Jump to content

Fins det alternativ til unøyaktige Båtsportkart?

Sølvsjø

Recommended Posts

Eg bruker Båtsportkart J, men syns det er håplaust stort og unøyaktig. Burde fulgt med lupe i plastmappa.

Heilt greit viss du skal krysse hovedleia, men elendig viss du vil på sjørøvartokt mellom små øyar, boar og skjær.

Fins det kartserier som dekker mindre områder om gangen, i f.eks målestokk 1:30000 ?

(som oftast endar eg opp med å printe ut aktuelle områder frå Gule sider Sjøkart... :worry: )

Et litt dyrt alternativ, men vurdert iPad eller android med kartplotterapp? Brukt trenger et eksemplar ikke koste så allverdens (og så er den grei til mye annet enn kart). Båtsportkartene bør du fremdeles ha med, men fordelen med disse kartplotterprogrammene er at du kan zoome inn på detaljer.

Takker for svar :smiley: Jeps, har prøvd kart på iPhone. Det funka sånn passe. Ipad blir for stort og skjørt i båtene min.

Skal kanskje kjøpe kartplotter i dag, viss eg finn ein som fell i smak.

Men for oss småfolk som fiser rundt i skjærgårdsjeepar burde det vore eit papiralternativ til Båtsportseriens verdenskart i A3 :wink:

Småtur-serien i A4? Ein garantert salgssuksess, spør du meg.

Jeg vil anbefale Den Norske Los, den beskriver havneforhold og trange leder over hele landet pluss mye annet. Ett bind med alminnelige opplysninger så er landet fordelt på 7 bind. Utgitt av Statens Kartverk Sjø.

Denne opplever jeg som mer nøyaktig enn andre "havnebøker".

Jeg har både C-map og Navionics på plottere ombord og ingen av disse kan konkurere i nøyaktighet mot papirkartet. Jeg bruker flest mulig alternativ for å snappe opp opplysninger som kan være av betydning for seilasen.

I tillegg til Gule Sider, har også Statens Kartverk liggende sjøkart i forskjellige varianter på sine sider.

Når det kalles båtsportkart burde de være laget for båtsport. Det er vel stort sett bare fritidsbåteiere som bruker disse. Derfor synes jeg at grunner dypere enn f. eks. 5 meter burde vært fjernet fra kartet. Det er vel svært få fritidsbåter som kommer i konflikt med slike grunner, og kartene ville blitt mye mer oversiktlige uten dem. Ta f.eks. sør-vestsiden av Smøla. Her ligger grunnene så tett på hverandre at de koker sammen til en graut på kartet. Men enkelte av dem er på 18-20meter. Dersom man kunne fjernet grunner dypere enn 5 meter ville kartet blitt mye mer oversiktlig( og mindre skremmende). Dybdetallene kunne forsåvidt ha blitt stående men symbolene for grunner kunne med fordel ha vært fjernet.

... Derfor synes jeg at grunner dypere enn f. eks. 5 meter burde vært fjernet fra kartet. ....

Dette synes jeg ikke var en helt god ide.

Mange av oss bruker kartene til annet enn å sikre oss mot å gå på grunn under fart. For eksempel ankring, fisking, setting av teiner, ...

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Har bestilt meg plotter & ekkoloddebolten Raymarine A57D no, så får me sjå om dingsen duger til noko :pray:

Jeg vil anbefale Den Norske Los, den beskriver havneforhold og trange leder over hele landet pluss mye annet. Ett bind med alminnelige opplysninger så er landet fordelt på 7 bind. Utgitt av Statens Kartverk Sjø.

Denne opplever jeg som mer nøyaktig enn andre "havnebøker".

Jeg har både C-map og Navionics på plottere ombord og ingen av disse kan konkurere i nøyaktighet mot papirkartet. Jeg bruker flest mulig alternativ for å snappe opp opplysninger som kan være av betydning for seilasen.

I tillegg til Gule Sider, har også Statens Kartverk liggende sjøkart i forskjellige varianter på sine sider.

Takk for tips! Skal sjekke ut denne. Boka hadde jo også eit eige kart over Bømlo/Stord - min tumleplass.

Og skulle det no vise seg at kartplotteren duger til formålet, så blir det den PLUSS papirkartet.

Og Gule sider er gode greier. Har printa ut ein del kart derifrå. Syns óg det er nyttig å samanlikne sjøkartet med flyfoto. Lettare å leita etter små strender og "gøymde perler" på den måten :smiley:

Har ein plan om å printe ut ein bråte detaljerte kart i A4, laminere og ha det i plastperm i båten.

Altså, skal du frå A til B er båtsportkart PLENTY bra nok. Det er dette det er laga for.

Men har du eit ønske om å snike deg rundt i ulike minefelt av skjær og boer med påhengsen opptilta, på jakt etter Gud veit kva...

