Jump to content

Redningsvester


Brutus

Recommended Posts

Ser du godt etter, så vil du se at bildet er tatt ombord i «Valkyrien», min Nidelv 24 som jeg hadde fra 1991-94.  Altså FØR Chrapylene gjorde sitt inntog i det Worseske hjem.  Men det siste her kunne jo ikke du vite, siden det ikke var ditt verk!  :lol:  :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Helt fint Skipper_Worse. Godt du tok dette med et smil.. Det var en spøk da.. Men som du sier det kunne eg ikke vite, men måtte bare komentere. Selv om eg tok grundig feil da.. :smiley:

 

Forøvrig må eg si at eg ikke er flink å bruke vest i "store båten" 26 foteren min , men i skjærgårdsjeepen bruker eg fast.. Kanskje eg burde bruke uansett??!! :yesnod:

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Helt fint Skipper_Worse. Godt du tok dette med et smil.. Det var en spøk da.. Men som du sier det kunne eg ikke vite, men måtte bare komentere. Selv om eg tok grundig feil da..  :smiley:

 

Forøvrig må eg si at eg ikke er flink å bruke vest i "store båten" 26 foteren min , men i skjærgårdsjeepen bruker eg fast.. Kanskje eg burde bruke uansett??!! :yesnod:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Jeg har en enkel regel, også ombord på Hangarskibet: Vesten på utomhus. Følger den ikke alltid, men under kritiske manøvre (tillegging, fortøyning, ankring) og i litt vær og sjø følges den i alle fall. Og for Chrapylene gjelder den uten unntak.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Hebbe er ikke blandt de flinkeste i klassen når det gjelder bruk av vest. Mine barn på 12 og 14 er mye flinkere enn meg. De er forøvrig svømmedyktige begge to, og helt i stand til å manuere båten i en krisesituasjon der foreks. jeg "faller" i vannet.

 

Kjøpte vester til oss i fjor sommer og tok meg gutta på denne handelen, vi havnet tilslutt på Regatta seilervester, det var de de likte best. ( Design og ikke minst farge).

 

I forbindelse med min åremålsdag her for litt siden fikk jeg en Baltic automatisk oppblåsbar vest i gave til meg selv. Må nok si at jeg syntes denne er "tøff" og forholdsvis behagelig å ha på seg. Vet at Hebbesen kommer til å bli flinkere til å bruke denne, spesiellt når jeg er ute alene. Begge ungene har allerede satt slike på sin ønskeliste og det er ikke værst når det gjelder ting som 12-14 åringer kunne like å ha. Får sjekke ut prisen på disse før sommeren kommer å tar meg, og så får jeg se hva det blir til overs når resten av mitt prosjekt nærmer seg slutt og båten blir satt på vannet. (Til opplysning så har Hebbesen 5 seilervester og en redningsvest beregnet for et lite barn).

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Vil si jeg også er skeptisk til oppblåsbare vester. Jeg bruker alltid seilvest, sikkert ikke optimalt. Men jeg syns på ingen måte den er ubehagelig eller i veien. Kostet kanskje litt mer enn det rimeligste. Men med den er jeg god og varm, ettersom den isolerer bra.

 

Jeg har seilbåt også, og jeg vil tro kanskje folk i motorbåt kanskje har litt mer ubehag når de sitter i stolen sin. Bare plastikk i cockpiten min, så vesten er som en slags ryggpute i tillegg. Har ellers alltid nok vester til folk om bord. For det å oppleve mannskap som drukner, ville jeg aldri klare tilgi meg selv for.

 

Ellers virker det som at folk tror de er trygge fordi de er i stor båt. Ser at de fleste i mindre båter, og seilbåter er flinkest i Oslo-området. Men jeg vil si at seilbåter er kanskje litt mer utsatt. Spesielt pga bommen som kan slå folk overbord/svime. Da tviler jeg på at oppblåsbar er bra nok, derfor nekter jeg folk det ombord :)

Link to post
Share on other sites

Ellers virker det som at folk tror de er trygge fordi de er i stor båt. Ser at de fleste i mindre båter, og seilbåter er flinkest i Oslo-området. Men jeg vil si at seilbåter er kanskje litt mer utsatt. Spesielt pga bommen som kan slå folk overbord/svime. Da tviler jeg på at oppblåsbar er bra nok, derfor nekter jeg folk det ombord :)

Så du tror en seilvest er bra når folk ligger besvimt i vannet? Sannsynligheten for at de da drukner om de ikke får hjelp raskt er noe slikt som 50%, seilvester snur som kjent ikke folk..

Ellers er det vel enkelte regattaer der det ikke er godkjent med annet enn oppblåsbart, evnt sånn orange vest mener jeg.

Dette pga større flyteevne i de oppblåsbare, samt at de snur deg over på rygg av seg selv!

Link to post
Share on other sites

Vil si jeg også er skeptisk til oppblåsbare vester.

 

Har ellers alltid nok vester til folk om bord. For det å oppleve mannskap som drukner, ville jeg aldri klare tilgi meg selv for.

Mener du automatvester - hvorfor skeptisk? eller vester som man selv må blåse opp etter å ha falt i vannet? Alle i familien har automatvester og vi sjekker, bytter og kontrollerer regelmessig at alt er som det skal. Har også latt ungene hoppe til sjøs for at vi skal se at, og hvordan, de fungerer!

