Horst Startet 8.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 8.Juli.2012 Jeg har en Raymarine ST2000+ for rorkult. Den holder ikke kursen stabil. Hvis jeg flytter meg litt rundt i cockpit endrer den kurs. Den holder heller ikke kursen stabil selv om jeg holder meg i ro. I tillegg viser den ikke samme kompasskurs som kompasset viser, avviker i snitt 10-20 grader. Er det noe jeg kan gjøre? Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 8.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2012 Du må nok se i manualen og foreta en ny kalibrering og innstilling av kompasset. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
toholthe Svart 8.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2012 Fjerne eventuelle høyttalere du har montert for nærme? Går du rundt med en annen magnetisk dings i lomma, eller lagt rett ved? Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 8.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2012 St2000 har innebygget kalkulering av missvising og deviasjon, men må kalibreres bla mot kompasset først. Men at den ikke holder kursen høres ut som ett annet problem. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Erik Svart 9.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2012 Håndbøker til piloten finner du her Der er det forklart hvordan du kalibrerer den, men tror kanskje det bare er å holde standby inne noen sekunder for å komme i kalibreringsmodus, Så skal man bla kjøre noen komplette sirkler med båten for å finne misvisning på ulike kurser, men les i boka hvordan så det blir rett. At den ikke holder kursen du velger, er derimot rart. Kan det være at den blir 'lat' for å spare strøm pga auto seastate, altså at den bare kompenserer for ekte kursavik, og ikke kortvarige bølge-variasjoner ? Hvor langt av kurs faller den før den kompenserer (eller kompenserer den ikke i det hele tatt )? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Horst Svart 14.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2012 Jeg tenker å førsøke å kalibrere den i morgen for å se. Kanskje hjelper det. At den ikke holder kursen er veldig avhengig av hvor jeg er i cockpit og andre personer. Vi har ikke noe i på oss om skulle tilsi at det skulle skje. Mobiler etc. ligger langt unna. Jeg har ikke noe elektrisk utstyr i nærheten av autopiloten. Antennen for GPS er ca. 1 meter unna, VHF antenne 2 meter unna. Sitér dette innlegget Link to post
powerpuff Svart 15.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2012 (redigert) At GPS antenne og VHF er 1 til 2 meter fra autopiloten skal ikke ha noe aa si , det er avstanden til ditt Fluxgate-kompass som er viktig.(ogsaa kalt gyrokompass-men det er et misvisende uttrykk) Fluxgatekompasset skal vaere montert paa en loddrett flate mest mulig midt i og langt nede i baaten..... og om man har lagret/stuvet inn noe som inneholder metall naermere enn ca. 2 meter vil dette kunne paavirke kompasset og gi feil kurs.....i min baat er fluxgaten montert nederst i et smalt hoyskap med kleshengere/stang i toppen, naar kona hengte en jakke med metallglidelaas inn i skapet fikk jeg opptil 60 grader misvisning paa kompasset avhengig av hvilken retning vi kjoerte i- det skal altsaa ikke mye til PS! noe feil i instillingene på serveren - om man editerer, vil det ikke vaere mulig aa faa norske bokstaver, derfor mitt og AB1974 sine inlegg blir vanskelige aa lese.......... Redigert 15.Juli.2012 av powerpuff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 15.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2012 St2000 har innebygget kompass. Den trenger kun strøm for å virke. Mann KAN koble til eksterne kilder å styre etter, men trenger ikke. Jeg vil tro problemene er med innebygget kompass, da dette er default når man skrur den på. Det er fortsatt uklart hvordan avikene arter seg. Styrer den etter en ny kurs, eller slutter den å respondere,eller hva ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Horst Svart 15.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2012 Når den ikke holder kurs drar den mot babord og jeg må stadig kompensere. Plutselig "forstår" autopiloten at den har gått vel mye babord og overkorrigerer plutselig tilbake mot styrbord. Vanskelig å forklare dette da den oppfører seg veldig "tilfeldig" Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 15.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2012 Høres ut som det kan være auto seastate som spiller deg ett puss. Denne kan du skru av, sjekk linkene for hvordan. Men den bruker mer strøm uten dette på da... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Horst Svart 15.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2012 Da her jeg vært i båten og kalibrert autopiloten ved å kjøre rundt i sirkler. Fikk "deviation på 8 grader", men rakk ikke å uføre "deviation heading" , men dette får jeg ta neste gang jeg er ute. Det får jeg håpe gjør susen i tillegg til å slå av auto seastate. Sitér dette innlegget Link to post
