Jump to content

Sjøfartsdirektoratets tall til ettertanke


Poseidon

Recommended Posts

Tall til ettertanke og skrekk? Neppe. Til stor glede? Absolutt. Med 350.000 fritidsbåter og noe slikt som en million mennesker ute i båt mange titalls millioner båtturer i løpet av sesongen, må dissse tallene være til stor glede. Trekker man fra noen fulle mannfolk uten redningsvest, sitter man igjen med en statistikk som kan måle seg med flystatistikken. Å være ute i båt er vel noe av det mest trygge man kan foreta seg. Denne statistikken er etter mitt syn i særklasse fantastisk bra.

 

I følge denne statistikken må man være ute med småbåt noe sånt som 200 dager hver sesong i 500 år for teoretisk å bli rammet av en dødsulykke. Forutsatt at man har flyteutstyr tilgjengelig og venter med ankerdrammen til ankeret er kastet.

 

Det finnes knapt noe i hele verden som kan anses tryggere. Dette er bare en helt fantastisk god statistikk. Til ettertanke? Absolutt. Gledelig ettertanke. Til skrekk? Neppe. Selv drita full uten redningsvest, så er det fortsatt betydelig farligere i trafikken.

 

Lotus

 

PS: Det riktige tallet skulle være 200 dager i 5000 +/- 1000 år for teoretisk å blir rammet av en dødsulykke. Og er man kvinne? Da skal man ha enda flere turer før det går galt.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tall til ettertanke og skrekk? Neppe. Til stor glede? Absolutt. Med 350.000 fritidsbåter og noe slikt som en million mennesker ute i båt mange titalls millioner båtturer i løpet av sesongen, må dissse tallene være til stor glede.  Trekker man fra noe fulle mannfolk uten redningsvest, sitter man igjen med en statistikk som kan måle seg med flystatistikken. Å være ute i båt er vel noe av det mest trygge man kan foreta seg.  Denne statistikken er etter mitt syn i særklasse fantastisk bra.

 

<{POST_SNAPBACK}>

Jøss !!

 

Må innrømme at jeg ikke har tenkt på saken fra en slik side før nå, og erkjenner at du har skammelig rett....

 

Selvsagt bekymrer det man at der forekommer drukningsulykker/andre ulykker til sjøs, på samme måte som i traffikkbildet osv., men skal kanskje heller fryde oss for at der skjer såpass lite ulykker til sjøs som nå og heller håpe at ulykkene ikke øker i omfang

 

Jeg har mang en gang tenkt på at der skjer utrolig lite branner til sjøs. Se bare på bruk av rødsprit, bensin, lampeolje, oljer, sigaretter samt spagettisammensurium av ledninger som i manges båter skulle vært byttet for lenge siden. Man kan kanskje si at hellet er på vår side ?

Link to post
Share on other sites

Personlig har jeg litt vanskelig for å glede meg over at antallet omkomne "hopper opp" fra et snitt på 35 gjennom 10 år til at at det plutselig blir 51. Jeg tror heller ikke at familiene til de 16 ekstra oppfatter situasjonen som gledelig.

 

Det som er helt klart er at i forhold til "risikosport" som bilkjøring - for ikke å nevne røking - så har vi et nokså trygt båtliv i Norge, men "stor glede" er neppe det rette uttrykket når 51 omkommer.

 

mvh

Poseidon

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Tall til ettertanke og skrekk? Neppe. Til stor glede? Absolutt. .....

Bra innlegg!! Må også innrømme at jeg ikke har tenkt i slike baner før.

 

Men for å avspore litt (som vanlig :rolleyes: ): Synes noe liknende gjelder også får disse forferdelig mange trafikkofrene - mellom 200 og 300 per år. ... Samtidig dør det årlig ca 500 bare av feilbehandling i ambulansebilen, 4500 av feilbehandling på sykehus og ikke vet jeg hvor mange som dør av at de ikke blir behandlet i det hele tatt selv om det gjerne vil bli behandlet....

 

Dette var dagens utblåsning :crazy:

Link to post
Share on other sites

Personlig har jeg litt vanskelig for å glede meg over at antallet omkomne "hopper opp" fra et snitt på 35 gjennom 10 år til at at det plutselig blir 51. Jeg tror heller ikke at familiene til de 16 ekstra oppfatter situasjonen som gledelig.

 

Det som er helt klart er at i forhold til "risikosport" som bilkjøring  -  for ikke å nevne røking  -  så har vi et nokså trygt båtliv i Norge, men "stor glede" er neppe det rette uttrykket når 51 omkommer.

 

mvh

Poseidon

<{POST_SNAPBACK}>

I det som er skrevet legger jeg til grunn at man skal glede seg over at der ikke skjer flere ulykker enn hva tilfelle er.

 

Jeg mener bestemt at det her ikke er ment at man gleder seg i tragiske hendelser.....

Link to post
Share on other sites

Men for å avspore litt (som vanlig  :rolleyes: ):

 

 

Dette var dagens utblåsning  :crazy:

<{POST_SNAPBACK}>

Er veldig enig med deg Andreas, men jeg synes det kan være vanskelig å trekke sammenlikninger mellom det som skjer av ulykker mot hverandre.

 

For å underbygge min enighet så tenker jeg på ofrene etter Tsunamibølgen og har medfølelser for alle dem som sitter igjen som ofre etter dette. Samtidig blir jeg forb.... på media som så til de grader fulgte denne saken så godt når man samtidig ser at antall menneskeliv som går tapt som følge av vær/tørke/regn/osv world wide hvert år som media såvidt gidder å omtale :rolleyes:

 

Antallet omkomne i det jeg skisserer er langt høyere enn katastrofen nå i julen, men som en annen her på forumet tidligere skrev, det angår liksom ikke oss europèere..............

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...