Jump to content

Sjøfartsdirektoratets tall til ettertanke


Poseidon

Recommended Posts

Ja, dette er alvorlig.  Spesielt legges det vekt på muligheten til å komme tilbake ombord etter fall overbord.  Denne muligheten er en viktig sikkerhetsdetalj som alle bør ha orden på i egen skute.

 

:wink:

M/Y Ellen Marie

<{POST_SNAPBACK}>

 

Kanskje på tide å kjøpe den badestigen jeg har tenkt på i tre år nå ja... :sad: Originalt så er det montert ett stigetrinn akterut, ca 30cm over vannlinjen. Men hvordan man skal komme seg ombord ved hjelp av dette ser jeg på som et stort mysterium. Greit nok å holde seg fast i, men komme seg opp??

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Kanskje på tide å kjøpe den badestigen jeg har tenkt på i tre år nå ja...  :sad:  Originalt så er det montert ett stigetrinn akterut, ca 30cm over vannlinjen. Men hvordan man skal komme seg ombord ved hjelp av dette ser jeg på som et stort mysterium. Greit nok å holde seg fast i, men komme seg opp??

<{POST_SNAPBACK}>

Mange standard badestiger er BADESTIGER og ikkje laga for å ta seg opp av vannet med våte klær.

Eg laga 3 ekstra trinn som eit ekstra ledd på originalen. Folda den opp som ein A. Med tau i funka den og som "david" for gummibåten, som da lå oppå stigen.

Link to post
Share on other sites

Denne linken til Sjøfartsdirektoratet burde gi grunnlag for både ettertanke  -  og skrekk . . . .

Du har ikke noe mer "rådata"? Har f.eks noen druknet fra cabincruisere ol? Hva med fart som årsak til ulykker med dødelig utgang? Manglende lanternebruk? Stole blindt på elektronikk?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Mener jeg leste et sted at de fleste ulykkene gjelder folk som faller overbord fra åpne båter, og at de ofte har gjort mer enn å "lukte" på korken før de faller.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Det samme har jeg hørt/lest et sted. En del av de som drukner,er menn med smekken åpen og alkohol i blodet.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Det samme har jeg hørt/lest et sted. En del av de som drukner,er menn med smekken åpen og alkohol i blodet.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg var med på å hente opp en av disse for mange år siden, da jeg var beskikket i en av den kongelige norske overøvrighetsmakts lokale småavdelinger. Absolutt ikke et hyggelig stykke arbeid, men det måtte jo gjøres -- og Worse som var yngstemann fikk den tyngste delen av jobben :sad: . Da vi fikk opp liket, fant vi et sår bak det ene øret, smekken var åpen og det var blodspor på kryssholtet forut. Og en halvtom kasse pils i salongen ... :nono: Et merkelig drukningstilfelle, for det var toalett ombord, og jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor han da gikk forut for å tømme låret ...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Nordlandskysten er lang, ja. Og tynt befolket. Heri ligger kanskje en av årsakene? Har ca 15 år bak meg på Helgelandskysten, og sett mye rart, denne helgen er det fest på Brasøy, neste helg på Lovund, helgen baketter i Visten, så er det Herøy sin tur. Og tror du pinadø ikke at det er noe på gang på Forvik etter det igjen? For ikke å snakke om Vandve - jentene der er noe for seg.... Etc, etc, etc - dere skjønner tegningen?

 

Og ikke veifast nei, her må det fartes i båt. Alt som flyte kan, eneste kravet er at det er en motor.

 

Så lastes da farkosten til langt over det plimsollermerket den aldri har hatt, ut på tur, aldri sur! Og noe å "varme" seg på er sjølsagt med. Sterktognitti!

 

Joda, har selv vært på den galei, med min egen galei. Men, på med storskipperkapteins-lua, og Ubetinget Respekt og Lydighet fordres. En gang var vi på Herøy, på nattmorran når vi skulle hjem igjen ble to stående igjen på brygga, hadde ikke redningsutstyr til flere - POB var sju da vi kom, sju da vi gikk. Edru(elig) var jeg også. Vel... Kan langtfra si det samme om resten av "konvoien" som la ut over Alstenfjorden.

