teetee Startet 11.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 11.Juli.2012 Har en Wallas 1800 S i seilbåten. For to år siden ble det byttet kretskort og drivstoffpumpe i den. Den starter greit og varmer, men vifta som skal blåse varmen inn i kabinen bråker og går opp og ned på turtall, innimellom stopper den helt. Er vifta noe som evt kan smøres eller overhales, eller må den byttes? Finnes det noen "hyllevarevifte" som kan erstatte den, eller må man kjøpe original reservedel? På forhånd takk til dette fantastiske forumet som hjelper meg hver gang jeg har problemer :-) Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 13.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2012 Ikke at jeg vet hvilke viftetype som brukes her men utifra hva du forklarer så begynner lagrene å bli dårlige vil jeg tro og da bør den byttes. Åpner du varmer ser du jo hvilke vifte det er snakk om med tanke på størrelse og forbruk... Byttet vifte på annet materiell som jeg har kjøpt reservedeler på ebay til 1/10 av merkevarepris ... Så lenge tekniske data er like skal ingenting gå galt er nå min mening som jeg vil tro de fleste støtter... Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 14.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2012 Jeg har en Wallas 2400 fra 1986 som begynte å få tilsvarende symptomer for noen år siden. Jeg tok den med meg hjem og plukket den fra hverandre. Det var nye møkk på og rundt viften. Rengjøring løste problemet. Den har gått knirkefritt siden. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 14.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2012 ...........og her har du ett par servicemanualer/brukermanualer hvis du trenger det: http://old.maritim.n...esettvarmer.pdf http://old.maritim.n...s 1800-2400.pdf Sitér dette innlegget Link to post
teetee Svart 14.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2012 (redigert) Har jobbet med saken i dag. Varmeren sitter montert under benken i cockpiten, lang inne slik at jeg må ale med ned gjennom luka og ligge utstrakt nedi benken for å demontere. Tok ut varmeren, rengjorde og smurte vifta og monterte alt på plass. Ved prøvekjøring hylte det like mye som før. Etter at varmeren hadde slått seg av fikk jeg den glupe ideen som jeg burde fått i går, nemlig å bare kjøre vifta på ventilasjon. Bare et svakt viftesus! Altså må det være no annet som lager lyden, og viftelyd er det. Lastet ned sprengskisse og reservedelsliste fra Maritim, og der er det jammen ei vifte til, Combustion fan (eksosvifte eller forbrenningsvifte?). Siden lyden kommer når brenneren står på varming må det jo være derfra den kommer. Noen som har noe tips til dette? Redigert 14.Juli.2012 av teetee (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 16.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2012 Slik det beskrives er det nok brennluftviftemotoren (Combustion fan) som har tatt kvelden Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
teetee Svart 17.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2012 Slik det beskrives er det nok brennluftviftemotoren (Combustion fan) som har tatt kvelden Har du en pris på denne? Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 17.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2012 Komplett viftemotor med viftehus, rotor og tilførselskanal kr 854,- inkl mva/frakt Kun viftemotor kr 393,- inkl mva/frakt Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
teetee Svart 21.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2012 Komplett viftemotor med viftehus, rotor og tilførselskanal kr 854,- inkl mva/frakt Kun viftemotor kr 393,- inkl mva/frakt Takk for det, er det kurant å skifte bare motoren? Ble lei av drittværet og tok bilen til Italia, men tar fatt i det når jeg kommer hjem :-) Sitér dette innlegget Link to post
teetee Svart 1.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2013 Wallas service, kan jeg bestille en sånn viftemotor hos deg? Sitér dette innlegget Link to post
teetee Svart 1.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2013 Komplett viftemotor med viftehus, rotor og tilførselskanal kr 854,- inkl mva/frakt Kun viftemotor kr 393,- inkl mva/frakt Wallas service, kan jeg bestille en sånn viftemotor hos deg? Sitér dette innlegget Link to post
abella Svart 2.April.2013 Link til dette innlegget Svart 2.April.2013 hadde samme problemet på min wallas 1300, den skreik noe voldsomt ,skrudde den fra hverandre trudde det var viftemotoren, kjøpte ny hos marine & industrisalg i bergen (kr,1680.-) men samme lyden etter skifte, tok wallasen fra hverandre igjenn og kjørte motorene hver for seg det var motoren på eksosvifta som skreik,(kan ikke kjøre dei seperat, som på den du har) men den motoren står kapslet fast i festene til eksosslangen, så eg tok elektrospray og dusjet på akslingene,då var alle ulydene vekke, satte alt sammen igjenn og den virker helt fint . lykke til. :thumbsup: Sitér dette innlegget Link to post
teetee Svart 3.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2013 Nå er brennluftviftemotoren skiftet, det gikk greit. Og for første gang siden jeg kjøpte varmeren brukt for 8 år siden fungerer den nå perfekt :) Takk for all hjelp på Båtplassen! Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 4.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2013 Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.