Jump to content

Uerfarene gutter trenger hjelp på langtur!


Sailortrashbåten

Recommended Posts

Hei.

 

Er ny på dette forumet og ganske så fersk i båtverden generelt.

Har flokket sammen en guttegjeng på 4 stk pluss meg selv og skal hive anker og seile så og si jorden rundt.

Planen vår er å dra til USA, trolig Miami og kjøpe oss en seilebåt og seile den hjem. Vi tenker rundt 50 fot.

 

Av den grunn sender jeg ut en liten forespørsel her på forumet etter hjelp og råd fra alle som har noe å komme med.

Vi er nemelig 5 stk gutter som så og si aldri har seilet før, men er fast bestemt på å overkomme de hinderne som møter oss på veien! Lurer derfor på om noen har noen råd og tips?

 

Den "planlagte" turen skal gå fra Miami, ned til venezuela, vidre til Brasil for så over til Afrika og oppover Vestkysten der. Om noen har noen råd og tips på ruten er det også veldig bra

 

Ting vi kanskje lurer litt på

 

* Utstyr på båten, hva er must have?

* Utstyr til manskapet?

* Rigging av båt?

* Problemsoner vi burde unngå?

 

Takker og bukker for all hjelp som måte komme!

Håper på positive tilbakemeldinger, og at folk ikke sier, dette klarer dere ikke :) For det skal vi!!! :)

Link to post
Share on other sites

Velkommen til forumet, du bør forandre overskriften før tråden blir stengt. Synes det var å ta vel hardt i og kalle dette jordomseiling, vil heller kalle det langtur. Turen kan heilt klart la seg gjennomføre, erfaringen kommer underveis.

BOAT = Bail Out Another Thousand

Link to post
Share on other sites

Vel.... Jeg tror jeg ville skaffet meg erfaring først. Eller så blir dere fort ofre for deres uerfarenhet. Men dere spør på riktig sted. Mye erfaring her inne, som forhåpentligvis vil bli delt med dere. Minner om at Jordkloden er ganske stor. Strekningen du beskriver er vel fort 20 000 km, (= halve klodens omkrets) uten at jeg har finstudert globusen...

Link to post
Share on other sites

Dere kan jo melde dere på havseilingskurs. Er ett som går fra Haugesun til Shetland. Koster rundt 7-8K per pers. Sikkert veldig lærerikt. Vil også tro instruktørene dere seiler med har et tips eller to å komme med. Har selv tengt å ta ett slikt kurs. Er selv totalt uerfaren , men har veldig lyst å lære meg å seile.

Link to post
Share on other sites

Takker og bukker for tipsene, skal nok ta noen seiletimer før vi kaster oss ut på det store havet. Så det er sagt, tror ikke vi skal gape over noe som er for stort for oss med en gang, så når skuta er kjøpt er det ut testing osv som gjelder.. :)

Link to post
Share on other sites

Båten bør være over 40 fot, gjerne langkjølt med solid ror. Om dere vil ha litt privatliv er det kjekt med hver sin lugar. Ha god motor og god tank kapasitet (minst 4 døgn for motor), rigg og seil må være oppdaterte. Særlig viktig at ståenderigg, dvs stag, vant og fall er av nyere dato. Enkelte sier at dette bør byttes etter 20.000 nm. Tenk gjennom vannforbruket og tank kapasitet. Vi satser på water maker i vårt prosjekt.

Tenk gjennom lading/batteribehov. Man må ha minst to ladekilder. Vi satser på motor, agregat og solceller.

 

Tenk gjennom kommunikasjon med land fra hav. SSB er den gamle metoden. Satelitt telefon er den nyere metoden. Særlig værmeldinger er viktig.

 

Minst en av dere bør ha D5LA kurs. Dere bør alle ha IMO 60 sikkerhetskurs

 

Kjøp boken World Cruising Routes av Cornell. Her står det hvor og når ulike strekk kan seiles. Det er orkansesonger man bør unngå på alle havstrekk.

