Jump to content

Status Jæren, Lista


Bjolbre

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg tenker meg over Jæren i morgen, fra Tananger til Farsund. Det blir jomfrutur til Sørlandet, og jeg er rimelig spent... Men værmelding, havvarsel og bølgesimulator på dmi.dk virker ok, og folka på Peter Henry von Koss (stasjonert i Egersund) mente det var uproblematisk.

 

Hvis noen nettopp har tatt turen, hadde det vært kjekt med en oppdatering på forholdene.

 

Og kanskje kan tråden brukes til en jevnlig oppdatering?

Link to post
Share on other sites

Huff! Bra dere har kommet dere forbi "djevelstrekket" da. Min ferie begynner på torsdag, og meldingene på hele langtidsvarselet ser begredelig ut, og da er det det med vind som blir "problemet" sukk, håper det blir bedre forhold en det som meldes i dag iallfall :cryin:

 

Bjolbre; Hvor langt av land går dere?

Redigert av SeaRaymond (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Djevelstrekket ? det er jo en flott seileplass.

Golfstrømen går nordover og innenfor denne går det en strøm sydover,

Hvis vind rettning og strøm går samme veien blir det mindre sjø, hvis motsatt, jo mer krappsjø.

og i område Lista , Lindesnes er det best og holde minst 4nm av land(dypt vann) i dårligt vær.

Husk at båten tåler mer en du gjør (normalt)

ingen skam å snu eller finne en havn og søke ly.

om sommeren er det mindre vind om natten.,

og solgangsbrisen pleier å gi seg på fine dager i 8 tiden.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Snakket med ein sjarkfisker på øya Hidra som ligger i innløpet til Flekkefjord, som er like nord for Lista. Minst 1,5 nautiske mil utav land sa han for å unngå dei verste bølgene/strømsjøene.. Rekner med han vet hva han snakket om. :-) Han hadde og seilt Albin Nova i 20 år.... Snakket og med ein lokal seiler i farsund, dei seilte ofte fra farsund til Flekkefjord, dei pleide da å ligge helt oppi land rundt Lista for det var mye mindre sjø der sa han.... Men da er det jo ett "must" att både skipper og mannskap kjenner båt! Bør også være obs på att når det begynner og blåse utforbi Lista så tar det ikkje lang tid før det blir ganske store bølger!

Link to post
Share on other sites

Huff! Bra dere har kommet dere forbi "djevelstrekket" da. Min ferie begynner på torsdag, og meldingene på hele langtidsvarselet ser begredelig ut, og da er det det med vind som blir "problemet" sukk, håper det blir bedre forhold en det som meldes i dag iallfall :cryin:

 

Bjolbre; Hvor langt av land går dere?

 

Vi gikk ikke mer enn en snau nmil fra land, selv ikke rundt Lista. Hvordan gikk det med deg; kommet deg nedover til solskinn og (har jeg lært) smeigedager? :-)

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg skal gå Lista Stavanger og har i flere dager set at torsdag blir bra.

Det har denne sommeren blåst mer en på mange og det har ikke hvert mange rolige dager så denne åpningen er kjekk.

Det har også uten avbrud blåst fra nord vest noe som er spesielt med denne sommeren.

 

Vi går fra Farsund elle Korshavn torsdag så noen som ønsker selskap er det bare å henge seg på.

Mvh

Catano

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

Kom opp fra Danmark og til Farsund i går, ble mye rotet sjø og vind rett imot 12-15 s/m. godt å få sove litt i Farsund, gikk videre til Egersund i dag,

da var det helt greit, litt gammel sjø fra i går, vind 6-10 s/m.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Skal også denne veien(farsund-stavanger) ved første anledning det er "greit" vær. Og det ser ut som det er torsdag som utmerker seg som roligste i løpet av uken.

Regner med å komme til farsund onsdag for å være klar til avgang torsdag morgen. Mannskapet mønstrer av i farsund så jeg blir alene i båten og det hadde derfor vært greit å slå følge med noen..

Fartsområde 12-18kts. Jeg kan godt være "plog"

Link to post
Share on other sites

I dag lurte vi Lista! :-) Båttrekket over Listeid var en opplevelse i seg selv, og underveis fikk vi også en kort innføring i eidets historie. Bør oppleves, og at vi i tillegg slapp et par tre meters bølger med kort frekvens rundt Lista gjorde det til 800 vel anvendte kroner. Fascinerende dønninger fra vi kom ut ved Sigersvoll og til vi kom i le av Hidra, for deretter å ta turen inn til koselige Flekkefjord.

 

Ellers forteller dmi.dk meg at morgendagen over Jæren kan bli grei; både dmi og yr havvarsel opererer med bølger under meteren - best fra formiddagen. Da blir det en kort shoppingrunde i Flekkefjord før vi starter på siste etappe hjem til Stavanger.

Link to post
Share on other sites

Ser det er mange som tyr til mellomstopp i Egersund om dagen.

I går kom det inn tre uheldige ungdommer med en nyhandlet Albin Vega som de kjøpt i Oslo og som de var på vei til Bergen med.

Rett utenfor Egersund knakk masta og de måtte tusle inn for påhengs motor. (Godt det ikke skjedde lenger nord på Jæren).

Noen av dere som kjenner guttene, og som hvet hvordan det går med båt/mannskap?

 

Forøvrig en trist start på seileferien. :worry:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...