 

Til og med en ferge som egentlig skulle ha landligge på Nesna ble brukt, mannskapet hadde lyster.... De gikk på grunn da de skulle tilbake for å ta opp ruta søndags morgen. Skulle likt å høre den telefonsamtalen mellom Kaptein og rederi....

 

Kjell.

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Kunne tenke meg å vite litt om hvordan dødstallene forholder seg til motorstørrelser,båttyper,måned og økningen i solgte båter/nye båteiere.

<{POST_SNAPBACK}>

Poenget er vel å vite om de nye båtbrukerne, "folk i båt" i motsetning til ekte Båtfolk rett og slett dør ut av seg selv?? :confused:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Poenget er vel å vite om de nye båtbrukerne, "folk i båt" i motsetning til ekte Båtfolk rett og slett dør ut av seg selv??  :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

Da må du fortelle hva du mener med ekte båtfolk og gjerne utdype poenget med at folk i båt dør ut.

Forstår ikke helt poenget med ditt innlegg.

 

Hva er kriteriet for å tilhøre rasen "ekte båtfolk"?

 

Har sett båtfolk som fremdeles tramper i kveilen etter 10 år til sjøs, men de tilhører da kanskje folk i båt-båsen?

 

mvh johan

Link to post
Share on other sites

Da må du fortelle hva du mener med ekte båtfolk og gjerne utdype poenget med at folk i båt dør ut.

Forstår ikke helt poenget med ditt innlegg.

Hva er kriteriet for å tilhøre rasen "ekte båtfolk"

Har sett  båtfolk som fremdeles tramper i kveilen etter 10 år til sjøs, men de tilhører da kanskje folk i båt-båsen?

mvh johan

<{POST_SNAPBACK}>

Velkommen til forumet, Johan.

Tar sjansen på å kommentere. :blush: Du berører et vanskelig emne her. "Nye Båtbrukere" er kanskje folk uten relasjoner til båt/sikkerhet, kjøper båt for at det er "in" og oppdager at DET kanskje ikke var tingen å bruke pengene på.

(De forsvinner)

 

Såhh, Hva ER ekte "båtfolk"??

Er det folk (fortrinnsvis menn) som har trampa på ståldørk over alle hav i mange år og som knapt kan svømme?

Er det sjark- / trålermannskap, som er så vant til styggvær på Lofothavet at de ikke har respekt for sikkerhet i småbåten? (ref. ulykken med overlesset småbåt på stille fjord i Troms for noen få år siden, hvor MANGE omkom!!??)

Eller er det "småbåt-eiere med bås i småbåthavna", som tar sikkerhet og navigasjon alvorlig?

 

En nær slektning jobbet ombord i liten fraktebåt på kysten i mange år. Få hadde noe å lære HAM om sjømannskap og båthåndtering i all slags vær. Men han holdt på å drukne i indre havnebasseng en sommerkveld, da landgangen datt i sjøen og han med den (svømte som et strykejern!).

 

UHELL skjer, men JEG tror at mangel på kunnskap og RESPEKT for sjøen er en av de vanligste årsakene til at det går galt.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Da må du fortelle hva du mener med ekte båtfolk og gjerne utdype poenget med at folk i båt dør ut.

Forstår ikke helt poenget med ditt innlegg.

 

Hva er kriteriet for å tilhøre rasen "ekte båtfolk"?

 

Har sett  båtfolk som fremdeles tramper i kveilen etter 10 år til sjøs, men de tilhører da kanskje folk i båt-båsen?

 

mvh johan

<{POST_SNAPBACK}>

 

Johan, la meg jeg gjøre det helt klart at det var en S P Ø K. Derfor var ordet "Båtfolk" satt i stort og rødt.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Velkommen til forumet, Johan.

Tar sjansen på å kommentere.  :blush: Du berører et vanskelig emne her. "Nye Båtbrukere" er kanskje folk uten relasjoner til båt/sikkerhet, kjøper båt for at det er "in" og oppdager at DET kanskje ikke var tingen å bruke pengene på.

(De forsvinner)

 

Såhh, Hva ER ekte "båtfolk"??

