Jump to content

Redningsvester


Brutus

Recommended Posts

Trenger de automatiske redningsvestene noen form for service, den har vært i bruk i 4 år og er av typen Autoflug. Jeg regner med at det eneste som trenger en sjekk er co2-patronen..?

 

Men det morsomme er at Autoflug ser ut til å ha kuttet ut prod av redningsvester, håper det er en standard gasspatron.. :confused:

Link to post
Share on other sites

I vårt firma så er det gjevnlig kontroll og utbytting av den enheten som smuldres opp (myntene) når den kommer i berøring med vann.

 

De vestene som selges privat er skjelden eller aldri inne til kontroll, dette burde vært et krav.

 

Jeg har tatt denne servicen selv og kjøpt disse myntene, men i den senere tid er dette blitt avglemt.

 

Det bør være kontroll på disse vestene..... :nono:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Har selv en Crewsaver og i bruksanvisningen til denne står følgende:

"Under normal bruk bør vesten vedlikeholdes en gang pr år. Skru ut CO2 patronen og kontroller at den er hel og uten tegn til korrosjon. Sjekk at den automatiske utløseren  ikke er løst ut eller fylt med smuss. Undersøk avfyringsmekanismen ved å dra i den manuelle utløseren og påse at nålen beveger seg fritt fram og tilbake. Sjekk at vesten holder på luften ved å blåse den opp med munnen og la den stå natter over".

 

Når det gjelder patronene, så vil jeg tro at disse er av en standard størrelse som gjør at de kan brukes på vester fra ulike produsenter.

Link to post
Share on other sites

Til orientering, så er det flere produsenter av utløsermekanismer til automatiske vester. Derfor er det svært viktig at man er helt sikker på at man får riktige utløsermekanismer (les den delen som løser ut i kontakt med vann). når det gjelder kullsyre patroner er det viktig å få en med riktig gramvekt. Vekten står forøvrig stemplet inn på patronen,

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Jeg har tro på at godkjente vester er OK. Det du etter min oppfatning må være mer oppmerksom på er hvordan vesten sitter, hvor behagelig den er å ha på og hvor enkel den er å ta på. (særlig knyttet til stropper, glidelåser snorer mm).

 

Særlig for små barn som skal bruke vesten mye er det viktig at vesten er god å ha på og at det ikke oppfattes som et ork å ta vesten på. Det er også en fordel at vesten ser litt OK ut. Når jeg kjøper vest til mine to smågutter så får de være med å prøve og velge.

 

Det viktigste er jo at barna bruker vesten! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Med fare for å bli saksøkt:

 

Min erfaring ( etter 13 år i sportsbransjen):

Helly Hansen er dyre og på små barnevester ikke helt på høyden.

Baltic har jeg hørt mye bra om. (ingen egeninteresse) Også ganske dyre, kanskje noe rimeligere enn HH

 

Du kan lese tester, men: tester av redningsvester til små barn er noe som ikke egentlig kan testes 100% reelt. (du låner vel ikke bort dine barn til en slik test??)

 

Billige merker Plastimo/Biltema osv. kjenner jeg ikke.

 

mvh

 

Barsk II :sailing::flag:

Link to post
Share on other sites

Småen har en Baltic, den har ikke helt 100% passform. Dog - fant ingen som var bedre. Fikk prøve HH vesten til StianS sin jr, og den var superstor. ( selv om den var i samme størrelsen )

 

Brukte sikkerhetssele mye, da han ikke kunne krabbe engang i sommer. Med kroking fast til en voksen, synes vi dette var en OK løsning.

 

Suzuki

Redigert av Suzuki (see edit history)

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Sikkerhet ombord  er viktig. I den forbindelse så skal jeg invistere i to nye vester til mine barn. Kjøper man Helly Hansen koster disse fort dobbelt så mye som noen andre merker. Er det kun merke man betaler for, eller er det andre forskjeller. Jeg vil jo ha det beste.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg vurderer oppblåsbare til ungene, vil tro det er litt lettere å få dem til å bruke disse istedenfor de tradisjonelle redningsvestene.

