv.

 

Mons

Mons

Link to post

Begge parter har begått samme feil - manglende utkikk for å kunne unngå sammenstøt (som begge har plikt til å prøve å forhindre), men føreren av 40-foteren hadde i utgangspunkt vikeplikt som ikke ble overholdt og var utløsende årsak til ulykken. Han skulle sett brettet og foretatt en kontrollert unnamanøver.

 

Brettet har vikeplikt for mye, men ikke en 40-fots planende plastkoloss hvor fører er mer opptatt av kartplotter enn farvann og farkoster rundt seg med mindre plastkolossen hadde dykker ute (i 25 knop!) eller var i nyttetrafikk - begrenset manøvreringsevne håper jeg ikke den hadde med den farten den holdt.

 

Det hadde forøvrig vært morsomt å sett hvordan saken hadde blitt vinklet hvis 40-foteren hadde vært erstattet med en 40-fots seilbåt for fulle seil i 8-12 knop. Da kunne det fort vært brettet som hadde vikeplikt, og brettseileren har jo innrømmet at han ikke visse hva han hadde bak ryggen (babord side, forenom tvers) rett før ulykken.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post

Det hadde forøvrig vært morsomt å sett hvordan saken hadde blitt vinklet hvis 40-foteren hadde vært erstattet med en 40-fots seilbåt for fulle seil i 8-12 knop.

Saken blir vinklet slik journalisten ønsker,ofte med tanke på antall klikk på artikkelen. Hva som hadde skjedd hvis og om og att er ikke interresant.

Link to post

omtrent 20 år siden. Kom med en lastet fraktebåt gjennom et sund, Ser et seilbrett komme fra babord, og vil krysse forran båten. I det vi holder på og misse den av syne ,pga "baugskyggen" ser vi seilet tippe

Hvis det er den episoden i Grenland du sikter til så hadde vel rettsystemet en ganske hissig reaksjon overfor brettseileren.

 

 

Seilbrett & vannscooter burde klassifiseres

Det er de nå engang ikke. Brettet er et seilfartøy.

 

 

Hadde jeg vært en av de to involverte i denne saken hadde jeg holdt kjeft. Hvordan de to kunne unngå å se hverandre fremstår som totalt ubegripelig.

Link to post
Svart (redigert)

Cabinbåten hadde vikeplikt for seilbrette (seilfartøy). Føreren av cabinen sier han sto med nesa nedi plotteren - slapp altså taket i utkikk i 20-25 knops fart. Seileren var bak seilet og kunne ikke se cabinen men ante at noe kom til å skje. Burde vell hadd et vindu i seilet, men dette hadde ikke endret på vikeplikten til cabinen.

 

 

Tar en blikket bort fra fartsretningen i 20-25 knop for å finne ut hvor en er ved hjelp av plotteren har en et større problem enn en aner. Plotteren viser bare hvor du var i det øyeblikket du avviker utkikk. 30 sekunder senere er du et totalt annet sted.

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post

Blir litt oppgitt over alle som alltid skal stå på sin klare rett, Jeg er litt på seilbrett av og til. Da er jeg ute for å leke. Koster meg ikke en kalori å styre unna andre båter. Og utkikk, det er det viktigste, det kan jo hende det kommer en som ikke ser meg.Er meg på seilbrett det går utover. altså i min egen interesse å holde god utkikk. Men det hender og at jeg bruker Båten når jeg er på sjøen. Koster ikke så mye å svinge unna litt da heller.. eller holde litt igjen, slik at alle på sjøen opplever det som trygt.

Verste holdningen jeg vet er: unnna vei.. her kommer jeg...desverre er det noen av dem , både på sjøen og veien.

Endelig ble det Bobåt

Link to post

Gjelder selvfølgelig bare oss med Princess

 

Overhode ikke. Du overså den delen av mitt innlegg som forsøkte å bekrefte at innlegget var ironisk ment om noen skulle misstenke det.