Er det folk (fortrinnsvis menn) som har trampa på ståldørk over alle hav i mange år og som knapt kan svømme?

Er det sjark- / trålermannskap, som er så vant til styggvær på Lofothavet at de ikke har respekt for sikkerhet i småbåten? (ref. ulykken med overlesset småbåt på stille fjord i Troms for noen få år siden, hvor MANGE omkom!!??)

Eller er det "småbåt-eiere med bås i småbåthavna", som tar sikkerhet og navigasjon alvorlig?

 

En nær slektning jobbet ombord i liten fraktebåt på kysten i mange år. Få hadde noe å lære HAM om sjømannskap og båthåndtering i all slags vær. Men han holdt på å drukne i indre havnebasseng en sommerkveld, da landgangen datt i sjøen og han med den (svømte som et strykejern!).

 

UHELL skjer, men JEG tror at mangel på kunnskap og RESPEKT for sjøen er en av de vanligste årsakene til at det går galt.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Hei.

Du klarte å sette ord på mine funderinger :-)

 

mvh johan

Link to post
Share on other sites

Inntresant diskusjon dette. Men hva er fakta bak tallene? Her spørres etter størrelse på motor og hvor man bor i landet. Husk: bak disse tall er folk/personer som faller over bord og drukner fra båt fortøyd i havn, full eller edru. Kanskje en eller to av disse er personer som i ”fylla” kjører seg eller andre i hel. Vil et totalforbud mot bruk av alkohol i/ved båt endre noe vesentlig på nevnte dødstall?

Link to post
Share on other sites

Inntresant diskusjon dette. Men hva er fakta bak tallene? Her spørres etter størrelse på motor og hvor man bor i landet. Husk: bak disse tall er folk/personer som faller over bord og drukner fra båt fortøyd i havn, full eller edru. Kanskje en eller to av disse er personer som i ”fylla” kjører seg eller andre i hel. Vil et totalforbud mot bruk av alkohol i/ved båt endre noe vesentlig på nevnte dødstall?

<{POST_SNAPBACK}>

HER finner du endel om alko og båt (diskutert tidligere...) :smiley:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Jeg husker i fjor sommer vi snakket om at det var forferdelig slik som folk datt på sjøen og druknet osv.. Det ble diskutert, for å si det sånn, jeg mente vel noe slikt:

 

Dersom en tar tak i det tidligere med "båtfolk" og "folk i båt/med båt" (siste med manglende eller liten erfaring). Så har det alltid vært slik at det har vært en viss rekruttering til det med båtliv, og erfaring er jo det som gir best uttelling mht reduksjon av ulykker, uansett om de er fremkalt av idioti, mangel på erfaring eller alkohol. Den andelen av populasjonen som har en forholdsvis flat læringskurve eller er idioter er vel en forholdsvis konstant, uanset tom de besitter en båt eller ikke.

Nå har vi hatt en viss økonomisk oppgang her i landet, som fører til at rett og slett et større antall av denne andelen plutselig benytter noe av sin fritid på vannet.

 

Dette er ikke nytt.....Dette har skjedd tidligere.....

 

Det som er annerledes i forhold til tidligere er, i mine øyne, flere nyere båter har en farlig kraft/fartsressurs/størrelse. Det er disse båtene som er annerledes, ikke idiotene. Dersom en startet båtlivet med en mindre båt med et moderat fartspotensiale, så er det ofte litt mere tilgivelig, og en får en ny sjanse, en blir nemlig ikke drept i opplæringsfasen. Det gjør dermed ikke så mye om en har en rimelig flat læringskurve - selve båten gir deg nemlig en ny sjanse.... Og du kan enten lære, eller finne ut at du skal selge båten. Dessverre, så er det slik at slike båter er litt "gammeldagse" og slår ikke helt an i dagens marked, det skal i tillegg settes på flybridge på hver jæ*** bollete båt uansett hvor stutt den er (Dette siste var helt OT, men det må nevnes...).

 

Jeg presiserer at jeg ikke mener at raske båter burde forbys.

 

Dersom en detter på sjøen, så er det også lurt å lukke smekken, da drukner en ikke fullt så lett.

 

mvh

Sandman1

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...