Noen som har erfaring med oppblåsbare barnevester?

Link to post
Share on other sites

Jeg vurderer oppblåsbare til ungene, vil tro det er litt lettere å få dem til å bruke disse istedenfor de tradisjonelle redningsvestene.

Noen som har erfaring med oppblåsbare barnevester?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg vurderte det samme nå ettersom en av ungene har vokst ut av den oransje redningsvesten. Valget stod mellom oppblåsbar og seilvest. Jeg leste i et svensk båtblad at de ikke anbefalte oppblåsbare til barn fordi barn ofte bruker vesten langs brygga, og rett som det er faller i vannet. Da må du i så fall ha med deg noen ekstra patroner på tur. Den oransje var helt uaktuell å fortsette med - for den blir tatt av så fort båten er ved brygga.

 

Også er jeg litt skeptisk til oppblåsbar på barn etter at jeg selv testet min oppblåsbare. Den er virkelig OPPBLÅST når den løser ut - og det var ikke lett å puste med den rundt halsen. Det er viktig å stramme godt rundt livet. Min erfaring med unger er at de ikke alltid er like påpasselige som voksne.

 

Oppblåsbare vester mener jeg da med automatikk som løser seg ut selv. Anbefaler alle som har en sånn å prøve den når det er varmt i vannet. Svært interessant

 

Vi valgte HH seilvest til det svømmedyktige avkommet. Den minste har fortsatt den oransje redningsvesten.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg vurderer oppblåsbare til ungene, vil tro det er litt lettere å få dem til å bruke disse istedenfor de tradisjonelle redningsvestene.

Noen som har erfaring med oppblåsbare barnevester?

<{POST_SNAPBACK}>

Oppblåsbare eller flytevester bruker man ikke på barn!

 

Det gjelper ikke med å blåse opp vesten dersom man har falt med hue i rekka og ligger besvimt i vannet (såfremt det ikke er av den dyre sorten med automatisk oppblåsning.....)

Link to post
Share on other sites

Når barna blir svømmedyktige skal de få oppblåsbare vester - selvsagt av den typen som blåses opp automatisk. Til små ikke svømmedyktige barn er imidlertid dette en dårlig løsning fordi det tar noe tid før disse blåser seg opp etter at man har falt i vannet. Selv om barnet ikke drukner vil det være en skremmende opplevelse.... Har selv testet disse vestene og det tar nok fort en 10 sekunder før de blåser seg opp - noe som er lenge å være under vann for små redde barn.....

 

Etter min oppfatning bør ikke svømedyktige barn ha godkjent redningsvest - svømmedyktige barn får selvoppblåsbar vest. Den oppblåsbare vesten har jo flyteegenskaper som redningsvest og slik sett vesentlig bedre en svømmevestene. I tillegg oppfattes de oppblåsbare vestene som kuule, hvilket gjør at de blir brukt!

Link to post
Share on other sites

I tillegg oppfattes de oppblåsbare vestene som kuule, hvilket gjør at de blir brukt!

<{POST_SNAPBACK}>

Just precis. Derfor bruker til og med Gamle Worse redningsvest ombord! Må gå foran med et godt eksempel for Chrapylene, må vite ...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Ikke svømmedyktige barn skal ha redningsvest.

Og,- det ER stor forskjell på vester. Det viktigste er at den passer ditt barn, og at du har prøvd den i vann, og sett at den faktisk fungerer på poden.

Det er det ikke alle som gjør. Prisen spiller mindre rolle. En av de beste vestene jeg har sett, var en 150 kr's sak kjøpt i en rabattkjede.

 

Har sett og prøvd mange vester,- på veldig mange barn, gjennom flere år. Jeg jobber som svømmeinstruktør, og en del av kursene er prøving av vest i praksis.

Noen vester er faktisk direkte farlige!

