Jump to content

Volvo Penta D3 190hk "slår" når settes i gir. Mye ulyd fra turbo

bergetun

Recommended Posts

Hei,

Jeg er en veldig uerfaren båteier når det kommer til innenbordsmotorer. Har tidligere kun hatt båt med påhengsmotorer, så jeg er veldig usikker på hva som er vanlig, så håper derfor dere kan hjelpe meg med ett lite problem.

Dette er saken:

I går (9 Juli) kjøpte jeg meg en brukt Rinker 260 EC 2007 mod med Volvo Penta D3 190hk som jeg i utgangspunktet er veldig fornøyd med.

Det eneste problemet jeg ser er det er veldig vanskelig å få en myk overgang når man setter den i gir. Spesielt fra fri til forover.

Det virker som at man må ta spaken veldig langt fram før den går i gir. Det betyr at motoren får veldig mye juice i det innslaget kommer og dermed kommer ett kraftig nøkk.

Er dette vanlig ?

En annen ting er at det virker som at motoren bråker mye. Mye ulyd fra turboen. Det høres ut som noen leker med høytrykksluft

Er dette vanlig ?

Jeg er som sagt kun vant med Daycruicerer med utenbortdsmotorer, så jeg er fullstendig grønn

Setter pris på tilbakemeldinger :)

Hvis det ikke er elektronisk kontrollboks ville jeg tatt en justering av wirene dine som styrer gear og gass. Gearet skal vel normalt kobles inn på tomgangsturtall.. Noe turbosus er vanlig på dieselmotorer , men det skal ikke høres ut som trykkluft i motorrommet. ( man hører ofte forskjell på "friluft" og innelukket turbosus) Da er det sansynlig en lekkasje et sted på innsugsluften ut av turbo.. Har du turbotrykksmåler ?

Redigert av hifo (see edit history)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Ok, jeg googlede lidt om dette: Denne motor har ikke kompressor. Den har derimod en variabel turbo ( ved ikke det nordiske udtryk). Denne turbo regulerer trykket i takt med omdrejningerne. Turboen har en del bevægelige dele for at dette skal fungere. Hvis man kører med motoren i for lave omdrejninger så kan disse dele ruste og turboen sætter sig fast. Dette er et almindeligt problem på disse motorer.

Læs mere her http://www.justanswer.com/boat/6u0sk-true-engine-volvo-penta-d3-190hp-now-discontinued.html

Eller prøv at Google d3 turbo problem

Disclaimer:

Dette er bare et bud fra en ikke-ekspert. Jeg anbefaler stærkt at du får båden til en kvalificeret Volvo mekaniker, der kan give den korrekte diagnose!

Har selv litt erfaring med denne motoren i en 23 fots båt og ja det er ganske mye lyd fra denne turboen. Det er riktig at det har vært litt problemer med disse at reguleringa på turbo henger seg opp, den aktuelle båt jeg har erfaring fra er nå på service der dette skal sjekkes spesielt.

Når det gjelder innkobling så høres det ut som det er feil på justering av girwire. Får du litt turtall på motor før den kobler inn?

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Takker for svar SF

Det kan godt stemme at det er noe som henger seg opp, fordi det virker som det tar litt tid fra jeg sakker farten til lyden forsvinner. Gjerne 4-5 sekunder

Gear. : ja, det den får litt turtall før den kobles inn.

Høres turbotrykk på 1.9 ut som ett normalt trykk for denne motoren?

Redigert av bergetun (see edit history)

Når det gjelder gear så høres det ut som en justeringssak, mao en bagatell. Dessverre så har jeg ikke gjort dette før på denne motoren og dette drev. Men har mye erfaring fra VP 280, VP 290 og Bravo drev.

Turbotrykk på 1,9 bar? høres svært høyt ut, 137 kPa tilsvarer 1,37 bar (ref tabell under)

turbotrykk.png

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Du har den gamle version af D3- motoren. Det er en mariniseret version af en bilmotor. Efter mange problemer med denne motor blev den i 2008 eller deromkring erstattet af en ny konstruktion.

Hold op med at spekulere/synse og få professionel hjælp til at gennemgå motoren. Så slipper du bekymringer og eventuelle dyre problemer senere.

Jeg har tidligere hatt D3-160, 2005 modell. 1.9 i turbotrykk høres høyt ut, leste du dette av på full gass?

Får du smellen bare når du setter den i gear forover? Og går den tidlig i revers?

Om du har mekanisk gass/gear med wire så er det sikkert bare å justere wiren litt, dette kan du antagelig gjøre i gass/gear kontrollhendelen inne i båten.

Redigert av HelgeO (see edit history)

Helge O

Jeg er som sagt kun vant med Daycruicerer med utenbortdsmotorer, så jeg er fullstendig grønn

Hold op med at spekulere/synse og få professionel hjælp til at gennemgå motoren. Så slipper du bekymringer og eventuelle dyre problemer senere.

Lytt til hva MA sier her, få hjelp hos et VP - Verksted :thumbsup: . Ved å prøve å "reparere" selv eller feilsøke selv risikerer du bare å rote til evt. senere reklamasjon ovenfor selger.

• 2 uker senere...

Takker for svar SF

Det kan godt stemme at det er noe som henger seg opp, fordi det virker som det tar litt tid fra jeg sakker farten til lyden forsvinner. Gjerne 4-5 sekunder

Gear. : ja, det den får litt turtall før den kobles inn.

