Jump to content

Uerfarene gutter trenger hjelp på langtur!


Sailortrashbåten

Recommended Posts

Jeg momset inn båt, og tolleren ville ha moms på fraktbeløpet. Jeg prøvde meg med at det var seilbåt, hvorpå han repliserte at det var moms på medvind. Jammen forrige eier sto for levering, og var med på turen løy jeg, og dette ble akseptert.

 

moms på medvind!?! Dårlig spøk håper jeg? :)

Link to post
Share on other sites

Først, vær litt kresen i forhold til "gode råd". Ta helst kontakt med langturseilere på facbook "Norske Langturseilere" og på Sorgenfri.no som quantumduck skriver. Legg gjerne "jordomseilingsbegrepet" litt på is til en har erfaring nok til å se om en har behov for det. Sats heller på langtur i første omgang. (Har dessverre sett for mange "havarerte jordomseilere, ingen forteller om disse,".) Skaff der en enkel og bra båt som ikke krever skjorta i vedlikehold og utgifter. Så er det bare å fylle opp erfaringssekken ,og dere ønskes en riktig god tur.

Link to post
Share on other sites

Den ruten du skisserer betyr stort sett motvind og motstrøm hele veien. Lar seg sikkert gjøre, med et erfarent mannskap og en båt rigget for dette. Det er tungt og SLITSOMT for mannskap og skute, å seile bidevind i ukesvis. Studer vind og strømkart for karibien og nord-atlanteren. :saint:

Link to post
Share on other sites

stort sett motvind og motstrøm hele veien.

 

Og hvis det ikke er motvind, er det mindre og mindre vind ettersom man nærmer seg Brasil og Ekvator. Som mange her inne sier; revurder reiserute. USA er i det hele tatt feil sted å kjøpe båt hvis dere vil til Afrika. Hva med å ta en sving nedom Karibien, rote litt rundt der 3-6 måneder (avhengig av sesongen) og så seile "den vanlige veien" over Nord-Atlanteren hjem til Norge. Enten direkte til Azorene og hjem via Engelske kanal eller via New-York, Canada, Grønland(?), Island(?) og hjem.

 

Har dere vurdert å se på båter i Sør-Afrika? Seile via Karibien og hjem til Norge. Vet ikke hvilke priser det er i Sør-Afrika, det var bare en tanke.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Hei. Det som er viktigst når det gjelder å komme seg avsted, er ståpå vilje. Det er mange ting og hinder før man kaster loss. Det er en norsk bok som heter "langtur" som er full av nyttig informasjon. Skaff også bøker på reperasjon, nigel calder sin bok " Boatowner's Mechanical and Electrical Manual" var ei bok som redda oss en del ute, den er rimlig slitt når vi kom hjem etter ett år ute :-)

 

Ellers bør dere ta noe seilkurs, og minimum bør kapteinen ombord ha d5la sertifikat. Les og litt om seilingspsykologi, finner noe bøker på det. Brakkesjuke og annen snål oppførsel dukker fort opp under langtur, det hjelper å vite hva som skjer når plutselig noen ombord isolerer seg eller endrer væremåte. Ang rutevalg, finn langturforumer, det står mye om dette der ute på nett. For egen del tok det to år med forberedelser og daglig båtmekk før vi stakk med s/y Motgang i 2008. Da hadde en mann hoppet av, og vi var to stk. Lykke til! Stå på!:-)

Link to post
Share on other sites

Først og fremst så hadde det vært interessant å vist noe om budsjett for båt og turen totalt, hvor lenge ønsker dere å være på tur ?

 

Har dere tenkt på orkansesong osv når dere planlegger ? Kjøp Jimmy Cornell world cruising routes, den finnes garantert brukt på amazon til nesten ingenting og er en knallbok til denne planleggingen.

Ruten deres går også mot strøm og vind stortsett hele veien, det er ikke spesielt morsomt i mange timene før ordet lei blir dagens tema.

 

Når det gjelder kompetanse så holder det sikkert om kapteinen har D5L og er villig til å lære litt bort underveis når det gjelder navigasjon og sjøveisregler, om et par stykker i tillegg har en sesongs erfaring under seil så er også det gull, folk har klart seg med mindre.

Link to post
Share on other sites

Først og fremst så hadde det vært interessant å vist noe om budsjett for båt og turen totalt, hvor lenge ønsker dere å være på tur ?

 

Har dere tenkt på orkansesong osv når dere planlegger ? Kjøp Jimmy Cornell world cruising routes, den finnes garantert brukt på amazon til nesten ingenting og er en knallbok til denne planleggingen.

Ruten deres går også mot strøm og vind stortsett hele veien, det er ikke spesielt morsomt i mange timene før ordet lei blir dagens tema.

 

 

Takker og bukker for tilbakemeldingene! Når det gjelder budsjett tror jeg vi er ca på rundt 1 mill. Og tid er vel mer opp mot 1,5år. Lenger om nødvendig. De fleste av oss har ingen tidsperspektiv på denne turen, vi har all tid i verden... Så hvordan og når det blir er litt uvist.. Noen tanker?!

Link to post
Share on other sites

Noen tanker?!

 

Seil andre veien, hiv dere på ARC hvis dere kommer fra denne siden, eller seil Panama og stillehavet hvis dere begynner på andre siden, seil på riktig årstid, og pass på å svinge innom Galapagos, Pitcairn, Tonga, Vanuatu osv. på veien over.

De fleste tar vel fortsatt rødehavet og suez opp, selv med pirater, og for 99.9% så går det greit dersom man ligger langt ute, eventuelt får følge med andre osv.

Igjen, sjekk årstidene nøye, og følg melkeruta så langt det lar seg gjøre, så blir det sikkert en fin tur. Å seile andre veien kan fort ende opp med å bli problematisk selv for erfarne seilere, og jeg ville tro utsiden av Afrika ikke er noe piknik heller, men alt kommer an på hvilket vær man treffer på.

Link to post
Share on other sites

Kjøp Jimmy Cornell world cruising routes...

... og gjerne de andre biblene hans også, denne er vel kanskje viktigst. Én ting er å ha god tid, men den (tiden:) kan godt brukes til noe mer givende enn å stange hodet mot elementene. Mulig det styrker karakteren, men je veit nå itte ...

 

Siden sorgenfri.com er på plakaten, kjøp og les boka også http://www.sorgenfri.com/forum/topics/den-nye-sorgenfri-boka-til Gjorde stort inntrykk på meg da jeg leste den. Sorgenfri ser jeg forøvrig hver sommer, lett gjenkjennelig med Sør-Amerikansk fehode i masta :) Liker også http://www.robertmanryproject.com/ ... fascinerende med Tinkerbelle som alltid viser seg å være mindre enn jeg husket fra sist jeg leste om den ...

 

Når det gjelder båttype så er det sikkert mange meninger, men jeg ville kanskje sett etter en som alt har vært på langtur, da er utrustning på plass og selger har sannsynligvis/forhåpentligvis brukbar oversikt over vedlikeholdsbehov og hva som må byttes.

 

Hva med å seile ARC som mannskap en gang først?

Link to post
Share on other sites

1,5år 1mill til både båt og reise og 5-6mann.

 

Da ville jeg reist til Gibraltar eller vestlige middelhav og kjøpt en båt der for 400 000.-, utstyrt den for 100lapper og stukket resten av pengene i lommeboka og reist. Avreise påske og hjemkomst sommeren etter. ruten kunne da være ned til kanari, over til søramerika, opp til karibien med Cuba og USA og diverse og så hjem, sett båten i Strømstad og legg den til salgs umomset

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...