Til helt små barn (under 10-15 kg) ville jeg valgt Helly Hansen uansett, dersom man bruker den mye. De er de vestene som fungerer best på små barn. De snur dem best, og har best passform til de minste. Enkelte av Baltic vestene gjør motsatt jobb, og holder igjen barnet med hodet under vann... Så et skrekkeksempel på dette for et par år siden. Vesten ble prøvd på 11 barn, og snudde ingen av dem. Da vi skrev til produsenten, fikk vi et svar som sa at "aktive babysvømmere likte seg godt under vann, og holdt igjen, så vesten ikke fikk snudd dem"...

Også Regattas vester er ganske bra, og billigere enn HH.

 

Men husk på at vesten aldri er barnepike, du kan ikke stole 100% på noen vest.

Ta med småen i svømmehallen før sesongen starter, og prøv vesten. Se deg heller ikke helt blind på kg inndelingen, det viktige er at vesten passer, og snur barnet i vannet, slik at ansiktet kommer opp.

 

Eget barn har alltid hatt HH vest, på tross av at min arbeidsgiver har en samarbeidsavtale med Regatta, og jeg kan få prosenter ved kjøp av disse.

 

Til svømmedyktige barn tror jeg mest på automatisk oppblåsbare vester,- simpelthen fordi de store ungene synes disse er kulere, og dermed blir de brukt. Selv om redningsvest (ikke flytevest) fortsatt er det sikreste alternativet... :seeya:

Link to post
Share on other sites

Vi valgte HH seilvest til det svømmedyktige avkommet. Den minste har fortsatt den oransje redningsvesten.

<{POST_SNAPBACK}>

Da vi skulle handle inn REDNINGSVESTER til alle ombord og litt til , kjøpte jeg Baltic hos Maritim til 198- stk (vinterpris sist vinter) koster vel det samme nå . Men folk velger seilevester til svømmedyktige . Og det er sikkert greit det til sitt bruk , men som til redningsvest mener jeg at da er den ubrukelig .Vis ungen detter og slår seg i hode og blir borte en stund uten redningsvest , ja da er vel sjansen stor for at den ungen ikke våkner mere , man trenger redningsvest pga kraven rundt hodet , slik at vis en svimer av eller noe så flyter man med ansiktet opp med en redningsvest , og neppe med en seilervest .Kansje litt og tenke på .Også disse modere oppblåsbare .UFFAMEG , ser skrekk eksempler nesten vær dag på sjøen om sommer'n , folk henger den litt løslig på og ferdig .Han eller hun som detter i vannet med en slik på seg og ikke festa den slik den skal , han ligger dårlig ann det har jeg sett og verre pannikk hakke jeg sett noen gang på et voksent menske som datt overbord.Hun blei nesten kvalt isteden for og bli reddet . Men klart ,til dere som lar barna bruke seilervest ,oppblåsbar det er sikkert helt ok til sitt bruk , dattra mi på snart 17 bruker seilervest i gummibåten , men hun er innenfor synfeltet mitt som regel, fordi at jeg ikke stoler helt på di vestene . Skal hu kjøre på litt lengre turer liker jeg at hun bruker redningsvesten sin .

 

Dette var bare mine tanker og litt erfaring på vestbruken hos oss, redningsvest redder liv ,seilervest flyter du med når du detter i vannet og leker med seilebrettet ellernoe. .Håper jeg ikke er alt for streng her da :wink:

 

Kaptein på Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Just precis.  Derfor bruker til og med Gamle Worse redningsvest ombord!  Må gå foran med et godt eksempel for Chrapylene, må vite ...

<{POST_SNAPBACK}>

Ser det på bildet ditt :wink:

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Også er jeg litt skeptisk til oppblåsbar på barn etter at jeg selv testet min oppblåsbare. Den er virkelig OPPBLÅST når den løser ut - og det var ikke lett å puste med den rundt halsen. Det er viktig å stramme godt rundt livet. Min erfaring med unger er at de ikke alltid er like påpasselige som voksne.