 

Sett opp budsjett,også på forbruket. Diesel, deler/reparasjoner og mat koster penger

 

Søk på nettet etter blogger/web til langturseilere. Yaghan er en bra start, selvom båt og budsjett er langt langt over det de aller fleste kan ha.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Heisan, dette høres spennende ut. Anbefaler at minst 2 av dere tar teoridelen av fritidsbåt skipper sertifikat. Da får dere en meget god teoretisk bakgrunn for hva dere skal i gang med. (navigering, motorlære, instument, førstehjelp, stabilitetslære osv.) Det praktiske får dere mer enn nok av. Kurs finner dere ved å søke på nette, men jeg tipper det kommer på ca 13-15000 pr stk. Lykke til, det blir knall.

Link to post
Share on other sites

Har forhørt meg med noen andre og det stemmer, pluss at de skal ha en "fraktkostnadsavgift"

Så lenge du frakter båten selv så tror jeg du slipper unna moms på frakttillegget. Mener det bare gjelder dersom du importerer båt der speditør står for frakten. Du kan jo påberope deg at båten drev hjem av seg selv, og at dere tilfeldigvis var ombord. :sailing::smiley: Redigert av Møkkalasset (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hyggelig å kunne bidra litt :smiley: velkommen ombord forresten!

 

Her er langturbåt tråden vår. Litt annen type båt/prosjekt enn deres, men kanskje litt å plukke opp. Jeg tenker doble systemer på alt som er kritisk ombord. I

https://baatplassen.no/i/topic/75562-optimal-langtur-seilbaat-for-jorda-rundt-utstyr-tips-diskusjon/

Vårt prosjekt er skjøvet litt på. Vi har uansett god tid og må få kvittert tenåringene ut av huset først :smiley: Men prosjektet lever fortsatt.

 

En ombord hos dere må kunne skru og fikse ting, for det er alltid noe som ikke vil funke.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jepp, vi har noen handymenn som skal være med på tur. Og vi har da ingen unger som må ut av huset, er vel mer vi som er ungene som ikke hadde noe å gjøre, så da ble en liten seiltur løsningen... Håper jeg kan spøre deg om flere tips Bitteliten ettersom tiden går.. :) Takk for linken.

 

Btw flott båt..!!!!

Redigert av Sailortrashbåten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Planen vår er å dra til USA, trolig Miami og kjøpe oss en seilebåt og seile den hjem.

 

Hvis dere ikke har gjort det allerede, bør dere studere reglene for CE-merking om dere tenker å få båten importert og registrert i Europa.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

en "planlagte" turen skal gå fra Miami, ned til venezuela, vidre til Brasil for så over til Afrika og oppover Vestkysten der. Om noen har noen råd og tips på ruten er det også veldig bra

 

Ehm, betyr det at dere har planer om å seile "feil" vei over atlanteren, og så forbi Kongo opp mot Guineagulfen og Nigeria, Elfenbenskysten, Sahara og Marokko ?

Jeg forstår at Rødehavet ikke er en drøm det heller i forhold til pirater og slikt, men er ikke helt sikker på om jeg hadde seilet "utsiden" av Afrika oppover, uten at jeg har praktisk erfaring fra noen av disse rutene ?

Link to post
Share on other sites

Derfor anbefalte jeg Cornells bok :wink:

 

To vanlige ruter:

fra USA gjennom Panama over Stillehavet, New Zeeland, Australia, Sør Afrika, kapp horn, over til Brasil, opp til Karibien over Atlanteren tilbake til Europa.

Alternativet Rødehavet er mer utrygt pga piratfaren, men tar man sjangsen ender man i Middelhavet og kan dra hjem via Gibraltar

 

Fra USA opp Østkysten av USA, opp til New Foundland, Grønland, Island, Shetland, Vestlandet.

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...