Høres turbotrykk på 1.9 ut som ett normalt trykk for denne motoren?

Hei, ved hvilket turtall har du 1,9 i trykk? Jeg får 1,3 bar på 3000 rpm på min D3 190, fra 2007 den også, og mistenker at dette er alt for mye. Er veldig interessert i om du finner ut hva som er galt.

Tabellen som er gjengitt over er vel minimumsverdier, kjenner igjen tabellen fra verkstedboka.

Redigert av Ingvarjg (see edit history)

Sliter med åfinne tekniske data for gamle D3. Eneste jeg fant er at D3 110 innenbords motor har maks turbotrykk på 1,1 bar (16psi)

Der fant jeg det jeg lette etter :yesnod:

http://www.volvopentastore.net/files/t_d3_190_i_b_utg03.pdf

Maks turbotrykk rett under 1,4 bar (19,9 psi)

Høyere ladetrykk tyder på enten at noen har tukla med motorn eller at noe er feil. Uansett grunn til å være svært forsiktig

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Sliter med åfinne tekniske data for gamle D3. Eneste jeg fant er at D3 110 innenbords motor har maks turbotrykk på 1,1 bar (16psi)

Der fant jeg det jeg lette etter :yesnod:

http://www.volvopent...0_i_b_utg03.pdf

Maks turbotrykk rett under 1,4 bar (19,9 psi)

Høyere ladetrykk tyder på enten at noen har tukla med motorn eller at noe er feil. Uansett grunn til å være svært forsiktig

Tja.. De trykkene som er oppgitt i den tabellen der gjelder for en lastkurve som iallfall jeg ligger langt over med min propell, jfr forbrukstallene som er oppgitt for den belastningskurven. Synd det ikke er oppgitt ladetrykk for maksimal belastning, da det ikke er mulig å si hva som er "for mye" ut ifra den tabellen der. Jeg tror iallfall at jeg tar med meg en vakuumpumpe og et manometer og måler litt på min egen motor, så jeg vet at vakuumventilen og aktuatoren funker, og sjekker at ringen til vanes i turbinhuset går fritt. Det sitter vel også en setmutter på staget mellom aktuator og turbolader som styrer vanes i turbinhuset, denne skal være innstilt en gang for alle fra fabrikk og det er kanskje påført den en fargeklatt som gjør at det er lett å se om noen har tuklet med den.

Når det er sagt, så synes jeg at 1,9 bar høres høyt ut! Synd det ikke finnes testbedrapporter for disse små lekemotorene, slik det gjør for voksne marinemotorer.

Redigert av Ingvarjg (see edit history)

Det er ikke wastegate på disse, det er VNT-ladere og vridbare "vanes" (i mangel av et norsk ord) rundt turbinen, Volvo Penta bruker Garrett som har et litt klønete system på dette, men det funker når alt er rent og pent. Disse vanes vris av en ring som igjen vris av aktuatoren, som igjen styres av vakuum. Motorstyringa har en ventil til rådighet for å kunne regulere dette.

På motorer som er så moderne at de har en viss regulering av ladetrykket er satt opp for å regulere etter både turtall og belastning, på en diesel så er kriteriene ved oppsett av den delen av styresystemet hovedsakelig luftmasse/forbrenning etter injisert fuelmengde for best virkningsgrad og temperatur, samt selvsagt utslipp som henger sammen med begge de foregående. Men om vi kun tenker luftmassen, så skal den være litt over støkiometrisk forhold, lambda skal ligge over 1, men ikke for høyt, for beste virkningsgrad. På en småmotor som dette vil jeg tippe at beste virkningsgrad vil ligge ved lambda rundt 1,35. Ligger man da på 50% last ved ett eller annet turtall så må luftmassen ikke bli for høy i forhold til injisert dieselmengde, og da må trykket reguleres ned.

På eldre motorer og på de voksne marinemotorene så er det gjerne kun tilpasning av turbolader til motor som avgjør hvor man havner, disse går derfor gjerne noe fett i lavere lastområde. På nyere, store diesler så begynner wastegateregulering å komme, noen kjører også tilskuddsluft ved lavlast transient.

Ut i fra det du skriver så er det kun dieselmengde som regulerer turbotrykket? Det forklarer ikke for meg hvorfor en mapping an motoren skal kunne tillate høyere turbotrykk enn det maksimale som er angitt av produsenten.

Jeg tenker fortsatt at enten er motoren chippet eller så er det noe annet feil. uten at jeg ut i fra det du skriver klarer å forstå hva som er feil.

At turboen har variabel geometri har så vidt jeg har forstått ingenting med turbotrykket å gjøre. Det er bare at bladene i turboen vrir seg, basert på en vakumventil so styres av mappingen på motoren.

En motor som er kjent å ha problem med turbostyringen er Mercruiser 1,7 dit. Her korroderer waste gaten med den følge at tirbotrykket blir for høyt. Det medfører brente ventiler og hull i stempel. Koster fort 50-60 tusen. Den motoren er rent mekanisk styrt.

En mer moderne motor som d3 her vil jeg tro vil gå i nødmodus om kritiske verdier blir for høye. Et turbotrykk 30-40% over angitt maks høres veldig unormalt ut synes jeg.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...