Jump to content

Oljelekkasje i bakkant på Ford Sabre 2704 ET

Ariel .

Recommended Posts

Hei

Har et problem med oljelekkarsje i bakkant av min Ford Sabre 2704 ET.

Har søkt i forumet om dette men det står ingen ting så da spør jeg her.

Har overhalt motoren i vinter for at det var oljelekkarsje i bakkant, men ved prøvekjøring lakk det fortsatt :cryin:

Jeg var sikker på at det var fra bunnpanna det lakk, men det er det ikke, det er jo ikke så lett og se der heller for svinghjulet sitter i veien, har hatt det nede nå og bytta troppa bak kammen, men ennå så lekker det :smash:

Det rare er at det er kun når vi går at det lekker, ikke når vi ligger i ro, har logget på 18-1900 omdr i 2 timer, men ingen lekarsje.

Er det noen her på forumet som har vert borti dette :pray:

Redigert av Ariel . (see edit history)

Har du sjekket simmering/tetningsring på veivakselen i bakkant - bak svinghjulet? Denne blir hard med alderen og vil da kunne lekke. Gir må nok av for at du skal kunne få inspisert dette. Bruk evt speil for å se bak svinghjulet/startkransen.

Du kan og prøve oljetilsetning Omega 507 eller var det 517? Denne tilsetningen vil "myke" opp tetningsringen og gjør at lippene mot akselen tetter betre. Har testet dette på en ford 2704 (I lastebil sammenheng - Ford Cargo) med godt resultat. MEN, det må brukes i 15-20 timer før det betres og det blir gradvis betre. (Iallefall med meg.)

:-)

Hei.

Jeg holder i øyeblikket på med overhalimg av en 2704, denne motoren har ikke en vanlig simmerring til tetning bak svinghjulet, men en taulignende tetning i to halvdeler som ligger inni bakerste lagerbukken til veiven, hvis det er den som lekker så må bunnpanne av og bakerste lagerbukk demonteres for å komme til dette, neppe en jobb å gjøre i båten. Det kan også være gummitetningen bakerst på bunnpannen som ikke er tett, men vis du nylig har skiftet den så tyder det nok på veivtetningen.

Det at det bare lekker når du går skyldes nok at da reiser nok båten seg og endel av motoroljen renner bakerst i bunnpannen og kommer så høyt opp at det renner ut ved veiven, hvis tetningen er dårlig vel å merke.

Jeg skal begynne å montere min motor sammen igjen i helgen, håper eg får disse tingene tett då det blir mye arbeid å ta igjen.

Hilsen Rune

Hei

Takker for svar :smiley:

Det stemmer at den ikke har en simmering i bakkant, der er en to delt grafittring, denne blei selfølgelig ikke byttet, men jeg trur (håper) ikke at det er der den lekker.

Skal i båten på onsdag da er været melt sånn passe, da skal jeg gjøre alt klart med trykkluftverktøy, koble fra aksel og kjøre varm, så skal det stå noen gubber på badeplattformen slik at vi får lik grad som når vi går, er spent om vi kan finne lekarsjen da. så går det kjapt og røkke ut giret og svinghjulet

Håper at jeg slipper og ta ut motoren igjenn

Til cavaler

Skift grafittringen :yesnod: det gjorde ikke jeg :cryin:

Til Jentorge

Har sjekket toppdekslet, håpet at det var der, men det kommer kun olje ut dreneringshullet i veivhuset :thumbsdown:

Jeg byttet gland på min ford for mange år siden . Den hadde samme lekkasje ut av svinghjulhuset som du har. Vi snudde motoren inne i båten, tok av bunnpanna og løste rammelagrene slik at vi fikk løftet opp veivakselen. Men, kan ikke huske om det var nødvendig, eller om det lot seg gjøre å skifte glandet fra utsiden med at svinghjulet tas av. Tror nesten veivakselen må løftes litt opp fra blokka....? :confused:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...