Jump to content

Brettseiler mistet nesten livet da en yacht kjørte over han


Jawik

Recommended Posts

Mange sjøulker hevder plotteren er årsaken til mye ugangn. Mener dere det hadde vært raskere å navigert i fart etter papirkart som dere elsker? Denne saken dreier seg ikke om plotter eller kart , men ene og alene menskelig svikt.

Foreløpig er jeg jo alene om å hevde dette :wink: Vist personen skulle tatt seg tid til å ta en titt i papirkartet, ja da hadde det muligens skjedd enda flere episoder. Så sånn sett er plotteren en forbedring som også jeg digger. Men tror du misoppfatter hva jeg er ute etter. Det er ikke dette med å følge med på plotteren (eller kartet om du vil) som er problemet, men den tiden det tar før fokus er tilbake i fartsretning og utkikk. 20-30 knop forflytter en båt ganske raskt i løpet av 30 sekunder.

 

Ene og alene menneskelig svikt. Ja det er jo sikkert det i 99% av tilfellene hvor menneske er involvert, men skal vi derfor akseptere at vi ikke holder blikket i fartsretning og utkikk (helst et godt stykke foran båten og ikke bare foran baugen) som jo er det viktigste momentet under fart. Særlig i høy fart. Vet en ikke hvor en er så er det jo bare en ting å gjøre. Senk farten før en tar fatt på oppgaven med navigering.

 

Gjør en liten test ved å ta tiden på å dra opp lommeduken og puss nesen og putt lommeduken tilbake i lomma. Du vil nok bli forbauset over hvor mange sekunder vi bruker på en slik enkel operasjon. I mens forflytter båten seg mens du er blitt distrahert av den forbaskede sommer forkjølelsen.

 

Jeg-er-feilfri-medaljen!

Denne hadde nok ikke jeg fått noe glede av da jeg har noen episoder med toskeskap av uhell. Heldigvis er det jeg selv som har vært utsatt for disse og ikke mine medtrafikanter på sjøen.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post

Jeg lærte på båtførerbevis kurset i vinter at kite osv går under leketøy og man har ingen vikeplikt for dem eller seilbrett ol.

Du bør tilskrive dette lærestedet og kreve å få kurspengene tilbake.

Å innvitere til å stå på retten ovenfor en kite eller ett brett i høy hastighet viser at man ingenting har forstått.

Jeg tør ikke. Selv om jeg har styrbords halser. En annen sak er at kiterne aldri krysser og nesten alltid er innhentende.

Man bør la fornuften råde.

Og utøverne av denne sporten bør kanskje tenke gjennom hvor de holder på.

Link to post

Har fulgt denne tråden med interesse - for jeg syntes det går igjen minst to røde tråder her: Den faktiske ulykken, og hva som kan skje i fremtiden med brettseilere og kitere og de andre gutta jeg unner å ha det gøy på vannet!

 

Mitt eneste poeng er ift det siste, nemlig at jeg fulgte med og så ekstremsportutøveren (brettseiler i et travelt farvann rundt Tjøme) falt rett foran meg og ble usynlig. Hadde jeg vært ivrig brettseiler hadde jeg hatt på meg alt annet enn en sort vårtdrakt med en innstillig om at "jeg blir sett"! Men - hvem du nå enn er: Fail ! Du blir ikke sett med sort våtdrakt i feil forhold når seilet er nede - i litt sjø. Hva med en signalfarget våtdrakt? Stupid ! Du kunne ha gjort meg til en drapsmann. Men jeg så du falt og dro av. Heldige deg - og heldige familien din.

 

Hilsen Dennrick

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

Mange sjøulker hevder plotteren er årsaken til mye ugangn. Mener dere det hadde vært raskere å navigert i fart etter papirkart som dere elsker?

Tror du misforstår litt hva som menes når papirkartenes fortreffelighet trekkes fram. Selvfølgelig er plotteren bedre - når den virker som forutsatt. Dersom den ikke gjør det, sitter man plutselig der ... Kartene er mer forutsigbare sånn sett, kan du si ... og feilnavigerer man med kart er det selvsagt aldri kartets feil, men brukeren :o)

Link to post

Flere av kiterne ved Svelvik er ikke tamme! De har vært farlig nær båten min flere ganger, og jeg kjenner flere som har opplevd akkurat det samme.

 

Dette skriver jeg gjerne under på. Jeg legger meg gjerne i 5 knop og håper "kamikaze-pilotene" ikke feilbedømmer !

