Jump to content

Ankervinsj løser ut motorvernet/sikringen


mentor70

Recommended Posts

Jeg har en ankervinsj av typen Power Il Skipper med blytau. Det er en ca 10 år gammel vinsj som yter 1000W. Når jeg kjører inn ankeret slår sikringen/motorvernet ut etter ca 10 sekunder dersom jeg kjører kontinuerlig. Når sikringen først er slått ut en gang, slår den ut nesten umiddelbart dersom jeg slår på sikringen igjen og kjører tauet videre inn.

 

Dersom jeg derimot ikke kjører kontinuerlig fra start, men kjører inn en og en meter, med et par sekunders pause mellom hver meter, så kommer ankeret inn uten at sikringen løser ut. Dette er selvsagt ikke en holdbar situasjon. Sikringen er på 100 amp, med 125 amp trig amp. Dette er i tråd med spesifikasjoner i manualen.

 

Hva kan dette skyldes?

Alle forslag mottas med stor takk. :)

Link to post

Det beste vil være om du måler hvor mye strøm den trekker opp ankeret. Noen ganger hender det at sikringen blir "slitt" og da vil den løse ut for tidlig. Dette kan løses med å skift sikring. Skjekk og at den har den spenningen den skal ha, mål spenningen på vinsjen. Hvis den likevel bruker for mye strøm kan det være at den har behov for rensing, smørning.

Lykke til.

Link to post

er det en 12 eller 24 volt motor? etter sikringsdimensjonen og effekten antar jeg at det er 12V.

Sjekk alt mekanisk at det glir lett og ikke er noe som overbelaster motoren.

 

motorvernet er et bimetallrele som bøyer seg når det blir varmt, når det først er varmt må det kjøles ned for å finne formen igjenn. de kan bli slitt, så det kan være dårlig motorvern som nemo sier.

 

i manualen sto det noe om at for stramme festeskruer kan deformere

motorvernet slik at det løser feil ut.

 

sjekk at batteriet ikke er dårlig og rengjør alle kontakter.

gamle strømkabler kan også skape sånne problemer selv om du tar opp og renser tilkoplingene.

 

når batteri, motorvern kabling og tilkoplinger er utelukket kan du sjekke spenning under drift. spenningsfallet skal være under 1V ved 100 ampere om du har 25mm2 kabel og under 10 meter strekk. dersom du har satt på 35mm2 kabel kan du ha 20m strekk før du oppnår 1V spenningsfall. om du har 50mm2 kabel kan du ha 30m strekk før spenningsfallet overstiger 1V.

 

om du har et stort nokk amperemeter kan du se på hvor mye strøm den trekker under last for å utelukke motorvernfeil og se hva den egentlig drar.

 

ellers er det vell bare å plukke den opp om mulig å se etter dårlige børster, fuktskader og kortslutninger. om mulig kan du måle motstand i viklingene og se etter brente komponenter.

Link to post

Takk for gode forslag.

Alle koblingspunkter har jeg løsnet og sprayet med 5-56/CRC, og festet dem igjen. Det endret ikke noe. Jeg får sjekke hva den faktisk trekker, og deretter bytte sikring eller sende motoren på service.

Jeg skjønner at jeg har en jobb å gjøre utover høsten. :)

 

Til Volfro: Dette gjelder selv for ankring på grunt vann.

Link to post

Jeg har i dag gjort noen tester.

Under testene var ikke motoren i gang, og jeg har en batteribank på 520 Ah med 900 CCA på alle tre batteriene. Ved start var spenningen på 12.5 V, og umiddelbart etterpå var den på 12.3 V.

Jeg fikk følgende testdata:

- peak strømtrekk ved oppstart: 386 A (opp til 5 ganger strømmen ved normal drift er jo vanlig ved oppstart, så dette anser jeg som ok).

- strømtrekk ved trekk av 3 m tau uten belastning: 101 A

- strømtrekk ved trekk av 1 m tau med tung belastning: 120 A

 

Er det noen som kan hjelpe meg med en konklusjon på dette?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...