Jump to content

Mercury 50hk 4takter 2004 modell med alarm

Olepol

Recommended Posts

Hei

Har en Mercury 2004 modell 50hk, 4 tak som piper/alarm konstant etter jeg har kjørt en stund, det første tipset de fleste ga meg var, bytt impeller, dette er nå gjort uten forandring. olje nivå har jeg også sjekket ok , olje ble også byttet høst 2011.

Noen som har erfaring med kjente feil på disse motorene? Tempføler el giver?

Mvh Ole

Hvis du har byttet impeller og sjekket termostat, så er det nok den "kjente feilen" som er dukket opp ( Er ikke sikker på hvor høyt i årstall denne "feilen" går, men det var slik på min 2002 mod)

Mellom motorblokka og adapterplata,så bruker det å irre opp avleiring som skyver i sammen gummitetninga for kjølerøret.

Det eneste å gjøre (som meg bekjent) er å ta av motorblokka og adapterplata og fixe dette. Det kan være en HELV.. jobb å få delt dette,men det er det som skal til. Mulig du må bytte adapterplata hvis denne er tært (irret) for mye.

Mvh Beertrip

PS: jeg har et par tråder om dette her på sentralen

https://baatplassen.no/i/topic/83679-framgangsmaate-ved-fjerning-av-motorhode-50hk-mercury/

Rens av utenbordsmotor

https://baatplassen.no/i/topic/71975-kjoering-av-utenbordsmotor-i-sitronsyre-pga-varmgang/

I beste fall kan det være den rustfrie plata som ligger under impeller som er slitt, denne plata kan tilsynelatende se ''grei ut'' og likevel forårsake problemer med kjølinga, jeg ville først skiftet denne plata og pakningen under før noe annet.

Sjekk også at termostaten virker som den skal før noe annet, begynn alltid med det enkleste og billigste først for å unngå å bruke mere tid og penger enn nødvendig.

~~maskinisten

Takk for tips, hvordan får jeg sjekket termostat uten bytte?

Var kanskje noen ugreiheter på plata som impelleren ligger på, mener dere denne burde byttes? Jeg kjøpte motoren brukt for 4 år siden, sjekket service historien på den, er vist byttet en pakking på blokka i forhold til kjølvann, trompet må ringe de som har byttet den i morgen, ble byttet for 5år siden.

Mvh Ole

Termostaten kan du sjekke ved å ha den i en kopp med varmt vann, den skal åpne ved 49 C

Det er pakningen som ligger under den plata som du bør skifte samtidig som du skifter plata, den pakninga som ligger oppå rustfriplata bør også skiftes for å være på den sikre siden, men hvis den ser veldig bra ut er det ikke alltid nødvendig, skift hvis du er i tvil!

Ring Ravns Garage (tlf 69 82 45 00 ) og bestill et ''repair kit waterpump'', det inneholder alle pakninger og deler du trenger.

~~maskinisten

Redigert av maskinisten71 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...