S.Hafsmo Startet 24.Juli.2012 Del på Facebook Startet 24.Juli.2012 Skal nå begynne å sette sammen drevet igjen (Bravo One). Jeg satte i fjor sammen mitt Alpha One Gen II drev, og da prøvde jeg å følge den instruksen som står i manualen. Altså at man skal legge på lim, la det tørke så det blir sticky på begge flater som skal limes sammen, også tre på belgen. De som har prøvd dette vil jeg tro oppdaget det samme som jeg, altså at den "sticky" hinnen bare krølles sammen i kampen for å få på belgen? Jeg endte ihvertfall med å klaske på rikelig med lim, mens det fortsatt var vått. Har ikke hatt oppe båten enda for å kunne sjekke om dette ble bra. Limet som ble brukt var Qsilver Bellows adhesive. Har lest igjennom denne tråden, https://baatplassen.no/i/topic/40372-mercruiser-drev-belg-lime-i-tillegg-til-klemmer/ og ser det er mange som ihvertfall stemmer for kontaktlimløsningen versus andre pakningsstoffer (permatex?). Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 24.Juli.2012 Del på Facebook Svart 24.Juli.2012 Om man følger verkstedmanualen og et spesialverktøy som heter "bellows expander" skal man la limet tørke til det blir sticky før man monterer. Om man følger manualen slavisk er vel da også bellhousing avmontert slik at det er litt plass å jobbe på også. Bruker man snrveien og trer belgen gjennom bellhousing, eller oppimellom funker dette dårlig. Kontaktlim inneholder så mye løsemiddel at det binder godt til gummien, og det kommer til å herde enten det monteres sånn eller slik. Jeg monterte belgen i vått lim sist, og det har ikke vært antydning til vanngjennomtrenging. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
S.Hafsmo Svart 24.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2012 Brukte bellows expander og hadde hele bellhousing demontert. Likevel ble det bare tøv når jeg prøvde å montere med "tørket" lim. Kan være at jeg rett og slett bare er en ubrukelig belgmontør. Sitér dette innlegget Link to post
forskern Svart 25.Juli.2012 Del på Facebook Svart 25.Juli.2012 Vel, jeg har gjort det flere ganger (men bare på et Alfa Gen II drev - aldri Bravo) og da synes jeg det gikk "rimelig greit" å la limet tørke. Forutsetningen var bruk av bellow expander og at bell housing var av. Hadde aldri fått det til ellers. Sitér dette innlegget Link to post
S.Hafsmo Svart 25.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2012 Og da brukte du lim på drivakselbelgen også? Først på transom, så på bellhousing? Sitér dette innlegget Link to post
forskern Svart 25.Juli.2012 Del på Facebook Svart 25.Juli.2012 Og da brukte du lim på drivakselbelgen også? Først på transom, så på bellhousing? Beklager - et par år siden jeg gjorde det sist og nå ble jeg usikker. Men jeg fulgte verkstedmanualens anvisninger. Mener at jeg bare hadde lim på en ende av knutebelgen, men husker ikke hvilken lenger.... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 29.Juli.2012 Del på Facebook Svart 29.Juli.2012 (redigert) Bellow expander er vel bare for bruk på eksosbelgen? Det er jo ikke så viktig om det blir helt tett her, trenger vel ikke limes nødvendigvis. Men man kan jo bruke en tube i stedenfor belg om man ikke har noe i mot høyre lydnivå siden ikke eksosen tvinges gjennom drev/propeller når man trimmer opp drevet. Mye enklere montering iallefall. Men potensiellt mere eksos i dragsuget av båten. http://www.mercstuff...austbellows.htm Redigert 29.Juli.2012 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
S.Hafsmo Svart 30.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2012 Vel, jeg limte og brukte ei bøtte med lim. Dro belgen godt på i begge ender med expander-toolen. Likevel syntes jeg det hørtes ut til at eksosbelgen hadde sluppet like etter at vi hadde satt ut. Det samme var på mitt Alpha One drev. Skal ta opp min båt i morgen, så får man vel sjekket samtidig om eksosbelgen fortsatt er på. Kan det være at jeg har trekt belgen for langt opp, så det blir for mye spenn? Sitér dette innlegget Link to post
S.Hafsmo Svart 3.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2012 (redigert) Kan rapportere at eksosbelgen fortsatt sitter på min båt. Så da tålte det ihvertfall 2 uker i sjøen. ;) Skal ta av drevet når jeg kommer hjem igjen fra sjøen, bare for å være helt sikker på at u-joint belgen ble tett. Skal ikke ha noen repetisjon av den sjauen jeg måtte ta på min onkels Bravo 1 drev. Redigert 3.August.2012 av S.Hafsmo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 3.August.2012 Del på Facebook Svart 3.August.2012 (redigert) Limet som ble brukt var Qsilver Bellows adhesive. Som egentlig er Henkel Terostat 2444...... (mener Terostat 2444 også er nevnt i manualen til Bravo 1 for øvrig) Redigert 3.August.2012 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
S.Hafsmo Svart 3.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2012 Vel, det føles ganske akkurat som helt vanlig kontaktlim. Brukte Permatex sin kontaktlim på min onkels Bravo 1 drev, så vi får se om det var brukbart når det skal demonteres igjen. ;) Jeg var faktisk på jakt etter 2444 for et par uker siden, men gav opp det søket. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.