Ja, DÅ blir det for knotete med kart i 1:50000-formatet :wink:

Når eg får Raymarine'n min skal eg få test den ut og gi beskjed.

Det aller første eg skal sjekke er om displayet er lesbart i sterkt solskinn med kølsvarte solbriller på...

Er den ikkje det, så benytter eg meg av angrefristloven sporenstreks :smiley:

Viss displayet duger, veit eg at resten er bra. Såpass har eg lest av testar hehe.

Polariseringsplanet i solbriller er horisontalt. Polariseringsplanet i skjermene på forbrukerelektronikk er vanligvis 45 grader på horisontalplanet. Det betyr at det blir en liten demping av lysstyrken dersom man holder holder holdet rett, og ser gjennom en solbrille ned på en skjerm som er montert i normal posisjon med nedre kant parallelt med underlaget. Dersom man vipper hodet 45 grader til den ene siden, vil polariseringen i solbrillene ikke dempe lyset fra skjermen nevneverdig. Dersom man vipper holdet 45 grader til den andre siden vil mesteparten av lyset fra skjermen bli stoppet av solbrillene.

Redigert av Lensepumpe (see edit history)

Bare sørg for å bruke ikkepolariserte solbriller, ellers vil skjerme bli svarte i enkelte vinkler.

Med alle skjermer vi omgir oss med, er polarisering derfor UT!

Det finnes flere skjermer med LED teknologi, disse virker bra med poladoidbriller uansett vinkel. F.eks. Raymarine e7

Så dersom du synes det er et problem med svarte skjermer/polaroidbriller finnes det løsninger.

Har bestilt meg plotter & ekkoloddebolten Raymarine A57D no, så får me sjå om dingsen duger til noko :pray:

[...]

Men har du eit ønske om å snike deg rundt i ulike minefelt av skjær og boer med påhengsen opptilta, på jakt etter Gud veit kva...

Ja, DÅ blir det for knotete med kart i 1:50000-formatet :wink:

Som nevnt i andre tråder er ikke nøyaktigheten noe bedre på en plotter fremfor båtsportkart, selv om du kan zoome inn. Se f.eks. diskusjonen her

Hvis du tror du kan sno deg mellom skjærene og navaigere kun v.h.a. en kartplotter håper jeg du tar det veldig forsiktig og ikke er redd for å dunke på grunn en gang i blandt. Du vil oppleve at de elektroniske kartene i plotteren inneholder mange feil.

Som andre har nevnt er skissene i Den Norske Los trolig det beste du kan bruke (men de her heller ikke feilfrie).

Polariseringsplanet i solbriller er horisontalt. Polariseringsplanet i skjermene på forbrukerelektronikk er vanligvis 45 grader på horisontalplanet. Det betyr at det blir en liten demping av lysstyrken dersom man holder holder holdet rett, og ser gjennom en solbrille ned på en skjerm som er montert i normal posisjon med nedre kant parallelt med underlaget. Dersom man vipper hodet 45 grader til den ene siden, vil polariseringen i solbrillene ikke dempe lyset fra skjermen nevneverdig. Dersom man vipper holdet 45 grader til den andre siden vil mesteparten av lyset fra skjermen bli stoppet av solbrillene.

Må innrømme at den forklaringa gjekk -svooosj - rett over hodet mitt. Eg er berre ein enkel gut frå landet :wink:

Forstår det nok bedre når eg får prøvd det i praksis, trur eg. Får håpe Brille-Jesus og Plottis blir gode kompisar etterkvart :pray:

Har også prøvd å printe fra gulesider, men ikke fått set skikkelig til. Får bare det som er på skjermen.

Så hvordan går du frem når du skal printe det? Kan må få det ut i A3 format f.eks?

Heilt ærleg, så får eg det ikkje heilt til sjøl... Det blir i A5-format, men eg får i allefall zooma inn på aktuelle plasser eg vil finkjemme.

Og ved å vekselvis skifte mellom sjøkart og satelitt-bilder på Gule sider, får eg eit meir realistisk overblikk over grunner.

Kartet viser ikkje alt. Eller viser feil posisjon. Etter å ha printa ut kartet, markerer eg inn dei potensielle grunnene eg ser på satelittbildet.

Når eg får plotter/ekkoloddet mitt skal eg eksprimentere med å montere innvendig giver framme i båten. Få ein tidleg dybdealarm :wink:

Ved å printe ut frå http://kart.kystverket.no/default.aspx?gui=1〈=2 kan du få detaljerte sjøkart printa i A4 (og kanskje A3?).

Her zoomer du inn på ditt aktuelle område. Velg 'Elektroniske sjøkart' i menyen til venstre. Du får opp 3 alternativ.

Dette er ulike detalj-nivå på kartet. Velg ein eller alle. Det siste passer best for meg.

MEN det er for knotete og langsomt å printe, og kartet blir veldig blått og rart. Vanskeleg å lese.

Sikkert ein innstilling, men har ikkje gidda å finne det ut... :wink:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...