Jump to content

Store forskjeller på små RIB joller (Grand, Brig ...)?


olpi

Recommended Posts

bilde

 

Jeg har haft en Brig 275 i tre sæsoner. Den virker ganske holdbar og har fornuftige sejlegenskaber. Dog var malingen på motorpladen ganske slidt i år, så jeg sleb og malede den. Men selve båden blev meget pæn efter lidt rubbing.

 

Jeg tror nok at jeg skulle have valgt en 300 i stedet, da den "nikker" ganske meget under kørsel og er lige et nummer for lille til fire. Men der var ikke plads på badeplatformen på grund af hækankeret.

 

 

Link to post
Share on other sites

Takker for info :-)

Har sendt en Mail til norsk importør og spurt om forhandlere i nærheten.

 

Godt å høre a du er fornøyd, MA :-)

Jeg så en Brig 300 sist weekend og den fanget interessen min. Synes den så et par hakk mer gjennomført enn mye annet.

Jolleføreren sa den hadde et godt skrog og relativt dyp V forut.

 

Tenker på en 300 eller 330 da vi også vil bruke den inn og ut til bøya med all bagasje etc.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Har tenkt litt mer på dette med jolle, og ser vi ønsker større aksonsradus og dermed fart og motor.

Plustelig må vi inn og hente noen, inn for og handle et sted osv. Greit å han noe som planer med 2-3 stk ombord da...

 

Vurderer nå også Brig F330 med styrekonsol og 20-25 hk (kun Yamaha :wink: )

 

Modellskille på Yam. 25 hk vs 20 hk med større sylindervolum og trim/tilt som tilvalg.

 

20 hk veier rundt 55kg mens en 25 hk veier ca 80kg.

15 og 20 hk er på 360ccm, mens 25 hk'en er på 500ccm. Gir nok litt bedre skyv, men også klar vektøkning.

Tenkte jeg skulle ta meg en tur og kikke på en overligger.

 

35_1829163507_xl.jpg

 

Noen som vet om gode alternativer til en Brig som på bildet over?

Må være av god kvalitet.

 

Williams etc er for dyrt for meg (men skulle gjerne hatt en :lol: )

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Så lenge det er 2-takt tror jeg det går, men helt i grenseland. Jeg har en Brig 330 RIB med 9.8 Tohatsu og det går greit med 2 voksne eller 1 voksen og 2 barn, men 4-takt er og blir slapt.

Det er i øyeblikket man skal opp i plan man trenger "spruten" i en 2-takt, men 6 hk er ikke for mye i hvert fall. Jeg skjønner at du nevner akkurat 6 hk da det gjerne er et hopp i motorvekten fra 6 til 8 hk.

 

Når man sammenligner små RIB båter kan det for øvrig være mere utfordringer med vekt i en 275 enn 330 da bæringen blir lav i den korte båten. Denne bæringen er viktig på vei opp i plan.

Her er det også muligheter med trimflaps(disse selvjusterende typene) som vil hjelpe godt til. Mange her inne som har god erfaring med flaps på joller.

 

PS

Det er stoor forskjell på en RIB og en flatbunnet gummibåt. Riben krever kraft, mens en flatbunnet er omtrent som å sette motor på et spisebord.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte Grand 330 Silverline m/ 20 hk Yamaha 4 takt med konsoll og selvstart i fjor.

Den går lett opp i plan, selv med 3 personer og er meget stabil å kjøre.

Den imponerer i forhold til tidligere ribber jeg har hatt.

Jeg og kona drar den opp på TG daviterne aleine.

Link to post
Share on other sites

Hei, og takk for gode svar!??

 

Har en 250 gummibåt med oppblåsbar kjøl og finérdørk idag, men har veldig lyst på 270 rib, men vil gjerne beholde motoren.

 

Når båten skal kjøres i plan er det stort sett bare én person ombord. Er det flere blir det nok bare saktekjøring.

 

Vil dere tro at det holder med min 6hk fra '99 på 270 rib på ca 45 kg, med meg på 80kg ombord?

Skvulp Båtforening
Nor Star 290, 2001
Hjemmehavn; Slependen, Bærum

Link to post
Share on other sites

Tror det går fint med deg alene  :yesnod:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...
Herman skrev On ‎18‎.‎09‎.‎2012 at 11.56:

Når det diskuteres vekt, pris osv er det viktig å sammenligne epler med epler. Det finnes flere varianter av RIBer. Skroget kan være i glassfiber eller aluminium, pontongene kan være i PVC eller Hypalon. Generelt vil en glassfiber/PVC jolle være tung, billig og ikke så holdbar. Al med hypalon koster mer og er litt lettere. Det viktigste er uansett at den tåler "alt". Hypalon bryr seg ikke om sol, mens PVC blir klissete etter noen år i sola. Al-bunnen gjør også at den ikke er så utsatt for riper år den dras opp på en steinete strand.

 

Pris- og vektforskjell mellom Hypalon og PVC er såpass stor at det blir meningsløst å diskutere hvis dette ikke er med.

 

Hei

Har kjøpt en brukt Grand 275 jolle fra 2015 og skal lime på nye fester (motsatt side av de gamle).

Har prøvd å finne ut om Grand-jollene  er PVC eller hypalon men finner dette på produsentens sider;

 

GRAND’s inflatables are made from five layers of 1100Dtes Polyester fabric and 1680 Dtex, which is reinforced with MIRASOL and HEYTEX fabrics to ensure outstanding durability and abrasion resistance. Where HYPALON tubes are specified we use ORCA® engineered fabric which provides the quality, strength and durability necessary to ensure customers receive the best performing products available. These fabrics combined with our new HTL adhesive ensures our products possess a high level of structural integrity and the ability to withstand temperatures of up to 90°C! Every GRAND boat utilizes  special marine Crystic® Gelcoats бы Scott Bader with lowest styrene contents available today. 
10

 

Så blir det store spørsmålet; skal jeg bruke lim for PVC eller hypalon .....eller noe helt annet ?

 

Link to post
Share on other sites

nie skrev 15 minutter siden:

Så blir det store spørsmålet; skal jeg bruke lim for PVC eller hypalon .....eller noe helt annet ?

 

 

Limte på nye fester på min Grand 275 i helgen. Brukte 2-komponent PVC limet som selges hos Maritim. 

Ser ut til å sitte skikkelig bra :)

Link to post
Share on other sites

larsern6 skrev 9 minutter siden:

 

Limte på nye fester på min Grand 275 i helgen. Brukte 2-komponent PVC limet som selges hos Maritim. 

Ser ut til å sitte skikkelig bra :)

 

Takker for svar larsern6.

Får høre med gjengen på Maritim, de selger jo også "Hypalon-limet" og bør jo kunne svare på hva som skal brukes.

Redigert av nie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

On ‎5‎/‎13‎/‎2015 at 7:33 AM, VannTro said:

 

 

PS

Det er stoor forskjell på en RIB og en flatbunnet gummibåt. Riben krever kraft, mens en flatbunnet er omtrent som å sette motor på et spisebord.

 

Enkel_påhengsmotor.jpg

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Kan bekrefte at det er vesentlig stor forskjell på RIB kontra gummibåt med oppblåsbar kjøl.

Har tidligere kun hatt gummibåter med oppblåsbar kjøl, men fikk meg en brukt Suzumar 270 rib i slutten av sesongen i fjor.

Ble veldig overrasket hvor mye bedre en rib er. Nå har jeg kun en 5 hk totakter på den, men den går greit i plan med kun meg ombord.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...