Jump to content

mercruiser drev belg, lime i tillegg til klemmer?


mewa 2

Recommended Posts

Mercruiser har hatt en hel del reklamasjoner på Bravo drev grunnet vannintregning. Jeg hadde det også på min :headbang:

 

Mekanikeren som skiftet belg hos meg informerte om at de grunnet disse problemene hadde alle forhandlere blitt pålagt av Mercruiser å lime belger i tillegg til klemmer. De limes i begge ender med et Merc spesiallim som minnet om kontaktlim. Denne skulle hefte selv om flatene var litt oljete.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Det er helt riktig. Jeg byttet belger på mitt alfa one drev i fjor vår og disse var limt. Fikk beskjed av min lokale Mercruiser forhandler at jeg kunne bruke vanlig kontaktlim dersom jeg var nøye med å rengjøre flatene før liming. Fikk også beskjed om å bruke strips til fordel for slangeklemme på belgen mot gearwire. Her er det vel delte meninger. Noen mener at denne slangeklemma brukes som en pekepinn for når belgene bør byttes. Når denne slangklemma er irret opp er det tid for å bytte belger.?

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

 

 

Link to post
Share on other sites

Dette var en viktig melding, folkens!

Jeg skal akkurat montere nytt Bravo 2X-drev. Det står ikke noe om lim i instruksjonsheftet. Men jeg har blitt advart mot lekkasje av andre i havna. Hvorfor er det vanskelig å skaffe Mercr.limet? Høres ut som en god etterhandel for verksteder og rekvisitabutikker.

Link to post
Share on other sites

forhandler har ventet 1 måned på dette limet og kan ikke si når han får dette var i kontakt med noen andre forhandlere div.plasser i Norge de hadde samme problemet men en annen her på bp hadde fått beskjed fra forhandler at hvis han gjorde skikkelig rent kunne han bruke kontaktlim mellom belg å drev

mvh

Mewa 2

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Fikk beskjed av Merc forhandleren her at jeg kunne ta på litt sikaflex eller permatex..... jeg tok permatex.

Var rød helt opp til øra og nesten fagbrev som gynekolpg da jeg var ferdig :crazy:

Jeg har i mange år hatt Volvo 280-290 drev, og har tatt all lettere service på disse selv, inklusive uttak og service på konkobling i drevet, og bytte av drivknuter. Har nå konvertert til Bravo 2X, og får inntrykk av at dette er en helt annen verden....?

Sist sesong hadde jeg båten på land for normalt vedlikehold, og opplevde da at det var komplett umulig å få smurt opp gimball - lageret via den utvendige smørenippelen ( feilmontert lager?). Nå har jeg sterke mistanker om at dette lageret må byttes. Drevet er 2003 modell, og jeg ser derfor for meg belgbytte på bravo drevet nå i vår (bytteintervall på 5 år er vel fornuftig , eller?), og at jeg må sette i gang med dette selv.

Føler meg ganske kapabel for en slik prosess, men har et vesentlig spørsmål:

Hvilke av de mange spesialverktøyene som nevnes i forbindelse Bravodrev,- er et absolutt MUST for å greie et fornuftig og forsvarlig bytte av gimballager og belger, og hvilke spesialverktøy kan "improviseres" vekk?

Link to post
Share on other sites

Det er mulig jeg husker feil, men er det ikke et "smøremerke" på gimballageret som skal lines mot nippelen? Jeg har uansett ikke hatt problemer med å smøre dette via nippelen.

 

Byttet belg (drivknute) i pinsen. Om du bare skal bytte denne, kommer du veldig langt med "hinge pin tool" som du trenger for å løsne klokka. Det var nok "slakk" i olje-, vann- og girslanger/kabler til å trekke klokka det nødvendige antall cm som skal til for å få belgen ut gjennom åpningen på toppen.

Hinge pin boltene sitter godt, og det var spor etter "locktite".

 

Ad belglim så hadde ikke den lokale Mercruisersjappa dette (Vallø). De anbefalte et kontaktlim (for neopren bl a) som hang på veggen der.

