Jump to content

Store forskjeller på små RIB joller (Grand, Brig ...)?


olpi

Recommended Posts

Ser litt på nyere brukte og noen nye RIB`er på FINN. Størrelse ca 3 meter. Er det stor forskjell på kvalitet, vekt mm på disse?

Trenger ikke noe premium produkt og GRAND og BRIG har vel en ok pris kan det virke som.

Er litt i tvil om vi skal kjøpe RIB eller vanlig gummibåt med opplåsbar dørk/kjøl.

Enklere å stue bort sistnevnte. ;-)

Link to post
Share on other sites

Jeg har Carib jolle med 10 hk den kosta 7000 euro i frankrike..

Hadde jeg tenkt, så ville jeg kjøpt en alu jolle av Lange .

De tåler mye . med alu bunn. og er lettere en en vanlig rib i glassfiber.

Så hvis noen vil kjøpe min så selger jeg, og kjøper tilbake en fra Lange Maritime.

Caribe 310 med 4 takt 10 hk Honda. brukt 30 min. Går som ei kule. (Step i skroget.)

Link to post
Share on other sites

Hadde "gleden" av å prøve min nyinnkjøpte Aquaquick alu rib på Søndag. Leverte den tilbake på Mandag og fikk pengene igjen. var ikke akkurat V-Bunn på den lenger da. Prøvde den i Ilas davitere, men da UTEN motor på. Tør ikke tenke på hvordan den hadde blitt med motor montert. Her blir det glassfiber rib for penga heretter

Link to post
Share on other sites

Jeg valgte en Brig 275. Fin størrelse til båden, men ville plane bedre hvis den var længere. Er nu Lidt over to år og holder fint indtil videre. Sejler godt i lidt bølger til forskel fra min QuickSilver airdeck jeg havde før. Men er tungere og sværere at håndtere, pakke væk mm.

 

Pro's and con's for alt her i livet..

Link to post
Share on other sites

1 ikke kjøp vanlig gummi båt. Det er elendig og kjøre.

2 når det gjelder kvalitet synnes jeg det er ganske likt. Litt forsøkene er det selvfølgelig men når noen 2-3 ganger så dyre vet jeg hva jeg hadde valgt.

 

Jeg har hat både dyre og billige.

Nå har jeg en som heter king og er veldig fornøyd.

Link to post
Share on other sites

Hadde "gleden" av å prøve min nyinnkjøpte Aquaquick alu rib på Søndag. Leverte den tilbake på Mandag og fikk pengene igjen. var ikke akkurat V-Bunn på den lenger da. Prøvde den i Ilas davitere, men da UTEN motor på. Tør ikke tenke på hvordan den hadde blitt med motor montert. Her blir det glassfiber rib for penga heretter

 

denne skjønte jeg ikke

jeg har en AB Inflatables alurib og den er suveren;

2.95m og 43 kilo netto

dyp v-bunn dønn solid

 

mvh

Leif

Link to post
Share on other sites

Jeg hat en Yachtsman alu.rib. Det er et australsk merke. Den er 310cm og jeg har en 25 hester i hekken. Den oppfører seg meget godt i vannet selv ved 31,5 knop, i motsetning til en kamerat av meg som har en Kingrib som flakser hit og dit. Ikke for det. Han fikk 38,4 knop p å den med en 30 hester. Men matrialkvaliteten på kingrib'en er heller slett....

Link to post
Share on other sites

Det jeg mente var at på første forsøk opp i ILAS daviterne, så ble det stoor bulk i V-bunn ca 40 cm fra hekken. Altså den tåler ikke å ble dratt opp slik og er dermed ubrukelig. Jeg tror også faktisk at denne bulken også kan ha oppstått i de bølene jeg hoppet i tidligere på dagen, men ikke sikker.

Det er ingen avstivning på V-bunnen på denne båten, så det sier seg selv egentlig

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Du spør mye om vekt. Skal den opp på dekk når du ikke bruker den?

Hvor stor motor skal du ha? Min erfaring er en vanlig gummibåt med dukbunn og dørkplater fungerer greit med inntil 10 hk. Med større motor er fordelene med RIB soleklare. Jeg har selv en BRIG 400 som er "godkjent" med inntil 30 hk. Jeg har gjort mye rart i båt, men jeg har ALDRI vært så redd som da jeg prøvde den med 30 hk alene og ga full gass. -Båten var fullstendig ustyrlig og lettet fra vannet opptil flere ganger. Med to småjenter i baugen klarte jeg å kjøre den et godt stykke - litt som å balansere på slakk line. Jeg solgte motoren og beholdt båten. Skal vel få tak i en 15 hk etter hvert, så blir det en fin slepejolle til ferien.

Link to post
Share on other sites

Når det diskuteres vekt, pris osv er det viktig å sammenligne epler med epler. Det finnes flere varianter av RIBer. Skroget kan være i glassfiber eller aluminium, pontongene kan være i PVC eller Hypalon. Generelt vil en glassfiber/PVC jolle være tung, billig og ikke så holdbar. Al med hypalon koster mer og er litt lettere. Det viktigste er uansett at den tåler "alt". Hypalon bryr seg ikke om sol, mens PVC blir klissete etter noen år i sola. Al-bunnen gjør også at den ikke er så utsatt for riper år den dras opp på en steinete strand.

 

Pris- og vektforskjell mellom Hypalon og PVC er såpass stor at det blir meningsløst å diskutere hvis dette ikke er med.

Link to post
Share on other sites

Takk for innlegg..

Joller/RIB somjeg tenkte anskaffe bør være maks ca 300 cm bred. Skal henge i snap-daviter. Tenkte det var greit med lav vekt både med hensyn på lett trekke opp i daviter og håndtere ellers. Siden den ikke blir brukt all verdens mye så ikke bruke alt for mye penger på jolle/motor. Nok annet å bruke penger på også :yesnod:

Om jeg kjøper en jolle på tilbud i høst eller venter til neste år kommer an på tilbud som dukker opp.

Ellers er jeg klar over det med hypalon og PVC. Har hatt Achilles i Hypalon og Zodiac og Maritimjolle i PVC. Kost/nytte effekten gjør nok at jeg velger en jolle i PVC. Er ikke bare Gummien som slites/forringes heller.

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Noen som vet hvem som forhandler Brig innenfor en times kjøring fra Oslo?

Synes de se ut som de er av ålreit kvalitet.

 

Andre alternativer som kan anbefales? Prioriterer kvalitet innenfor fornuftige priser og et godt og dypt skrog. Ikke så opptatt av vekt. Tenker på 300 eller 330 modellen..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...