gagga29 Startet 20.Juli.2012 Del på Facebook Startet 20.Juli.2012 Heisann,endelig kommet i hakk og blitt medlem av denne geniale siden:D Så kommer d jeg lurer på:Jeg har en TMD31 med ettermontert turbo,turboen virket når jeg handlet båten(2009) men virker ikke nå,kjøpte ny turbo ifjor men ikke noe forandring,så tror jeg det kan være spjeldet som styrer eksosen til turboen,noen som har noen ideer om hvordan jeg kan sjekke dette? motoren ryker også litt grå/blått,men det gir seg fort,og har hørt at disse motorene skal ryke litt:p lekker ut litt olje i kjølen,men ca 2 liter med etterfylling iløpet av 100timers bruk så skal vel ikke klage:p ELLER!!!!! Ellers strålende fornøyd med denne motoren. Stemmer det forresten at TMD31 har 94hk orginalt uten turbo! båten er fra 87 så regner med motoren er det også.... TAKKER for alle som svarer og kommer med tips:D Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 20.Juli.2012 Del på Facebook Svart 20.Juli.2012 Du kan se motoren i alle dens deler på www.marinepartseurope.com Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 20.Juli.2012 Del på Facebook Svart 20.Juli.2012 Er du sikker på at det er turbo som er ettermotert? T'en i TMD31 står for turbo. TAMD med aftercooler leveres med ca. 130 HK her finner du mer info http://www.volvopenta.com/volvopenta/norway/no-no/marine_leisure_engines/out_of_production_engines/Pages/out_of_production_engines.aspx Sitér dette innlegget Link to post
gagga29 Svart 21.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2012 Takker så mye Bitteliten:) Og Ally...du har helt rett,fant tegning på motoren og den er orginal med Turbo,så ble i tvil nå om hva som er ettermontert igrunn,men fikk med noen papirer på at den var 94hk orginal og etter montering av ett eller anna skulle det være 143hk!! den går som en 94hk nå(DVS Skilsø 750 i ca 15-16 knop) den gjorde 19 når jeg fikk den!! hmmm kan det være aftercooler som er ettermontert!! får sjekke papirene neste gang jeg er i båten:) Kan det være SOLENOIDEN som er gåen?? LINK:http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7745620-30-19234.aspx Sitér dette innlegget Link to post
Geir Svart 21.Juli.2012 Del på Facebook Svart 21.Juli.2012 ! den går som en 94hk nå(DVS Skilsø 750 i ca 15-16 knop) den gjorde 19 når jeg fikk den!! hmmm kan det være aftercooler som er ettermontert!! får sjekke papirene neste gang jeg er i båten:) Dersom du år 15-16 knop med den båten og den motoren, tror jeg ikke turboen er problemet.. Har du sjekket om båten er grodd under? Skade/tæring på propell? Fylt båten med mere utstyr (vekt)? Ryker det når du gir gass? (Evt. hva slags farge er røyken) :-) Geir Sitér dette innlegget Link to post
gagga29 Svart 21.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2012 Hei Geir:) Båten ligger i ferskvann og ble sjøsatt i juni,så minnimalt med grodd under båten,og propellen er fin,har en ekstar så kunne prøvd den nye da,og vekt er det jo litt av siden den er pakket for ferien:D Det ryker bittegrann blågrå røyk på tomgang og ryker vel grått litt når jeg gir på,men forsvinner fort:) Stusser litt av at det står i noen papirer at den skal yte 143hk etter noe oppgraderinger,men papirene ligger i båten,så skal sjekke di og komme tilbake med mere når jeg har lest di. Det spjeldet som står på eksosen etter turboen virker som "dødt" Så da kan det kanskje være Solenoiden som er gåen,men virker som di kan være vannskelige å få tak i:P Takker masse for svar/tips:) Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 21.Juli.2012 Del på Facebook Svart 21.Juli.2012 Å ha en N26 i 19 knop må da være uforsvarlig. Men i ferskvann kan du gå ned 1-2 knop på både toppfart og marsfart iforhold til saltvann. Uansett, TMD betyr Turbo Marine Diesel. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
FinnC Svart 21.Juli.2012 Del på Facebook Svart 21.Juli.2012 Du har nok orginalt en TMD31A med 94hk som er oppgradert med en ladeluftkjøler som øker effekten til ca 140 hk. Siden du har skiftet turbo uten resultat, ville jeg sjekket ladeluftkjøleren om denne er tett av olje. Da får motoren for lite luft og effekten går vesentlig ned. Søk på TAMD31 i dokumentarkivet og du finner alt du trenger om dette. Ville ikke brydd meg om ny soleniod for eksosspjeldet. Dette spjeldet finnes kun på denne motorvarianten og er, som hos de fleste andre, sikker brent bort. Skal begrense røyk etter oppstart. De fleste har koblet dette vekk og et ev. erstatningsbend er nå uten spjeld. Sitér dette innlegget Link to post
FinnC Svart 21.Juli.2012 Del på Facebook Svart 21.Juli.2012 Glemte å kommentere oljeproblemet ditt, for olje i kjølen skal det ikke være. Du har et veivhusfilter (ofte kalt åndefilter) som sitter ved siden av luftfilteret. Dette veivhusfilteret går ofte tett av olje om det går for lang tid før skifting. Da bygger det seg opp et lite overtrykk i veivhuset og olje blir trykket ut gjennom sikkerhetsventilen som sitter under veivhusfilteret. Det skal veldig lite overtrykk til før dette skjer, så derfor er det viktig å skifte dette filteret ved olje/filterservice. Sitér dette innlegget Link to post
gagga29 Svart 21.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2012 Tom-ass:har sett flere av båttypen jeg har som går 20 knop:p menmen:) takker for info:) Turbo er orginalt ja:) FinnC:Du har helt rett,står at det er ettermontert intercooler som utgjør ca 140HK Da skal jeg sjekke det og dropper solenoiden:) Og ang, oljen,så skal jeg sjekke det også,tusen takk for svar,da skal jeg prøve å skifte det filteret.Takker igjen:)))) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.