AGF Startet 12.Juli.2012 Del på Facebook Startet 12.Juli.2012 Vil med dette dele mine erfaringer med propellbytte på Sea Ray 340 DA strake akslinger, V-gir, 5000 kg. Orginalt hadde denne båten 2x340 hk bensinmotorer, 4200 rpm, utveksling 1,5:1 propellstørrelse: 17x17 I og med at bensinmotorene hadde ulik dreieretning, en med klokken og en mot klokken, var jeg nødt til å la begge propellene snurre samme retning da Borg Warner girene ikke lar seg kjøre i revers. Fikk regnet på to motoralternativer: A) 2x mercruiser 180 hk diesel 3800 rpm. Prop 16x16 m. cup (pga denne båten har halve propell tuneler) B) FNM HPE 250 diesel 4200 rpm. Prop 16x15 m cup. (Ja, måtte ned pga høyere turtall) Det var ingen leverandør i Norge som ville garantere en propellberegning på denne båten. Fikk masse advarsler om fare for kavitasjon, burde bytte girkasser/utveksling, øke til 4 blad skeptisk, skeptisk mm. Jeg vart også advart mot å velge en løsning der begge propellene roterte samme veg. Jeg fikk beregnet dette hos Coastal Prop Technologies i Florida. http://www.coastalprop.com/ Gikk for alternativ B. Fikk satt i to stk. FNM marine på samme gir og turtallet stemte 100%. Toppfart 30 knop. På denne båten har det absolutt ingen virkning at begge propellene roterer samme veg. Det er ingen antydning til at den vil vri seg eller noe verdens ting. Det eneste som er litt merkbart er at hekken forskyver seg mer enn den gjorde når jeg legger inn til kai. Til gjengjeld snur den jevnere på en motor i forover, og en i revers. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.