Jump to content

Mercruiser Bravo One, hvordan lime belgene?

S.Hafsmo

Recommended Posts

Skal nå begynne å sette sammen drevet igjen (Bravo One). Jeg satte i fjor sammen mitt Alpha One Gen II drev, og da prøvde jeg å følge den instruksen som står i manualen. Altså at man skal legge på lim, la det tørke så det blir sticky på begge flater som skal limes sammen, også tre på belgen. De som har prøvd dette vil jeg tro oppdaget det samme som jeg, altså at den "sticky" hinnen bare krølles sammen i kampen for å få på belgen?

Jeg endte ihvertfall med å klaske på rikelig med lim, mens det fortsatt var vått. Har ikke hatt oppe båten enda for å kunne sjekke om dette ble bra.

Limet som ble brukt var Qsilver Bellows adhesive.

Har lest igjennom denne tråden, https://baatplassen.no/i/topic/40372-mercruiser-drev-belg-lime-i-tillegg-til-klemmer/ og ser det er mange som ihvertfall stemmer for kontaktlimløsningen versus andre pakningsstoffer (permatex?).

Om man følger verkstedmanualen og et spesialverktøy som heter "bellows expander" skal man la limet tørke til det blir sticky før man monterer. Om man følger manualen slavisk er vel da også bellhousing avmontert slik at det er litt plass å jobbe på også. Bruker man snrveien og trer belgen gjennom bellhousing, eller oppimellom funker dette dårlig. Kontaktlim inneholder så mye løsemiddel at det binder godt til gummien, og det kommer til å herde enten det monteres sånn eller slik. Jeg monterte belgen i vått lim sist, og det har ikke vært antydning til vanngjennomtrenging.

Bellow expander er vel bare for bruk på eksosbelgen? Det er jo ikke så viktig om det blir helt tett her, trenger vel ikke limes nødvendigvis.

Men man kan jo bruke en tube i stedenfor belg om man ikke har noe i mot høyre lydnivå siden ikke eksosen tvinges gjennom drev/propeller når man trimmer opp drevet. Mye enklere montering iallefall. Men potensiellt mere eksos i dragsuget av båten.

http://www.mercstuff...austbellows.htm

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Vel, jeg limte og brukte ei bøtte med lim. Dro belgen godt på i begge ender med expander-toolen. Likevel syntes jeg det hørtes ut til at eksosbelgen hadde sluppet like etter at vi hadde satt ut. Det samme var på mitt Alpha One drev.

Skal ta opp min båt i morgen, så får man vel sjekket samtidig om eksosbelgen fortsatt er på.

Kan det være at jeg har trekt belgen for langt opp, så det blir for mye spenn?

Kan rapportere at eksosbelgen fortsatt sitter på min båt. Så da tålte det ihvertfall 2 uker i sjøen. ;)

Skal ta av drevet når jeg kommer hjem igjen fra sjøen, bare for å være helt sikker på at u-joint belgen ble tett. Skal ikke ha noen repetisjon av den sjauen jeg måtte ta på min onkels Bravo 1 drev.

Redigert av S.Hafsmo (see edit history)

Limet som ble brukt var Qsilver Bellows adhesive.

Som egentlig er Henkel Terostat 2444......

(mener Terostat 2444 også er nevnt i manualen til Bravo 1 for øvrig)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...