Jump to content

Hvordan løsne bolt i styrebrakett Suzuki DF 140

Rolf

Recommended Posts

Har behov for å løsne en bolt i styrebraketten på en Suzuki DF 140.

Den sitter selvsagt dønn fast og etter å ha dratt av en annen bolt i styringa er jeg litt forsiktig med denne....

Bolten antar jeg er syrefast, braketten den står i kan kanskje være aluminium, evt. stål.

Det finnes sikkert noe slags vidundermiddel for å løsne slikt, hva anbefales?

Hva med varme, isåfall, skal man varme opp braketten eller bolten?

Her er bilder av bolten, ovenfra og nedenfra:

bolt2.jpg

bolt1.jpg

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Tror jeg ville ha tiltet motoren helt opp og tatt en kopp med rustløser/diesel og tredd opp på braketten slik at bolten ble liggende i væsken.

Etter en tid ville jeg ha prøvd å løsne bolten fra begge sider samtidig. Dvs kontra mutter på øvre del av bolten og så brukt fastnøkkler på begge sider av bolten og dratt samme vei sammtidig. Om det blir vanskelig å få kontramutterene til å sitte så ville jeg ha brukt en god rørtang på øvre del av bolten. Når bolten løsner ville jeg ha saget av øvre del av bolten før jeg skudde bolten helt ut, dette for å unngå å skru de ødelagte gjengene gjennom braketten.

Takker for konstruktive svar.

Får bare gyve løs......

Rolf

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Da var bolten ute takket være en kombinasjon av rustløser og varming med hurtigkjøling av bolten (is).

Bolten var bøyd og må skiftes ut, selvsagt er det ukurante gjenger så må til spesialbutikk eller Suzuki for å få ny? Ordner seg vel det og.

Rolf

Roald Amundsen

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...