Sjåfører av "Pinnebåter" kan finne på å handle akkurat like uoppmerksomt om utviklingen av fritidslivet fortsetter å ligne mer og mer på et dataspill.

 

Princess er bare en av mange slike 2 og 3 etasje-båter som freser rundt i fjorden, så ikke vær fornærmet.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post

Da er jeg ute for å leke. Koster meg ikke en kalori å styre unna andre båter.

Og dette er vel sannheten for oss alle som ikke driver med nyttetrafikk. Vi leker oss på sjøen og noen ganger går det riktig galt på tross av reglene vi påberoper oss.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post

De senere årene har vi fått raskere og raskere farkoster som forflytter seg ganske fort over vannet. Inkluderer også seilere i denne betraktningen. Dette krever ganske andre kunnskaper til ferden enn da vi opplevde snekka og robåten med seil. Ingen kan vel lenger strides med at fart dreper på mange områder i samfunnet. Og på sjøen har vi stort sett ingen klare grenser som tilpasser fartsretningen. Og da kan vi komme ille ut når vi skal finne ut av hvor vi er til en hver tid. Vi forflytter oss så fort at den tiden vi bruker på å finne ut av hvor kursen skal gå blir altfor lang dødtid. Det er ikke for ingenting raske båter bruker copilot ombord. Piloten har nok med å holde i rattet og følge med på fartsretningen. Navigatøren tar seg av plotteren og kartet. Og er en alene ombord om disse oppgavene skal det ikke så mye fantasi til å forstå at en kan kommer ille ut vist en slipper tak i fartsretning og utkikk.

 

Må du slippe tak i fartsretning og utkikk så senk farten betraktelig slik at du får den tiden du trenger til å finne ut av hvor du er. Bedre å ta seg litt tid til dette enn å ende opp som drapsmann. Selv digget jeg raske båter (30-50 knop) og har da kjørt en del med disse opp gjennom årene, men som oftest med copilot ved min side. Noe annet ville vært en risiko jeg ikke ville utsette meg selv og omgivelsen for, hvor det kunne være mye trafikk av andre båter, også seilere.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post

Løfter denne saken da den er relevant for de som står med hode nedi plotteren....

 

Mange sjøulker hevder plotteren er årsaken til mye ugangn. Mener dere det hadde vært raskere å navigert i fart etter papirkart som dere elsker? Denne saken dreier seg ikke om plotter eller kart , men ene og alene menskelig svikt. Kan man ikke håndtere en plotter raskt nok , kan man det i hvertfall ikke med papirkart.

En plottter eller pc med kartprogram er da i aller høyeste grad tidsbesparende når det gjelder navigering i trange farvann eller trafikk.. Det holder med et raskt blikk i de fleste tilfeller..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post

Var ute å kjørte tippbil i går. Samme strekk som en del syklister.. I kondomdress.. Kunne ikke kjøre forbi. Det ville vært farlig for syklistene.. Ikke for meg i lastebil. Kjørte 3 runder. 2 av rundene var det mye sykler.. Siste runden var de gått hjem.. Sparte ikke mye tid på siste runden, selv om jeg var svært hensynsfull mot syklistene.. . De vinket å smilte faktisk. Så istedetfor konflikt.. Ble det hyggelig.. Sånn er det på sjøen og... Noen ganger..

Endelig ble det Bobåt

Link to post

Forstår ikke problemet her, båtføreren har innrømmet feil. Man kan riste på hodet til det detter av, disse feilene vil skje igjen. Av den grunn bør man være varsom selv om man har "rett". På samme måte som man følger med bilen som kommer fra høyre, den kan finne på å kjøre selv om den har vikeplikt.

Men fint å bli minnet på hvor lite uoppmerksomhet som skal til før det kan gå galt.

 

At enkelte hevder å aldri gjøre feil på sjøen er jo fantastisk, de fortjener jo medalje! Jeg-er-feilfri-medaljen!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...