Horst Svart 11.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2012 Da er jeg tilbake fra 2 uker ferie med båt og Autopilot. Jeg har forsøkt med Autoseastate av eller på, det ser ikke ut å ha noen betydning. Autopiloten forsøker stadig å dra seg mot babord og jeg må kompensere med å korrigere styrbord. Av og til er det så ille at jeg må deaktivere Autopiloten og styre manuelt tilbake på kurs. Har blitt litt tom for ideer på hvordan løse dette.... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.August.2012 Link til dette innlegget Svart 11.August.2012 Fattern hadde problem med sin st. Han fikk Raymaine til å fikse den for noen hundrelapper. Ble byttet en komponent. Lurer på om det var en kondensator Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 23.August.2012 Link til dette innlegget Svart 23.August.2012 Har du funnet ut av denne? Har du sjekket parameteren Nordlig/Sørlig halvkule. Hvis denne er feil, kan det kanskje skape problemer ? Du har og en parameter (13?) som sier hvor aktiv den skal være. Hvis denne er høy(lite aktiv), så kan den kanskje komme langt av kurs før den korrigerer ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Snekkefart Svart 24.August.2012 Link til dette innlegget Svart 24.August.2012 Du kan åpne piloten å se om kompasset henger som det skal. Kan løsne og ligge skjevt eller ha kilt seg fast i feil stilling. Selve drivarmen kan også bli magnetiser og skape frustrerende feil. Legg den i fanget og kjør armen inn og ut med knappene. Kompasskursen skal ikke forandre seg så lenge du holder piloten stille. Hvis kompasskursen forandrer seg mangte grader er armen magnetisert. Da må du bytte drivmekanismen i piloten slik at du får en ny arm som ikke er magnetisert. Klarer nok ikke å avmagnetisere den gamle. Får sikkert fikset det på serviceverksted. Sitér dette innlegget Link to post
Horst Svart 11.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2013 Jeg tror at min ST2000+ rett og slett er for svak, antagelig ikke noe feil. Jeg har bestilt en SPX-5 autopilot for rorkult, denne skal vistnok fungere veldig bra, spesielt dersom man også monterer en rorføler. Er det noen som har noen tips vedr. montering som ikke står i manualen? Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 11.April.2013 Link til dette innlegget Svart 11.April.2013 (redigert) St2000 er ikke for svak til en 31 fots seilbåt. Du kan i tillegg til rorutsklag stille på følsomheten (hvor ivrig den skal være). Jeg tror det er parameter 10. Eller var det 13 ? Juster denne opp og se om det hjelper.... Redigert : Sjekket instruksjonsbok (som jeg linket til lenger opp her). Se side 64. Det er parameter 13. Prøv å justere denne litt og se om det er forskjell. Redigert 11.April.2013 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Horst Svart 11.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2013 St2000 er ikke for svak til en 31 fots seilbåt. Du kan i tillegg til rorutsklag stille på følsomheten (hvor ivrig den skal være). Jeg tror det er parameter 10. Eller var det 13 ? Juster denne opp og se om det hjelper.... Redigert : Sjekket instruksjonsbok (som jeg linket til lenger opp her). Se side 64. Det er parameter 13. Prøv å justere denne litt og se om det er forskjell. Vel, en Monsun er en langkjølet seilbåt..... jeg har stilt det samme spørsmålet om ST2000+ på et eget Monsunforum og konklusjonen er den samme for alle som har ST2000+, den er for svak. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 11.April.2013 Link til dette innlegget Svart 11.April.2013 Hvis den er for svak så vil det si at den ikke greier å flytte rorkulten din, selv om den prøver St2000+ har skyvkraft på 77 Kg. Hvis det du sier stemmer er det å håndstyre en Monsun VELDIG god trim. Jeg tror ikke på det. Ikke under normale omstendigheter. Enten er den ødelagt, eller så er den ikke rett innstilt. At den er for svak, eller for treg, til å styre båten din i stor sjø og på platt lens, det kan godt hende, men jeg leser dette dithen at den aldri holder rett kurs, ikke bare under tøffe forhold... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
znick Svart 11.April.2013 Link til dette innlegget Svart 11.April.2013 Jeg byttet ut en Autohelm 1000 med en ST2000+ i min forrige seilbåt. Fra dag 1 var jeg misfornøyd med den nye autopiloten. Holdt ikke kursen, og girte i vei uten mål og mening. Hadde den inne til reparasjon to ganger før de endelig fant feilen. Da var det av en eller annen grunn magnetisme i selve armen/stempelet. Når den ble skiftet virket den helt perfekt. Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 9.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2013 Vel, nå har jeg også fått samme problemet med min ST2000, den holder ikke kurs. Drar ut. Feilen er periodisk. Og veldig irriterende... Får vurdere fortløpende. Skal anskaffe Raymarine VHF så får prute med en servicejobb på ST2000 i den handelen tipper jeg. Hilsen fra Son Gjestehavn - 5 dager fri og seiltur! Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Horst Svart 10.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2013 Status oppdatering: Da har jeg montert en SPX-5 for rorkult med rorføler som "snakker" med min Garmin 521s. Jeg har kun hatt en testtur med kalibrering og litt innstilling. Foreløpig tester viser at den fungerer som den skal når jeg går for motor. Min gamle Raython er solgt og ny kjøper er strålende fornøyd med hvordan den fungerer i hans mindre seilbåt. Antar dermed at min tidligere antydning om at den er for svak for min båttype er rett. Sitér dette innlegget Link to post
Murphy's law Svart 11.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2013 (skal prøve på norsk) Du kan adjusteren reaksjon fra motor. Vist han må reageren rask eller ikkje. Helpet meg, først var han veldig rask med korigeren, etter sikkelig calibratie og instilling var det bedre. Sitér dette innlegget VHF, LRC, D5L/A Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.