Jump to content

Evinrude E-tec 115 hk vs Suzuki/Yamaha 115 hk 4-takt?


jensemann2

Recommended Posts

tester viser at det kan være hipp som happ, forskjellene i forbruk er ikke store så ville ikke latt det styre valget. Da har gjerne båten vel så mye å si for forbruket.

 

Se da heller på nærhet til god forhandler, prøv båtene og se hvordan de oppfører seg og hva som passer ditt bruk best

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

E-tec'en er lettere og penere (syns nå jeg da). Men bra begge to :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

tester viser at det kan være hipp som happ, forskjellene i forbruk er ikke store så ville ikke latt det styre valget. Da har gjerne båten vel så mye å si for forbruket.

 

Se da heller på nærhet til god forhandler, prøv båtene og se hvordan de oppfører seg og hva som passer ditt bruk best

 

Hadde valget stått mellom eTec og Yamaha, hadde valget vært vanskeligere! For meg.

Men jeg er enig med Ivar: Sjekk hvilken forhandler som kan gi den beste servicen i DITT område.

Litt høyere støynivå på tomgang på eTec, men min erfaring er at den er rimeligere å eie.

Skal du dorge mye, er jeg usikker, i motsatt fall ville jeg ha valgt eTec.

La servicemulighetene i ditt område bestemme.

 

Tillegg: Har hatt eTec 75 Hk siden 2004. Godt fornøyd!

Og: Sjekk at alle servicer er fulgt, uansett motorvalg...

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

hva koster en årlig service på en 115 hk? og hva gjøres egentlig på en service?

 

Skifte av olje og filter, girolje samt konservering. Litt fett i noen nipler, ferksvannskjøres og fogges med konserveringsolje og betal 5/6000 i kassen og værsågo neste! Dette kan man gjøre selv for 7/800 kroner vil jeg tro?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
så man betaler egentlig 5000 kroner for et stempel i boka... jeg gjør jo den jobben mye bedre selv. Men hvordan stiller en evt kjøper seg når jeg da skal selge båten igjen? Vil man tape på det i lengden hvis man planlegger å selge båten igjen?

 

Skal gjøre 20t 100t osv på verksted, de andre tar jeg selv.

Link to post

så man betaler egentlig 5000 kroner for et stempel i boka... jeg gjør jo den jobben mye bedre selv. Men hvordan stiller en evt kjøper seg når jeg da skal selge båten igjen? Vil man tape på det i lengden hvis man planlegger å selge båten igjen?

 

SIste båt/motor kjøpt ny i 2007 fikk jeg stempel de første årene, men deretter gjør jeg dette selv. Har solgt en del brukte båter gjennom siste 20 årene og har enda ikke opplevde dette som verdiforringende eller brukt "mot meg".

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Du får kjøpe ditt eget stempel;) ellers er det jo førsteinntrykket som ofte gjør mye. Stempel de første åra, og orden på kvitteringer teller mye. En liten perm f.eks med oversikt over delene du har kjøpt. koster ikke noe. og gir trygghet for kjøper..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

E-tec med Yamaha's Vmax? :confused:

 

Ellers, hva som er sprekest varierer litt fra hk klasse til hk klasse, e-tec er ikke alltid sprekest

 

Tror du skjønte godt hva jeg mente. Selvfølgelig båten med en kombinasjon av Yamahas VMAX. Du har helt rett, E-TEC er ikke sprekest i alle størrelser. Selv den nye Yamaha VMAX 250 SHO tok Evinrude E-TEC 250 H.O lett. Men i mindre størrelser, der E-TEC ikke har så mange konkurrenter som kan "sammenlignes" så er E-TEC det beste. Selv fra 30 - 90HK ville jeg ikke valgt noe annet en E-TEC.

 

Overskyet.

Link to post
  • 1 måned senere...

Joda den har automatisk konservering når brukeren ønsker det.

Ikke at man nødvendigvis må ha en motor på verksted for slikt uansett, men det blir iallefall enklere.

Dette gjelder jo motorens oljesmurte deler og ikke f.eks. kjølesystemet.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

DET har du helt rett i.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

På 3-års service for E-tec tas tennplugg-bytte, anoder, impeller, gear-olje, pluss oppsmøring av smørenipler. Betalte ca 3500,- for dette for en 25 hk E-tec. Av dette kostet impellerbytte 8-900,- spenn.

 

Har en "ny" motor som fortsatt er under garanti, er det påkrevd at en følger servicer hos autorisert forhandler/verksted for at garanti skal være gjeldende. Så dette vil ofte være en god investering, spør du meg. Er relativt stor forskjell på eldre 2-takter mtp service-behov kontra nyere motorer. Alt av anoder og smørenipler bør følges godt opp, men er nok mange som hopper over dette/ikke er klar over hvor en finner.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...