Jump to content

Viksund`s nye flaggskip 395 St Cruz. Hva synes folket?

SeS_

Recommended Posts

Viksund har ikke vært noe alternativ for meg før, og blir antakelig ikke det denne gangen heller. Fasettslipte speil er derimot tidløse :smiley:

Dessuten bør en være forsiktig med så kraftige negative karakteristikker. Sist jeg skrev om en båt som var det dårligste jeg hadde sett, fikk jeg kjeft så det holdt. :lipseal:

etter å ha vært ombord i denne og de andre Visundene er ihvertfall vår sak grei: 39" nix, for rotete, trangt, mørkt, for mye trapper. 335`n fin uteplass med håpløs sofa akter, for mye opp og ned i salong her og ned der, nei for oss blir det ikke noen Norsk båt igjen ihvertfall, den saken er klar.

Kan noen forklare meg, hvorfor må norske båtbyggere absolutt ha salongen opp et trinn, det kan jeg ikke forstå

etter å ha vært ombord i denne og de andre Visundene er ihvertfall vår sak grei: 39" nix, for rotete, trangt, mørkt, for mye trapper. 335`n fin uteplass med håpløs sofa akter, for mye opp og ned i salong her og ned der, nei for oss blir det ikke noen Norsk båt igjen ihvertfall, den saken er klar.

Kan noen forklare meg, hvorfor må norske båtbyggere absolutt ha salongen opp et trinn, det kan jeg ikke forstå

For at du skal kunne se ut gjenom vinduene? Er vel kansje en manglende tråd mellom eksteriør og interiør designet som gjør slike løsninger nødvendige.

Og så er det den uunngåelige krypkjeller-lugaren som skal ha ti cm plass fra nesetippen og opp. :wink:

Og i utgangspunktet er de fryktsom for å få for store volumer, i kjent norsk stil skal det bygges mest mulig av både ditt og datt men med minimalt av ressursbruk og på minst mulig plass.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Oi da.. Håper virkelig denne båten ser bedre ut i virkeligheten enn hva den gjør på bildene. Jeg er vel i noe som kan kalles målgruppen for disse båtene, og ser på en 360 som et aktuelt alternativ for mitt neste båtkjøp. Denne (sett bort fra at den er langt utenfor budsjett som nybåt) vil overhodet ikke være noe alternativ. Hvorfor skape så lite rom innvendig gjennom oppdeling i to sittegrupper, og hvorfor i alle dager skape så lite løft akter at båten ser overlesset ut uten annen last akter enn motorene?? Her må justeringer til Viksund!

Hvis de henvender seg til voksne norske erfarne båtkjøpere som har hatt lignende båter før så mener jeg de har bommet på utvendig design iallefall, manglende gjennomgående linjer, klattete vinduslayout og denne bananfasongen som minner om en tilårskommen amerikansk beginners boat. Mulig de har hatt fokus på praktiske innredningsdetaljer men til den prisen og i dette markedet må de koste på seg en høyere designkvalitet.

Kikket på denne båten i dag. Nye 395 var visst så lav bak grunnet to Zeus pods på ett tonn hver! Det, kombinert med motorer montert veldig langt bak fører naturlig nok til mye vekt bak. Vil bli interessant å se hvordan den ser ut med aksler.. For meg er det totalt uforståelig at de velger å ødelegge hele vektfordelingen på båten fordi at det er så flott å kunne manøvrere med joystick..!

I tillegg ble jeg svært skuffet over ergonomien i førerposisjonen. Setene er gode, og velkjente, men for meg var det ikke plass til høre bein pga gasshendelplasseringen. Jeg ble dermed sittende skrått og skjeivt i forhold til rattet.. Hvorfor ikke plassere hendene litt lenger opp slik at man fikk plass til beina?? Det skal sies at jeg hverken er spesielt høy eller at jeg har spesielt lange bein.

For å si litt positivt til slutt; båten har den beste fly layout jeg har vært borti på en båt rundt 40 fot!! Helt etter min smak. God høyde på setet slik at jeg kunne sitte skikkelig, og en fantastisk sittegruppe bak på fly. Hadde de tenkt på å kunne senke bordet slik at en kunne legge en pute på bordet slik at en fikk solseng akter, så hadde flyen vært helt perfekt i mine øyne! Et stort steg opp for Viksund ift. Fly layout.

• 4 uker senere...

Har lest testen av Viksund 395 i Båtmagasinet og det er ingen ting å lese om at den ligger lavt i vannet. Det eneste de peker på er at to salonger i cockpit blir feil.

Får skryt av det de kan skryte av, men Båtmagasinet skriver lite negativ. Kan nesten virke som de ikke tør å kritisere.....

Når jeg ser på hjemmesiden til Viksund stusser jeg på oppgitt fart med forskjellige fremdriftløsninger. Det fremgår av oppgitt marsjfart/toppfart at de mener IPS/Zeus-pod ikke gir noen gevinst kontra aksel, dette finner jeg merkelig. Virker som en skrivebords-predikant har laget oppstillingen helt uten innblanding av teknisk.

http://viksund.no/boats/7#boat-specs

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

2x480 hk med denne kombinasjonen skal gi Viksund 395 en toppfart på 39 knop. Det var det de oppnådde på testene med Zeus systemet, og det harmonerer godt med ytelser/vekt og øvrige data. Hjemmesidene til fabrikken gir nok helt misvisende opplysninger her, merkelig nok.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)

Leste testen jeg også!. Hvis man samenlikner interiørets design og finnish med flaggskipet til Saga synes jeg Viksund sitt ser gammelmodig ut! Det er ingen tvil om at båten er solid og en fin bruksbåt, men jeg synes ikke designet er 2012.. Det blir veldig uryddig design og som jeg har sakt tidligere, for mange elementer uten mål og mening. Mulig den ser bedre ut i virkeligheten enn på bilder. Jeg syntes SantaCruz designet var flott da det kom, men det begynner jo å bli 10-15 år siden! Synes 395 er et tilbakeskritt.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Det ser ut som om Viksund er enige i at båten er i overkant baktung.

Ifølge batliv.com skal vanntankene flyttes på produksjonsmodellen, i tillegg så regner de med at produksjonsmodellen skal bli halvannet tonn lettere.

Finish'en på prototypen skal hvistnok skyldes at båten har blir klargjort veldig raskt for å få den på vannet i tide til sommersesongen. Dette blir nok også bedre på produksjonsmodellen.

Personlig så synes jeg de har lyktes ganske godt med løsningen på flybridgen, men jeg liker ikke helt interiørløsningen med to salonger i stedet for en stor en. Utseendemessig så synes jeg båten ser minst ti år ut, men smaken er som kjent som baken....

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Jeg må si jeg reagerer på prisen. Viksund skal ha fra 3.9 mill for en 395 med 1x600hk Cummins.

Vågen 42 med 1x560hk FTP koster fra 2.9 mill (introduksjons-pris 2.75 mill med en del utstyr).

Hva er det som gjør at VIksund 395 blir 1 mill dyrere med samme motorisering ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...