_Bliss_ Svart 6.November.2024 Link til dette innlegget Svart 6.November.2024 -morten- skrev for 4 timer siden: Hva slags type båt og hvilken motor? Nb 750 med yanmar 4jh2 dte Link to post
-morten- Svart 7.November.2024 Link til dette innlegget Svart 7.November.2024 Ok, da er det vel kjøl og greier på den, så ikke bare å hive på en henger. Håper du får orda den da, kan jo bli noen fine forhold langs kysten selv nå fremmover! Lykke til Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
_Bliss_ Svart 7.November.2024 Link til dette innlegget Svart 7.November.2024 -morten- skrev for 15 timer siden: Ok, da er det vel kjøl og greier på den, så ikke bare å hive på en henger. Håper du får orda den da, kan jo bli noen fine forhold langs kysten selv nå fremmover! Lykke til Takk, regner med det skal ordne seg Link to post
Okkaby Svart 8.November.2024 Link til dette innlegget Svart 8.November.2024 Helt greie forhold på sjøen idag. Tatt fra Eigerøy Fyr mot Hellvik/Sirevåg nå nettopp. http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Haba Svart 8.November.2024 Link til dette innlegget Svart 8.November.2024 Stille idag. Kast loss straks om du skal over Jæren. Link to post
index Svart 8.November.2024 Link til dette innlegget Svart 8.November.2024 Det har egentlig vært uvant stille hele uka, så dette er en skjelden sjanse på denne tiden av året. Bare å få det gjort;-) "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
_Bliss_ Svart 8.November.2024 Link til dette innlegget Svart 8.November.2024 Skulle fått benyttet denne perioden. Får håpe det kommer en ny åpning. ser noe humpete ut nå. Link to post
Haba Svart 8.Februar Link til dette innlegget Svart 8.Februar Har fått den motorproblemer? Når jeg kjører langs Jærkysten ser jeg ofte båter som kryper tett mot kysten. Kanskje litt redde for å gå lenger ut som de egentlig burde. Mye rullestein ganske langt ut fra strendene, lett å på grunn om du stryker langs land. Også roligere vann litt lenger ut. Link to post
Pondu_s Svart 8.Februar Link til dette innlegget Svart 8.Februar Uff ikke bra i det hele tatt,kanskje denne båten ? https://www.finn.no/353516892 Link to post
Konas båt Svart 9.Februar Link til dette innlegget Svart 9.Februar Laba_n skrev for 21 timer siden: Uff ikke bra i det hele tatt,kanskje denne båten ? https://www.finn.no/353516892 Det kan nok stemme. Sammenlignet bilder og salgssteder i annonsen. Kom ca. 23 nm. Håper vi kan få noe informasjon om årsaken. Har selv opplevd motor havari ved henting av nykjøpt gammel båt. Alltid noe man glemmer å sjekke fordi man er ivrig med å komme avgårde. Link to post
Konas båt Svart 9.Februar Link til dette innlegget Svart 9.Februar Fra Jærbladet. Bak betalingsmur men det står litt i ingressen. https://www.jbl.no/bat-ligger-i-hatangen-etter-redningsoppdrag/s/5-103-1116451 Link to post
horg Svart 9.Februar Link til dette innlegget Svart 9.Februar Det var tirsdag kveld at tre personer i en fritidsbåt ble hentet av et redningshelikopter i Håtangen ved Obrestad. De tre personene skal ha vært på vei til Kristiansand, men båten gikk på grunn og de måtte altså hentes av helikopter. – Personene er uskadd. Forholdene var greie, og redningsaksjonen var udramatisk, sa Erik Willertsen ved Hovedredningssentralen for Sør-Norge til Jærbladet samme kveld. Jærbladet har siden fått flere tips fra turgåere om at det ligger en båt. Foto av båten samsvarer med det som ble beskrevet under redningsoppdraget. Hovedredningssentralen opplyser til Jærbladet at det er opp til eier å hente båten. Link to post
Pondu_s Svart 9.Februar Link til dette innlegget Svart 9.Februar Konas båt skrev for 1 time siden: Det kan nok stemme. Sammenlignet bilder og salgssteder i annonsen. Kom ca. 23 nm. Håper vi kan få noe informasjon om årsaken. Har selv opplevd motor havari ved henting av nykjøpt gammel båt. Alltid noe man glemmer å sjekke fordi man er ivrig med å komme avgårde. Ja det er den båten,de gikk for nært land og grunnstøtte. Link to post
sap_2000 Svart 12.Februar Link til dette innlegget Svart 12.Februar Laba_n skrev On 9.2.2025 at 19.55: Ja det er den båten,de gikk for nært land og grunnstøtte. Er det bekreftede opplysninger at årsaken til at båten endte på land og ikke som følge av f.eks fremdriftsstans og så skylt inn på grunn/ land? Er rimelig godt gjort å greie å gå på grunn langsmed jæren da man nødvendigvis må befinne seg alt for nært land og hatt ukomfortabelt lite med vann under kjølen i lengre tid... horg skrev On 9.2.2025 at 19.43: Hovedredningssentralen opplyser til Jærbladet at det er opp til eier å hente båten. Håper erter hadde kaskoforsikring for det blir neppe lett/ billig. Når RS Ægir gikk rundt og ble skylt opp på steinstranda ved Lista ble det ryddet noe stein med gravemaskin og så brutalt dratt ut på vannet igjen over stokk og stein. Forutsetter at båten ikke allerede er sprekt opp eller har for store hull, samt at den tåler belastingen. Evt kan den dras lenger opp på land til innenfor rekkevidde av en kranbil. Siste alternativ er vel å kappe den opp i mindre biter med motorsag og vinkelsliper der den ligger Mvh. SAP Link to post