 

At du har med vester til alle er du lovpålagt så skulle bare mangle!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Så du tror en seilvest er bra når folk ligger besvimt i vannet? Sannsynligheten for at de da drukner om de ikke får hjelp raskt er noe slikt som 50%, seilvester snur som kjent ikke folk..

Ellers er det vel enkelte regattaer der det ikke er godkjent med annet enn oppblåsbart, evnt sånn orange vest mener jeg.

Dette pga større flyteevne i de oppblåsbare, samt at de snur deg over på rygg av seg selv!

La meg først av alt si at jeg bruker vest!! Men påstanden om å bli snudd opp ned er interessant. Da jeg tok båtsertifikat diskuterte vi dette inngående. Kan noen finne ett eksempel på at en person har gått overbord, slått i svime og blitt reddet av en vest som snur deg i vannet??? Dette har jo vært ett veldig mye brukt argument for de gamle gode orange vestene. Men er det bare ett teoretisk skrivebords utsagn???

Link to post
Share on other sites

.............. en vest som snur deg i vannet??? Dette har jo vært ett veldig mye brukt argument for de gamle gode orange vestene. Men er det bare ett teoretisk skrivebords utsagn???

Tester har faktisk vist at de oransje vestene IKKE har gjort det (snudd deg i vannet), det er kun automatvestene som har klart det! Så lenge det er like greit/behagelig å bruke automatvest så gjør jeg definitivt det. Dessuten har jeg krok for sele, det har jeg ikke i seilvestene vi har. Ser du selv har seilbåt så regner med at det ser verdien i bruk av sele når man er på dekk i åpen sjø/dårlig vær osv?

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

...påstanden om å bli snudd opp ned er interessant...

Enig - helt klart en ulempe med føttene opp, og ingen isse til å signalisere posisjon til omgivelsene :lol:

(unnskyld ordkløveri/kverulering). Bruker selv automatvest/oppblåsbar, og tradisjonell redningsvest til de små. Føler dette tryggest, da man ikke er avhengig av saker som skal fungere for at man skal flyte - selv om det har fungert under test.

Link to post
Share on other sites

Ja jeg bruker vest. Oppblåsbar fordi den har innebygget sele.

 

Jeg kan dog se at seilervest har noen fordeler.

1. Den isolerer mot kulde / harde cockpit karmer

2. Jeg vil ikke dømme de som ikke kan/vil bruke oppblåsbar, slik at resultatet er at de ikke bruker vest i det hele tatt.

3. Man kommer ikke forbi at automatiske vester SKAL vedlikeholdes. Hvor lenge siden er det du skiftet utløsertablett? Har du tatt en test for lekkasjer? Vesten skal holde trykket i 24 timer.

 

Men mitt spørsmål var, Finnes det ett dokumentert eksempel på at noen har blitt slått i svime og blitt reddet fordi vesten har snudd dem rundt?

 

At det er vist at den gamle orange ikke klarte å snu en person, er jo ganske interessant. Det jeg vet er at bleieunger ikke nødvendigvis blir snudd fordi bleia kan ha større oppdrift enn vesten, men det resultat at ungen flyter med rumpa opp og munnen ned, ikke bra.

Link to post
Share on other sites

Leste en god test i det eminente svenske seilbladet 'Segling' for noen år siden.

De dro til sjøs i liten kuling og hoppet uti med vestene. Tøffinger.

 

De som var i vannet foretrakk i høyeste grad seilervester. Grunnen er at med en vest med stor oppdrift - 150 Newton eller mer - som snur personen automatisk blir det veldig vanskelig å svømme. De tre svømmetakene man trenger for faktisk å få tak i redningslinen / badestigen / en utstrakt hånd er vesentlige for å komme seg ombord igjen. I liten kuling var det svært vanskelig å manøvrere båten med en presisjon på mindre enn tre svømmetakslengder...

 

Det gikk an å svømme rygg, men en båt som hiver og girer i liten kuling er grei å se skikkelig i det avgjørende øyeblikket.

 

Den største vesten som skulle være med i testen - en 300N oppdrift Henri Lloyd - ble ikke med, da testpersonene ikke turde ligge i vannet med den så nærme båten.

 

Selv bruker jeg auto-oppblåsbar på offshore regattaer der dette er påbudt. Har en Baltic som jeg har ettermontert lys i, og som også har skikkelig feste for sikkerhetsline (spenne og bøyle i syrefast). Ved innskjærsseiling bruker jeg gjerne seilervest - da kan man hive jakka utenpå om temperaturen varierer noe. Seilervesten er også Baltic med syrefast spenne og bøyle til sikkerhetslina. Dette er ikke en seilervest du får til kr 149.- på bensinstasjonen. Prisen er ca halvparten av den oppblåsbare typen.

 

Imidlertid - ha med godt med ekstra patroner og utløsere / 'tannpastaringer' til utløseren. Har knapt vært med på en offshore regatta hvor ikke en eller annen av mannskapet - gjerne på fordekk - plutselig blomstrer opp som en tulipan pga sjø over dekk :-)

 

F.eks Eivind her:

Bilde

Redigert av surprise (see edit history)

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...