Jump to content

Spesiell Johnson krysser?

Banarne

Recommended Posts

Jeg kjøpte en Johnson krysser av min samboers bestemor for noen uker siden, og etter hva jeg har skjønt så skal dette være den eneste som ble bygd i den størrelsen. Båten er 10 meter lang, og godt over 3 meter bred, og når Båtbygger Johnson skulle ha den ut av verkstedet måtte han visstnok skjære ut portene på bygget for å få den ut. Jeg er da altså eier nr 2 på båten som ble bygd i 1980 og sjøsatt 1981. Har prøvd å finne mer ut av dette og om det er tilfelle at den er "one of a kind" er det noen som har god kjennskap til disse?

Mvh Arne

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Denne er ikke så pen kosmetisk,er 18 år siden sist den ble tatt ordentlig :nonod: men er mindre jobb enn det ser ut som,vedlikeholdet har vært bra sånn generelt :thumbsup: her er det et hav av plass,sove plass til 5 i båten og enorm uteplass :thumbsup: i forhold til de andre snekkene jeg har hatt. Blir nok et prosjekt i vinter med tilhørende bilder her på BP :smiley: Og sjøegenskapene er det ingenting å si på her heller :smiley:

Henrik Ibsen

Ja, en gang i blant må en trebåt tas en skikkelig røsk :smash: Men når du får ho opp i høst så ta en grundig inspeksjon av hælen på skroget. Jeg har hørt om flere som har hatt problemer med råte i hølen på Johnsenkrysserene. Er den bra, så skrap den ren for bunnstoff og inpregner den til den er vasstrukken av linolje. Så slipper du dette problemet i fremtiden :yesnod:

Det ER mer jobb med trebåt enn med plast...

Gamle prosjekter:

Oppussing av en gressviksnekke

Oppussing av en FM

Takker for gode råd :smiley: Nå er dette en 1 eneiers båt (før jeg kjøpte den) så har heldigvis mye info om det generelle vedlikeholdet, skroget er fullt av linolje :) begynte med innsausing under bygging av båten,og fortsatte helt fram til i år :smiley: Men skal nok sjekke ekstra godt rundt der ja,var ikke klar over den svakheten på de..er vel overbygget som har fått hardest medfart tror jeg, skroget skal være veldig bra,har hatt en kjapp visuell overgang av båten med en lokal båtbygger :smiley: så utgangspunktet skal være bra (krysser fingrene) :pray:

Henrik Ibsen

Veldig vakkert :yesnod: veldig gode båter dette ja, har vært ut i litt skum og det er nesten bare gøy, det hadde vært ålreit med noen synspunkter rundt denne båten,om den er så spesiell som jeg ble fortalt,eller om dette var den første av de "store" vet ihvertfall at porten på verkstedet ble skjært ut når båten skulle ut. Dette visstnok pga feilberegning :smiley:

Henrik Ibsen

Da må det bli utover kvelden,skal opp å besøke et vennepar i Aremark imorgen på dagen.. men har 3 barn som skal hjem til senga si så er nok ute i båten til rundt 20.00 tenker jeg.sender deg tlf nr på IM så kan vi avtale en kaffe :smiley:

Henrik Ibsen

• 1 måned senere...
  • 2 år senere...

Ja, en gang i blant må en trebåt tas en skikkelig røsk :smash: Men når du får ho opp i høst så ta en grundig inspeksjon av hælen på skroget. Jeg har hørt om flere som har hatt problemer med råte i hølen på Johnsenkrysserene. Er den bra, så skrap den ren for bunnstoff og inpregner den til den er vasstrukken av linolje. Så slipper du dette problemet i fremtiden :yesnod:

Min far hadde en Johnsenkrysser en gang, men denne var 27 fot. Veldig pen og utrolig god i sjøen. Men akk så trang innvendig, jeg kunne ikke stå oppreist i hytta når jeg rundet 12 år. Jeg tipper vel at din 32" er mer romslig.

Hei

Jeg eier en Johnsenkrysser 27 bygd i 1967/69 . Kanskje det er den din far eide? Den er ulik alle andre Johnsenkrysser jeg har sett. Lavere overbygg og vindskjermer uten tak. Den er også veldig forseggjort i innredning og generelt mht beslag o.l. F.eks er aller beslag på dekk festen med innfelte gjenger til skruene. Vedlegger bilde.

Redigert av Johnsenkrysser27 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...