Jump to content

Hvordan montere vindu i trebåt

steinar kvarme

Recommended Posts

Snekka lekker rundt vindu. Disse rutene var montert med ein plastprofil som var U formet som deretter var satt inn i trelister med utfrest spor. Så var det skrudd trelister utenpå for å klemme dette fast. så lenge dette lekker så er det en dårlig løsning i mine auger. Vann som treffer ruta vil jo renne ned i Uprofilen som ruta står i, og renne eine eller andre vegen til endes og inn i båten/treverk. Tenker og montere rutene med Sikaflex rett i nye trelister med utfrest spor som tilsvarer rute tykkelsen. For deretter å klemme dette fast med trelister på utsiden som blir skrudd og limt mot ruta med Sikaflex. Er dette rette måten å gjøre det på, eller vil rutene f.eks sprekke med tanke på bevegelse i treverk.

Ja eg lurte på om det var litt uforståelig forklart. Har tatt noen bilder som viser kva eg meinar. Eine bilde viser hvor eg har fjernet lister på utsida,ruter med plastprofil og disse trelistene med utfrest spor i.

dsc_0084_medium.jpg

det andre bilde viser hvordan dette var montert.

dsc_0093_medium.jpg

Tredje bilde viser hvordan eg har tenkt det montert med Sikaflex slik eg beskriver i første innlegg.

dsc_0097_medium.jpg

På Tora har jeg festet rutene med fugemasse direkte i trverket. Det ble veldig bra. Pent, helt tett og jeg har ingen lister som er i veien under vårpussen. Her var det tideligere brukt standard gummiplofil og det var profilert slik at nye ruter kunne fuges uten modifikasjoner av treverket. Viktig: Nøyaktig maskering før fuging.

Bbeskrivelse med bilder i denne tråden:

https://baatplassen.no/i/topic/28704-vaarpuss-av-grimstadsnekka-tora-trenger-litt-raad/page__st__40

Bruk helst sort fugemasse. Hvitt blir seende møkkete ut etter en tid.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...