 

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har selv vært førstemann på "åstedet" i forbindelse med at en gummijolle gikk rundt med en 7-8 år gammelt barn ombord. Barnet var blitt fanget under jolla viste det seg, og heldigvis med vest på. Men denne var av den automatisk oppblåsbare typen og hadde pakket seg rundt barnet så dette faktisk hadde pusteproblemer og klarte ihvertfall ikke å rope. Tror det skremte like mye som selve kantringen. (skremte vel meg like mye, ikke en lyd å høre og stor usikkerhet om barnet i det heletatt hadde hatt vest på seg)

 

Så, jeg tror ikke slike vester er det beste for mindre barn. Ellers må jeg si at bruken av vest, både blant voksne og barn i det "miljøet" der vi pleier å være er veldig bra. Der får både barn og voksne irettesettende kommentarer om man begir seg ut i jolla uten slikt, noe som sjelden skjer.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Til helt små barn (under 10-15 kg) ville jeg valgt Helly Hansen uansett, dersom man bruker den mye.

Tenker du da på de nye KidSafe vestene?

 

Også Regattas vester er ganske bra, og billigere enn HH.

Denne vesten endte vi opp med etter masse prøving i forskjellige forretninger. Datteren syntes det var den mest behagelige å ha på, og dessuten hadde den søte små bamser. Nå går det greit å få på vesten.
Link to post
Share on other sites

Ser det på bildet ditt    :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Ser du godt etter, så vil du se at bildet er tatt ombord i «Valkyrien», min Nidelv 24 som jeg hadde fra 1991-94. Altså FØR Chrapylene gjorde sitt inntog i det Worseske hjem. Men det siste her kunne jo ikke du vite, siden det ikke var ditt verk! :lol::lol:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Jeg har selv vært førstemann på "åstedet" i forbindelse med at en gummijolle gikk rundt med en 7-8 år gammelt barn ombord. Barnet var blitt fanget under jolla viste det seg, og heldigvis med vest på. Men denne var av den automatisk oppblåsbare typen og hadde pakket seg rundt barnet så dette faktisk hadde pusteproblemer og klarte ihvertfall ikke å rope. Tror det skremte like mye som selve kantringen. (skremte vel meg like mye, ikke en lyd å høre og stor usikkerhet om barnet i det heletatt hadde hatt vest på seg)

 

Så, jeg tror ikke slike vester er det beste for mindre barn. Ellers må jeg si at bruken av vest, både blant voksne og barn i det "miljøet" der vi pleier å være er veldig bra. Der får både barn og voksne irettesettende kommentarer om man begir seg ut i jolla uten slikt, noe som sjelden skjer.

 

Mvh. BEG

<{POST_SNAPBACK}>

Da jeg var barn - på 70 tallet - kjøpte min far automatisk oppblåsbare vester til hele familien. (Ikke mange av dem på sjøen da. :cool: ) Da var det testing for all - til stor jubel! På samme måte som for vanlige redningsvester så er det viktig at barna tester de oppblåsbare også. Kjøper man automatisk oppblåsbare vester så kjøp med noen ekstra utløsere til testing og prøv vestene! Det er viktig både for at barna skal bli fortrolige med det smellet og presset som kommer når vesten løser ut, og for at man skal forstå at det tar litt tid før vesten blåses opp. Man får også sjekket hvor mye vesten må strammes for at den skal sitte riktig i oppblåst tilstand.

 

Etter min oppfatning er disse oppblåsbare vestene det beste alternativet for svømmedyktige barn og voksne! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Tenker du da på de nye KidSafe vestene?

 

Ja, og nei.

Kid Safe vesten er bra, men de "gamle" er like gode :smiley: Det ser heller ikke ut til å være noen generell forskjell på komforten. Igjen,- la ungene prøve, og velg den som sitter best.

 

Og, enda en gang. Det viktigste av alt er at vesten er prøvet, i vann, hvert år, på ungen som skal bruke den. Om en vest snudde eldstemann, kan faktisk unge nr to være litt annerledes.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...