Jump to content

Tar en Viknes 880 skade av å taue en Scan Dynamic 9200?


Enviro

Recommended Posts

Hadde en utrivelig opplevelse i dag på vei til Risør, vi var 3 “vennebåter” på tur, vi fikk motorhavari rett utenfor Lillesand og søkte nødhavn ved en hytte.

Opplevde da det utrolige at begge mine såkalte venner, 1 har en Viksnes 880, den andre en Scand Baltic 29”, jeg har en Scand Dynamic. Da nektet de begge to å slepe meg 1 nm inn til Lillesand for de var redde for at kryssholten skulle ta skade, legger til at det var omtrent vindstille. Jeg ringte Røde Kors som kom og assisterte med en liten RIB på kort tid og fikk meg inn til verksted som skiftet dynamoreimen.

Så nå kan ferien fortsette, men det blir uten mine såkalte venner.

Spørsmålene er, kan ikke en kraftig Vestlandsbåt Viksnes 880 klare å taue min uten skade på kryssholt i 2-3 sekundmeter vind?

Slik som jeg er opplært har en plikt å hjelpe når noen søker nødhavn, men hva mener dere, er det meg det er noe galt med?

Redigert av Enviro (see edit history)
Link to post

Herlige venner å ha i krigen :smiley: Fra spøk til revolver... min 7000kg tunge tresnekke ble for noen uker siden slept av en hyggelig kar med en Uttern C-56.. 18 fot jolle med 50 hk.. ble slept ca 3nm, pent vær da også.

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Link to post

Svar på spørsmålet ditt er nei. Ikke sjans i havet for skade på pulleter eller båt forøvrig ved sleping i normal fart og i normale forhold.

Sleping slik du beskriver er null jobb for en båt da belastningen er lav i ca 4-5 knop.

De kunne fint slept en 50 foter på 20 tonn i 5 knop uten skader for den sak skyld.

Hanefot i begge ender er uansett lurt.

 

Litt av noen venner du har må jeg si. De kan ikke ha mye peiling på båt. Ikke har de mye tiltro til båtene sine heller.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

Wow! Får håpe disse båtvennene dine ikke har tatt kostnaden ved å kjøpe dregg, for båten kan jo kanskje bli skadet... Foruten at dette var ens venner som opplevde det kjedelige å få motortrøbbel, synes jeg faktisk at man har plikt å hjelpe. Tror ikke tanken hadde streifet meg å si nei, verken som båtfører med motorkraft eller som den uheldige båtfører uten motorkraft - tror jeg hadde blitt lang i trynet av å få nei :nonod:

Jannicke - matros og kapteinens assistent på "Zetha"

Link to post

To tau som går over i ett tau. Sleperne våre ser ut som Y. To fester i slept båt, ett feste i RS. Bruker da begge kryssholtene på slept båt.

 

Jeg hadde vært skeptisk til å bruke egen båt til slep faktisk, selvom våre pullerter tåler 90KN. Har dratt på mye rart og opplevd en del merkelige ting ved slep av båter. Handler også om ansvar for slepet. Det er en grunn til at RS krever full ansvarsfraskrivelse før et slep startes? Om RS er i nærheten og havarist er medlem ville jeg latt RS slepe.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Dette er helt utrolig at er mulig. Dette viser hvertfall hvor utrolig lite kunnskap disse folkene har for båt.

 

Hvis de mener at båtene sine ikke tåler dette, ja da hadde jeg jammen ikke turt å satt beina mine ombord der heller.

 

Dette nærmer seg vel også kanten av hva reglementet sier, selv om du kanskje ikke var i en direkte nødsituasjon da dilemmaet oppstod.

 

En ting er sikkert, dette kalles hvertfall ikke venner, og jeg hadde kuttet enhver komunikasjon med slike tvert.

Link to post

Det kaller jeg uvitende venner eller så er de så fine på det at det vil de ikke gjøre ...å kalle de venner etter en sånn hendelse tror jeg jeg hadde sluttet å kalle de rett og slett .....

Og det du Bitteliten sier her overrasker meg veldig da jeg vet du jobber frivillig i RS og burde i aller høyeste grad vite hva du driver med når du sleper ...

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post

Håper dine "venner" leser her på BP... Dette er det dummeste jeg har hørt på lenge! Ved nærmere ettertanke så er de neppe aktive på dette forumet, da de trolig aldri har hørt om det!

 

Vel, for noen år siden slepte jeg en Fairline på rundt 40 fot med min forrige båt, en Scand Baltic. Det gikk helt fint.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post

Ifjor slepte jeg en venn med 30 foter med Saowanee (31 fot) over en lengre strekning. Det var en ren fornøyelse.

 

Festene i moderne båter SKAL være dimensjonert for sånt. Og båtfolk SKAL assistere andre etter beste evne, og det med velvillig innstilling og godt humør.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Sleper ikke RS i rundt 20 knop? Blir større belastninger på kryssholtene da.

Vi sleper aldri over 7 knop når jeg er ombord.

Og til Laluna, ja, nettopp derfor som beskrevet over :smiley: båten vår tåler det, det var bare alle de andre forholdene rundt som gjør meg skeptisk. Det kan være store krefter ved slep, men det kan også være søndagstur i parken. Og min erfaring er at det ikke alltid er slepet eller sleper som har kontroll over alt som skjer.

 

Og utifra beskrivelsen til trådstarter var han jo ikke i nød akkurat. Han lå ved en kai. Dog ved et sted som kanskje ikke passa han. Det oppfyller ikke min definisjon på nød akkurat :wink:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

"Nød" var det vel kanskje ikke;) ville dog ikke nølt med å ta kameraten på slep under de rådende forholdene. Alternativt kunne man slept side ved side. Man kunne også som jeg selv har gjort engang jeg slepte en halvt nedsunket treseiler. Lagt et laangt tau under/rundt bauen på slepebåten(altså rundt hele båten) via kryssholdt-hanefot-lang sleper- til slept båt. Da får man fordelt endel av kreftene på en stoor flate som tåler det!

 

Forøvrig hadde jeg glatt risikert et kryssholdt for å hjelpe en venn.

 

Trygve

Link to post

Om vennskapene: vi har bare hørt en side av saken. Kan jo være at de andre endelig fant en mulighet til å bli kvitt han :rolleyes:

 

He He ;) godt mulig :)

 

Nå var vel dette i lukket farvann, under silkeføre og over kort avstand såvidt j forstår trådstarter. Forsåvidt enig i at side v side slep kan! være mere belastende, men med skikkelig fortøyning m spring og brest i tillegg tror j nok det også hadde gått bra, dog med lav slepehastighet.

 

Kan ikke skjønne at mitt alternativ 2 skulle medføre ekstrabelastning ifht hanefot og ordinær slepeline? For det slepte fartøyet blir det likt, og for slepefaetøyet fordeler man jo kreftene over hele skroget.

 

Trygve

Link to post

Når båtene ligger fortøyd til brygge/øy og en Baltic "raser" forbi i 14 knuter lager den noe ille med sjø. Alles båter hiver verre på seg og rive i kryssholter utamilde. De kreftene som da er ute og går er mye verre enn et enkelt slep i deplasements fart.

Disse "vennene" burde fått vennesertifikatet inndratt og nytt kyllingserrtifikat utstedt.

Mvh

Bavaria32sport

Btw:vår skute har slept en Skarpnes 9100 fra Havstensund til Tønsberg. 6 timers slep i rolig fart. Aldri merket noe til det.

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Takk for mange gode tilbake meldinger og det er bra få bekreftet mine vurderinger.

Bare for å gi litt mere utfyllende opplysninger så røyk reima til dynamoen 100 meter utenfor en hytte med brygge, la inntil den og fikk mange gode tips fra dem. De tipset om ett lite verksted som jeg ringte til og de kunne ta jobben viss jeg kom fort. Jeg ringte først til han med Viksund 880 siden det er en staut sjøarbeidshest, men han tok ikke sjansen på noe slep nei, han hadde ikke forsikring for dette heller.

Og når førstnevnte snakket med Scand Dynamic fyren bakket han også ut, jeg oppgav avstanden til 1 nm, men sjekket på GPS og det er ikke så langt heller, og det blåste ikke, det bare trakk litt fra Syd-Vest.

Det som er latterlig er at når Røde Kors kom for å sette om bord slepet så kom begge to i gummibåtene for å slepe meg, en med 8 HK og den andre med 10 HK, da var jeg så lei tullet at jeg viftet dem bort og ba dem ryke.

Jeg påberoper meg ikke nødrett når jeg ligger ved privat brygge, men etterlyste vurderinger på belastinger på båtene under slep, kan også opplyse om at jeg har slept fyren i Scand Baltic selv for 2 år siden.

Link to post

Jeg fatter egentlig ikke hva de "kameratene" dine tenkte på,de kan jo egentlig ikke like deg noe særlig? er jo ikke snakk om å påberope seg nødrett,men å spørre om en vennetjeneste så du kunne få ordnet problemet å fortsette turen.. Ville som mange andre her inne har sagt også,kuttet kontakten med disse folka.. finn deg noen venner du kan stole på,hva hvis dette hadde skjedd under mer dramatiske forhold? hadde de bare latt deg ligge å drive inn på land fordi de er redde for å ødelegge noe på SIN båt? Godt du fant ut av dette under de omstendighetene du hadde :thumbsup: hell i uhell :yesnod:

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Link to post

Har vel aldri vært noe problem å slepe en annen båt. Jeg slepte til og med min egen Fjord 880 med min egen 10-fots rib med 6 HK. Litt i overkant kanskje, men det gikk fint. Skulle jo ikke så langt. (Fikk en alarm (falsk) på giret, etter verkstedopphold på en "glimrende" verksted. Vegret meg derfor for å kjøre.)

 

Ikke så veldig risikovillige de vennene dine da. :nonod:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...