Jump to content

Status Jæren, Lista

Bjolbre

Recommended Posts

ser ut som det skal bli veldig bra vindforhold på mandag og tirsdag. Det ser likevel ut til sjøen ikke får lagt seg nok på denne tiden, bølgeperiode er varslet over 11 sek på windy og mellom 9-10 på barentswatch. Vurdere om tirsdag kan være en mulig dag for henting, men tenker at bølgehøyden er noe høy. Hva tenker dere om forholdene ift en båt på 25 fot.

image.png.fca328bb8a4e06531283f4c3e53f6c2e.png

image.png.7b0f2b03aa017b7a3ae9e5a4dd5d1805.png

image.png.c246677a778b18bb3ccec1ab53f02a86.png

Jeg tenker den P.T. er litt  usikker med tanke på sjø.

Vinden skal nok ned, men kjenner jeg er usikker på hva som skjer med sjøen. Kan både bli bedre og verre.

Er er mye vind og tung sjø rundt shetland og nord i nordsjøen som sender tungsjø sørover. Som du ser på windy, så er det et lite belte utenfor kysten med 1,5-1,8 sign. Men hopper man litt lengre ut så er man fort på 3 meter sign og jeg stoler ikke helt på nøyaktigheten i slike bølgevarsler. 

Er det litt mer enn meldt oppe ved jærens rev samt strøm så blir det livlig for en 25 foter.

1,5 sign med rundt 10 sek frekvens er gjennomførbart i lite vind, men så har man usikkerheten med om det stemmer eller ikke, samt strømmen.

Jeg kikket også på Mandag/ tirsdag fra østlandet men blir for knapt da sjøen ikke gir seg langs Sørlandet heller.  Blir for mange mil med motsjø samt at dagene er for korte til at det hadde gått på 2 dager.

Følg med da ting kan endre seg, men pr nå så ser det ut som det ikke blir tur her i gården denne uka heller.

Screenshot 2024-10-27 at 11.12.56.png

Mvh. SAP

Støtter Sap her. Du får de rett i tryna oppover. Å er det så i tillegg litt strøm, så kan de bli veldig utrivelig i 25 fot.

Hvordan er tilstand på motor/dieseltanker? Med den sjø, så blir evt bunnslam i tanker kasta godt rundt, å da er veien til motor stop kort. Å det er det siste du vil ha i dårlig vær på den strekning.

Det er verste tiden på året for denne turen. Å du kan fort oppleve at ordet vaskemaskin får nye betydning etter en sådan tur.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

_Bliss_ skrev On 28.10.2024 at 21.27:

Ser gjerne ut som det kan bli en åpning for deg også @sap_2000? Hvilken rute skal du gå?

Ja, følger med på den jeg også. I går så det ikke lovende ut for min del som bli minimum 2 dager, men i dag ser mandag og tirsdag bedre ut igjen. 

Zoomer man godt ut på windy og setter på isolinjer for trykk ser man at det står lavtrykk i kø oppover atlanteren. Så noe stabilt. godt vær har jeg ikke trua på fremover. Blir nok å utnytte en åpning så sant den blir lang nok for min del.

Har en båt som skal fra Bodø til vestlandet som allerede har ventet en måneds tid pga vær som også bekymrer da dagene raskt blir kortere fra allerede kort for en så lang tur.

Mvh. SAP

_Bliss_ skrev 1 time siden:

Ser fortsatt stabilt ut for tirsdag, så planen blir å komme seg nordover fra hillevåg tirsdag morgen. Ser ut som det blir bra forhold, blir vel gjerne ikke stort bedre på denne tiden?

Screenshot_20241103_192839_Chrome.jpg

Fra Hillevåg?? Var det ikke fra Hellvik? Fra Hillevåg er det jo innaskjærs.

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Om det er dårlig sikt, ville jeg tatt den anbefalte ruten ut fra havna, å ikke gjennom holmane du har lagt opp.

Er sykt myf hummerteiner i området, å ikke moro å starte turen med sådan i propellen.

Samme oppe med Tungenes. Var noe jævli med teiner der nåf jeg gikk hjem for en måned siden.

Står også litt av hvert opp langs Jæren ute på dybden, men det er ofte yrkes bruk, å da med synkeline. Men er fremdeles en del hobby klovner som bruker billigste blåtau fra Biltema langs land, så derfor vær på vakt ut fra Hellvik.

_Bliss_ skrev On 3.11.2024 at 19.33:

Ser ut som det blir bra forhold, blir vel gjerne ikke stort bedre på denne tiden?

Ja. enig. Bedre blir det ikke på denne tiden av året, rent bortsett fra muligheter for tåke.

Ble en kort tur og retur i dag av tekniske årsaker. 

Så får vi se om kabalen med vær og anledning går opp de neste ukene, ellers blir det for sent for min del.

Mvh. SAP

Okkaby skrev for 12 timer siden:

Glente bilde

Screenshot_2024-11-04-19-13-16-70_11e19f078f32e54131fece302a9e8160.jpg

Takk for info.

sap_2000 skrev for 9 timer siden:

Ja. enig. Bedre blir det ikke på denne tiden av året, rent bortsett fra muligheter for tåke.

Ble en kort tur og retur i dag av tekniske årsaker. 

Så får vi se om kabalen med vær og anledning går opp de neste ukene, ellers blir det for sent for min del.

Kjedelig med teknske problemer. Ble det samme her også, så måtte sett snuten hjemover på veien.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...