Link to post
Share on other sites

Det er mulig jeg husker feil, men er det ikke et "smøremerke" på gimballageret som skal lines mot nippelen?

 

Dette er korrekt.

Jeg har ikke selv byttet gimballager men stod å så på (og snakket med) Merc mekaniker som skiftet mitt på reklamasjon.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Dette er korrekt.

Jeg har ikke selv byttet gimballager men stod å så på (og snakket med) Merc mekaniker som skiftet mitt på reklamasjon.

 

Han du Sverre forklare hva dette gimballager er for noe, er vel noe som skulle vært smurt på bravo3x også vel?

Link to post
Share on other sites

Da det ble tatt service på mitt bravo 3 drev i fjor fikk jeg beskjed om at det var kommet vann inn i belgen. Jeg kunne med selvsyn se at det var godt rustent der inne. Det ble byttet lagre og aksling. Alt ble tatt på Garanti. Drevet er 2006 modell. Eneste forklaringen jeg fikk ,var at noen belger kunne det være fabrikasjonsfeil på. De nevnte ingenting om lim osv. Kanskje det var mangel på lim som gjorde det ? Jeg er i allefall glad det ble tatt på garanti. Verkstedet snakket om 20000,- i reperasjonskostnader.

Link to post
Share on other sites

Jeg har i mange år hatt Volvo 280-290 drev, og har tatt all lettere service på disse selv, inklusive uttak og service på konkobling i drevet, og bytte av drivknuter. Har nå konvertert til Bravo 2X, og får inntrykk av at dette er en helt annen verden....?

Sist sesong hadde jeg båten på land for normalt vedlikehold, og opplevde da at det var komplett umulig å få smurt opp gimball - lageret via den utvendige smørenippelen ( feilmontert lager?). Nå har jeg sterke mistanker om at dette lageret må byttes. Drevet er 2003 modell, og jeg ser derfor for meg belgbytte på bravo drevet nå i vår (bytteintervall på 5 år er vel fornuftig , eller?), og at jeg må sette i gang med dette selv.

Føler meg ganske kapabel for en slik prosess, men har et vesentlig spørsmål:

Hvilke av de mange spesialverktøyene som nevnes i forbindelse Bravodrev,- er et absolutt MUST for å greie et fornuftig og forsvarlig bytte av gimballager og belger, og hvilke spesialverktøy kan "improviseres" vekk?

 

Du trenger ingen spesial verktøy for denne jobben, kun når du skal line opp motoren til gimbal lageret. Det er en "Tolk" som trees inn i lageret og inn i svinghjulet. Du må ha en gjenget stav, skiver, mutterere og flatt-jern for å få ut gimbal lageret hvis det er orginalt montert (feil vei), når du har trekt ut lageret og skal sette inn nytt lager pass på at slissene i lager-ringen peker bakover og at smøre hull lines opp med nippel, Neste gang du da skal bytte lager er det bare å vri ut lageret og la ytterringen sitte igjen.

 

Ps, jeg har forøvrig aldri limt mine belger og heller ikke hatt noe problem.

 

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Han du Sverre forklare hva dette gimballager er for noe, er vel noe som skulle vært smurt på bravo3x også vel?

 

 

Gimball lageret er et lager som sitter i transom og som gir opplagring for drivaksling mellom drev og motor.

Det er en egen smørenippel for smøring av dette lageret. Det skal brukes et eget special grease for dette.

 

Det står beskrevet på side 1B-7 i denne manualen: http://www.boatfix.com/merc/Servmanl/11/11b1r5x.pdf

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Hvilke av de mange spesialverktøyene som nevnes i forbindelse Bravodrev,- er et absolutt MUST for å greie et fornuftig og forsvarlig bytte av gimballager og belger, og hvilke spesialverktøy kan "improviseres" vekk?

 

 

Du trenger ingen spesial verktøy for denne jobben, kun når du skal line opp motoren til gimbal lageret. Det er en "Tolk"...

 

Hei Xlnt.

Kan du utbrodere dette litt? Mener du at det går an å trekke den gamle belgen gjennom bellhousing og stappe den nye inn samme vei, og jo**e på plass slangeklemma fra siden?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...