Ariel . Startet 12.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 12.Juli.2012 (redigert) Hei Har et problem med oljelekkarsje i bakkant av min Ford Sabre 2704 ET. Har søkt i forumet om dette men det står ingen ting så da spør jeg her. Har overhalt motoren i vinter for at det var oljelekkarsje i bakkant, men ved prøvekjøring lakk det fortsatt Jeg var sikker på at det var fra bunnpanna det lakk, men det er det ikke, det er jo ikke så lett og se der heller for svinghjulet sitter i veien, har hatt det nede nå og bytta troppa bak kammen, men ennå så lekker det Det rare er at det er kun når vi går at det lekker, ikke når vi ligger i ro, har logget på 18-1900 omdr i 2 timer, men ingen lekarsje. Er det noen her på forumet som har vert borti dette Redigert 12.Juli.2012 av Ariel . (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt Summerdream 28 Link to post
KaRo18 Svart 12.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2012 Har du sjekket simmering/tetningsring på veivakselen i bakkant - bak svinghjulet? Denne blir hard med alderen og vil da kunne lekke. Gir må nok av for at du skal kunne få inspisert dette. Bruk evt speil for å se bak svinghjulet/startkransen. Du kan og prøve oljetilsetning Omega 507 eller var det 517? Denne tilsetningen vil "myke" opp tetningsringen og gjør at lippene mot akselen tetter betre. Har testet dette på en ford 2704 (I lastebil sammenheng - Ford Cargo) med godt resultat. MEN, det må brukes i 15-20 timer før det betres og det blir gradvis betre. (Iallefall med meg.) :-) Sitér dette innlegget Link to post
cavaler Svart 12.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2012 Hei. Jeg holder i øyeblikket på med overhalimg av en 2704, denne motoren har ikke en vanlig simmerring til tetning bak svinghjulet, men en taulignende tetning i to halvdeler som ligger inni bakerste lagerbukken til veiven, hvis det er den som lekker så må bunnpanne av og bakerste lagerbukk demonteres for å komme til dette, neppe en jobb å gjøre i båten. Det kan også være gummitetningen bakerst på bunnpannen som ikke er tett, men vis du nylig har skiftet den så tyder det nok på veivtetningen. Det at det bare lekker når du går skyldes nok at da reiser nok båten seg og endel av motoroljen renner bakerst i bunnpannen og kommer så høyt opp at det renner ut ved veiven, hvis tetningen er dårlig vel å merke. Jeg skal begynne å montere min motor sammen igjen i helgen, håper eg får disse tingene tett då det blir mye arbeid å ta igjen. Hilsen Rune Sitér dette innlegget Link to post
jentorge Svart 14.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2012 Jeg hadde stadig olje inni den proppa bak på toppen. Det viste seg umbrakoskruen på ventildekselet bakerst på ene sia var løsna og der lakk det ut litt olje men bare under belastning på tur. Sitér dette innlegget Link to post
Ariel . Svart 16.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2012 Hei Takker for svar Det stemmer at den ikke har en simmering i bakkant, der er en to delt grafittring, denne blei selfølgelig ikke byttet, men jeg trur (håper) ikke at det er der den lekker. Skal i båten på onsdag da er været melt sånn passe, da skal jeg gjøre alt klart med trykkluftverktøy, koble fra aksel og kjøre varm, så skal det stå noen gubber på badeplattformen slik at vi får lik grad som når vi går, er spent om vi kan finne lekarsjen da. så går det kjapt og røkke ut giret og svinghjulet Håper at jeg slipper og ta ut motoren igjenn Til cavaler Skift grafittringen det gjorde ikke jeg Til Jentorge Har sjekket toppdekslet, håpet at det var der, men det kommer kun olje ut dreneringshullet i veivhuset Sitér dette innlegget Prosjekt Summerdream 28 Link to post
tb55 Svart 16.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2012 Jeg byttet gland på min ford for mange år siden . Den hadde samme lekkasje ut av svinghjulhuset som du har. Vi snudde motoren inne i båten, tok av bunnpanna og løste rammelagrene slik at vi fikk løftet opp veivakselen. Men, kan ikke huske om det var nødvendig, eller om det lot seg gjøre å skifte glandet fra utsiden med at svinghjulet tas av. Tror nesten veivakselen må løftes litt opp fra blokka....? Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 17.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2012 Jævlig dum konstruksjon det. Hadde vært mye enklere med en simmering i bakkant som en bare kunne vippe ut ved lekkasje. Nå blir det et prosjekt ut av dette som kun hadde vært noen timers jobb ellers. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.