Pondu_s Svart 12.Februar Link til dette innlegget Svart 12.Februar sap_2000 skrev 12 minutter siden: Er det bekreftede opplysninger at årsaken til at båten endte på land og ikke som følge av f.eks fremdriftsstans og så skylt inn på grunn/ land? Er rimelig godt gjort å greie å gå på grunn langsmed jæren da man nødvendigvis må befinne seg alt for nært land og hatt ukomfortabelt lite med vann under kjølen i lengre tid... Håper erter hadde kaskoforsikring for det blir neppe lett/ billig. Når RS Ægir gikk rundt og ble skylt opp på steinstranda ved Lista ble det ryddet noe stein med gravemaskin og så brutalt dratt ut på vannet igjen over stokk og stein. Forutsetter at båten ikke allerede er sprekt opp eller har for store hull, samt at den tåler belastingen. Evt kan den dras lenger opp på land til innenfor rekkevidde av en kranbil. Siste alternativ er vel å kappe den opp i mindre biter med motorsag og vinkelsliper der den ligger Jeg melda med tidligere eier på finn og ifølge han så gikk de nær land heile veien og til slutt gikk de på. Om de har forsikring aner jeg ikke noe om,men de fleste har nok det. Link to post
sap_2000 Svart 12.Februar Link til dette innlegget Svart 12.Februar Laba_n skrev for 2 timer siden: eg melda med tidligere eier på finn og ifølge han så gikk de nær land heile veien og til slutt gikk de på. Jøss. Ser ikke hva det skulle være å vinne på å gå så langt inn at man har en meter eller 5 under kjølen langs Jæren. Jeg føler meg ukomfortabelt nære land om jeg er under 10-15 meter under kjølen på det strekket i godt vær. Mvh. SAP Link to post
Pondu_s Svart 12.Februar Link til dette innlegget Svart 12.Februar sap_2000 skrev 13 minutter siden: Jøss. Ser ikke hva det skulle være å vinne på å gå så langt inn at man har en meter eller 5 under kjølen langs Jæren. Jeg føler meg ukomfortabelt nære land om jeg er under 10-15 meter under kjølen på det strekket i godt vær. Uten å vite så tenker jeg at de ikke er båtvandt og at det gjerne føles sikrere å gå nær land. De skulle jo til Kristiansand og er der Kristiansandere så er de gjerne vant med å gå nær land. Jeg er vokst opp i Kristiansand og på sjøen,man er jo langt til havs om man er ved oksøy. Link to post
sap_2000 Svart 12.Februar Link til dette innlegget Svart 12.Februar Laba_n skrev 35 minutter siden: Uten å vite så tenker jeg at de ikke er båtvandt og at det gjerne føles sikrere å gå nær land. Mulig det er noe slikt, evt dårlig sikt som gjorde at de vurderte det tryggere å gå tett på stranda. Laba_n skrev 35 minutter siden: eg er vokst opp i Kristiansand og på sjøen,man er jo langt til havs om man er ved oksøy. Ja, man er jo nesten ute på verdenshavet der Men værhardt og mye strømsjø er det ofte utaskjærs fra Kvåsefjorden til utenfor Skjærnøy (Mandal) såvell som utenfor Lista og Jæren. Hvordan var forholdene den dagen?. Mvh. SAP Link to post
Pondu_s Svart 12.Februar Link til dette innlegget Svart 12.Februar sap_2000 skrev 1 time siden: Mulig det er noe slikt, evt dårlig sikt som gjorde at de vurderte det tryggere å gå tett på stranda. Ja, man er jo nesten ute på verdenshavet der Men værhardt og mye strømsjø er det ofte utaskjærs fra Kvåsefjorden til utenfor Skjærnøy (Mandal) såvell som utenfor Lista og Jæren. Hvordan var forholdene den dagen?. I avisartikkel så sto det at forholdene var greie og redningen udramatisk så da tipper jeg ganske flatt hav. Det er jo veldig lett å være etterpåklok. Selv har jeg gått på kobbernaglen,det er vel et av de mest kjente skvalpeskjærene i Kristiansandsskjærgårde. Men i dag hvor navigasjonsmiddler er lett tilgjengelig så er det kanskje litt uforståelig. Link to post
-morten- Svart 13.Februar Link til dette innlegget Svart 13.Februar Grunnstøtninger skjer jo uansett innimellom enten mannskapet er sjøvant eller ikke! Selv går jeg der det er åpne havstrekk kun i veldig godt vær og gode utsikter. Er man på sjøen må man ha stor respekt for vær og forhold, samt at man bør ha kunskap om ferdsel på sjøen og lokale forhold. Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Onkel Benz Svart 13.Februar Link til dette innlegget Svart 13.Februar Det er rester av en vei i nærheten, så jeg regner med den ble trukket lenger inn på land før den ble løftet opp på hengeren her. Den står på Forus nå. Større skade på babord side. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn