marex84 Startet 3.Juli.2012 Del på Facebook Startet 3.Juli.2012 Hei. Er klar over at motoren skal ha en vis driftstempratur, men gjør det noe skade eller problemer å kjøre uten termostat noen turer? Antar at det blir snakk om ca 8-10 timers gange, den er saltvannkjølt. Håper noen kan svare på dette, på forhånd takk. Sitér dette innlegget Link to post
Toroa Svart 3.Juli.2012 Del på Facebook Svart 3.Juli.2012 Om du lå midt i nordsjøen med 8 - 10 timer hjem og termostaten røk, ville du da ha stoppet? :) Ja det er et temperaturmessig problem å kjøre uten termostat, og ja du skader motoren, men om det prosentvis utgjør så stor reduksjon av levetiden på motoren at du ikke skal kunne flytte på båten en tur? Det er det bare du som kan avgjøre. Jeg har vært borti motorer som har gått hundrevis av timer uten fungerende termostat, og klart seg fint, noen motorer bygger opp et lite saltlag litt her og der, så kjør en systemrens til høsten. Og hvem kan med hånda på hjertet si at man bytter termostaten sin når den skal byttes? Det er faktisk en servicedel. Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
Pettern1972 Svart 3.Juli.2012 Del på Facebook Svart 3.Juli.2012 jeg kjørte halve fjorårs-sesongen uten termostat på md17 med ferksvannskjøling. Han som kjøpte båten kjører fortsatt uten termostat. Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
marex84 Svart 4.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2012 Okay, takk for svar. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 4.Juli.2012 Del på Facebook Svart 4.Juli.2012 På en sjøvannskjølt motor sommertid går dette helt fint Sitér dette innlegget Link to post
marex84 Svart 4.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2012 Takk for svar hanto1. Sitér dette innlegget Link to post
arnerik Svart 22.Juli.2012 Del på Facebook Svart 22.Juli.2012 Joda, motoren vil fungere, men det er en grunn til at termostaten er der. og der er at den skal holde motortemperaturen oppe på en arbeidstemperatur.Det er da motoren fungerer optimalt, mht ytellse, drivstofforbruk og sist men ikke minst levetid. det er direkte skadelig for motoren å gå på for lav temperatur over tid. Ville ha montert på plass en ny termostat, hvis det hadde vært min motor. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.Juli.2012 Del på Facebook Svart 22.Juli.2012 Den skaden vil jeg tro ikke engang er målbar etter 8-10 timers gange. Sabb har for eksempel ikke termostat på sine sjøvannskjølte, den jeg hadde før (2H) hadde en driftstemp på 40 grader vinterstid og opp mot 50 på sommeren. Den var 31 år når jeg solgte den, og på ingen måte skadet eller utslitt. Så ikke bekymre deg, dette går bra! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.