De hadde hatt godt av litt opplæring i sjøveisreglene. Det er også synd at de er nødt til å rote seg inn i skipsleia. Det burde være mer enn nok plass på østsiden inn mot bukta øst om Verket !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Regel 17

Jeg opplever mange ganger at jeg legger om kursen for å holde av veien for brettseilere og så endrer de kurs slik at vi på nytt er på kollisjonskurs. Noen ganger kan det virke som om de gjør dette for å ha det ekstra morro da de tror at alle andre har vikeplikt for dem uansett.

Lurer på om brettseilere og kitere er klar over regel 17. (Fartøy som skal beholde kurs og fart)

 

Båter som holder jevn fart og stødig kurs er forutsigbare og det er enkelt å forholde seg slik at sammenstøt unngås. Men seilbrett gjør så mange "rare" hastighets og kurs endringer at det er kun ved å senke fart og holde ekstra god utkikk at seilasen fortsatt blir trygg.(Synes jeg)

 

Så tilbake til utgangspunktet, hvordan stiller skyldspørsmålet seg dersom en motorbåt og seilbrett er på kollisjonskurs, motorbåten lagger om kursen for å unngå sammenstøt og seilbrettet endre kurs og seiler på motorbåten. Blir det da skylddeling?

 

 

 

Regel 17. Fartøy som skal beholde kurs og fart

-Når det ene av to fartøy skal holde av veien, skal det andre fartøyet beholde sin kurs og fart.

-Når det fartøyet som skal beholde sin kurs og fart av en eller annen årsak er kommet så nær det andre fartøyet at sammenstøt ikke kan unngås, skal også det andre fartøyet ta slike forholdsregler som best vil hjelpe til å avverge sammenstøt

Link to post

Jeg blir litt frustrert av mange av kommentarene i denne og andre, lignende tråder. Uansett hvor bøllete eller usynlige eller uforutsigbare kitere, seilbrett eller kajakpadlere er, gjenstår det faktum at jo større og raskere en båt er, jo oftere må den kjøre langsomt og se seg ekstra for. Og som alle andre, må den holde skarp utkikk fremover og til sidene hele tiden. Og jeg gjentar: Jo større og raskere en båt er, jo viktigere blir det.

 

Og mange vil vel ile til med at " - andre er også ille - " - men hva så?? Og de med størst motorer og størst båter, er og blir de farligste.

 

"Forutsigbarhet" er et ord man burde legge seg på sinne noen hver, enten det nå er kajaker, seilbrett eller motorbåtmonstre. Og svært ofte må farten sterkt ned, og viljen til å kjøre i lang bue utenom, eller bak andre - selv når man har "retten på sin side" - må bli mye mer fremtredende.

 

Og det er selvsagt bra med gode ønsker. Men lar det seg gjennomføre? Tja, man kan jo begynne med at enhver fritidsbåt skal ha digre skilt med reg.-nummer, leselig på hundre meters avstand, som gamle dagers fiskebåtkjennetegn. Sånn er det på biler, så hvorfor ikke på båter? Da kan vi ihvertfall få bukt med den anonymiseringen vi nå ris av; man kan nok se noen bøller, men vet ikke hvem de er. Med slike skilt vet alle at de hele tiden blir gjenkjent (personvern??)

Link to post
Guest Avmønstret#

Regel 17

Jeg opplever mange ganger at jeg legger om kursen for å holde av veien for brettseilere og så endrer de kurs slik at vi på nytt er på kollisjonskurs

 

Du tenker på det som heter seiling? Da skjer slikt i tide og utide, gjelder å følge med.

Link to post

EYDEHAVN/TROMØY: Guttene kjørte i en liten 11 fots båt, og ante fred og ingen fare i Tromøysundet ved Eydehavn før en stor Scand Baltic skjærgårdsbåt kom forbi i høy hastighet.

 

http://www.agderposten.no/nyheter/bat-med-tre-gutter-pa-13-ar-utsatt-for-rakjoring-1.7444278

 

Har disse pjokkene fått skrekken for et fremtidig sjøliv p.g.a. uvitenheten til Scan Baltic :confused:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post

Vind er sjelden en konstant faktor, og derfor kan nok seilfartøy oppleves som "ustabile og vinglete" av motorbåtførere. Det at et seilfartøy antakeligvis kommer til å endre kurs når land nærmer seg i le f.eks. ser desverre ut til å være svært overraskende på en del av dem.

 

En annen ting jeg grubler over er refleksen med å gi full gass når det oppstår en situasjon man ikke forstår. Normalt vil de fleste seilere være vant til å måtte vike for motorbåter, men denne reaksjonsformen bidrar ikke til sikkerhet.

 

Og ser man ikke en brettseiler med brett i vannskorpa før det er for seint, så kjører man for fort etter forholdene.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...