Jump to content

Tar en Viknes 880 skade av å taue en Scan Dynamic 9200?


Enviro

Recommended Posts

Hei !

Selv en Bayliner 245 tåler en god del belastning .

 

003.jpg

 

Dette slepet var på lørdag og gikk i 20kn over 57nm .

Rimelig rolig sjø , slakket bare av når vi møtte hurtigruta i trangt farvann , samt en par lastebåter.

Slepebåt 50ft 2x600Hk MAN.

 

Kystfareren

Link to post
Share on other sites

Det bildet bør vel sette en stopper for de som tror kryssholtene på båten sin bare er til pynt. Også en Bayliner da :wink:

Blidet forklarer vel ingen ting om hvor egnet en Viknes 880 er til å slepe andre fartøyer. De fleste båter er laget for å BLI slept med dertil innretninger og dimmensjoneringer i baugpartiet.

 

Her er noen bilder i mitt arkiv fra diverse Vikneser. Tre forskjellige båter som alle var relativt nye. Bildene viser sprekker i gelcoat rundt aktre pullere, rundt rekkestøttenes innfestinger og sågar i en sammenføyning der man har skrudd til skruen for hardt slik at gelcoat har sprukket.

 

Så det får igjen være opp til eier å vurdere om har ønsker å oppta slep om han er kjent med disse problemene som har vært på denne spesifikke båttypen som trådstarter spurte om da det HAR vært problemer med gelcoat ved sammenføyninger og stressede områder.

 

Har forøvrig ikke sett noen båter med sprekker rundt forre pullere men mange av denne typen med sprekker rundt aktre pullere, der rundtomliggende konstruksjon muligens er noe svakere. Så jeg ville ikke stresset dem mer enn nødvendig. Dette betyr naturligvis ikke at man ikke tar en havarist på slep om det står om liv.

 

rekkestoette.jpg

 

sammenfoeyning.jpg

 

pullert.jpg

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer !

 

Ja , dette så ikke bra ut . Skal vokte meg vel for å trekke av en Viknes 880 som evt har gått på . Slepekraften er det lite å si på hos oss da . :smiley:

 

 

M/S Richard With når den dreiv på i Trondheim i januar -09

 

richard_with_004.jpg

 

 

 

 

Kystfareren

Link to post
Share on other sites

Da er jeg i ny havn og ON line igjen, leser gjennon trådene med forbaulsese og interesse.

Punkt 1. Born free Jeg har aldr dramatisert dette, jeg lå ved brygge og trengte tauing til verksted, ble sviktet av 2 såkalte venner. Jeg fikk skiftet alle reimene hos verkstedet, og fikk foretatt en nødreperasjon av vannpumpen som hadde foresaket havariet.

P.S. Venner har jeg nok av, jeg reiser med 2 av dem nå.

Punkt 2. Chiefengeenier Du har noen argumeter men alle falle til fisk all den tid dette var innenskjers uten¨vind, jeg kunne tatt båten med ett tau og dradd den langs land om ikke vi befant oss på en øy.

Så å lime inn skrekkbilder fra andre skalder blir rett og slett patetisk.

Link to post
Share on other sites

Skjønner at sjæfsingen er glad i å kverulere og du skal jo selfølgelig få lov å ha din mening,jeg på min side er veldig glad for at majoriteten av de som ferdes på sjøen er oppegående mennesker som hjelper til om noen er uheldige.

 

Når det er sagt så virker det å som det blir fler og fler folk i båt,en ser de gjerne i en fancy daycruiser,eller i verste fall en stor fairline osv med nesa i sky og sjampisen på bordet ,fullstendig oppslukt i seg og sitt...

Redigert av gentron (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Får man en rolig start uten slakk i linen er det vel ikke mer som skal til enn at man kan holde i tampen (uten å surre den fast i hånden) og likevel klare å slepe båten i 15min i saaakte fart. Så slipper man å brekke opp hele akterenden på viknesen.

Link to post
Share on other sites

Enviro, du har vel vert lenge nok på Baatplassen til å vite at selv spørsmål om å bytte en sikring ender ut i uendelige teoretiske fabler..... Alle som har litt erfaring fra sjøen vet at på flatt vann, med litt forsiktighet, er det ikke noe som helst problem å dra en liten båt noen meter. Kunne klart det med "litlekaren". :saint:

For femti år siden når jeg begynte på sjøen, ville det å nekte venner en så bagatellmessig tjeneste være helt utenkelig. Blir bar trist når jeg leser om slike tullinger.... :nonod:

Link to post
Share on other sites

Vel, for min del hadde dette neppe vært noe problem. Jeg hadde sannsynligvis satt en sleper om veien til nødhavn var kort og dette var så "straight forward" som beskrevet, men hvordan du oppførte deg oppe i situasjonen hadde definitivt også medvirket til hvlken avgjørelse som ble tatt. Skriking, huing og hoing samt en instruerende mine og selvfølgeligheter hadde jeg IKKE mottatt positivt. Man kommer lengst med ydmykhet i en slik situasjon.

 

Og jeg er også fullt ut inneforstått med at det kan finnes folk som tenker annerledes på bakgrunn av at de gjør andre vurderinger.

Muligens kan han være første tur i en nyinnkjøpt båt der budsjettet ble strukket maksimalt. Eier har nettop finlest de nye forsikringsvilkårene der KANSKJE et av punktene er at ved sleping av andre fartøyer faller forsikringen bort. Har i tillegg hørt at det kan forekomme sprekker i gelcoat ved overbelastning og er ikke helt dus med manuvreringen. Men vet at båten setter fart til 4 knop i tomgang når han kopler inn propellen og kan forvente et rykk når sleperen strammes. I tillegg vet han ikke hvordan han skal handere bukseringen inn til kai.

 

Så ikke vær så kategorisk. Alt er ikke sort/hvitt her i livet. Man får respektere båteiers avgjørelse så lenge han anså at det ikke var noen fare for liv og at det fantes andre i nærheten som kunne handtere dette bedre, eller at han evt. anså at du selv handterte saken dårlig. Når to mann med høyst ulike båter avslår å slepe deg skurrer det nemlig litt hos meg. Jeg ferdes temmelig mye på sjøen og jeg har hittil ikke sett tegn til en generell trend som peker denne veien blant eiere av denne typen båter.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er noen bilder i mitt arkiv fra diverse Vikneser.

Jeg ser ikke sprekken på det øverste bildet. Men jeg ser en utrolig stygg sveis! Kan det virkelig være mulig at norske båter leveres med slikt? Og at kundene godtar det? Slikt ville de ikke fått solgt til meg!

 

Ellers, når det gjelder sleping under gunstge forhold er hastgheten helt avgjørende for kraften som skal til. Jeg vil nesten tro at i dette tilfelle ville en voksen mann kunne holdt slepetauet ved forsiktig buksering. Selv festepunktene på en Viknes greier vi vel ikke dra av med håndmakt?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Saowanee som er en 31 fot motorbåt tar gjerne andre på slep ved behov. I fjor slepte jeg en Comet Commander 31 fra Flatskjæra til Hankøsundet (den hadde mistet roret). I år slepte jeg en SeaFinn på 39 fot og 11 tonn to ganger. Sist fra Hankøsundet til Skjæløy (varmgang i motor). Sånt må en kunne greie uten problemer. Selvfølgelig kan en Viknes slepe en litt større båt med passe forsiktighet. Det får være grenser for å være pysete når noen trenger assistanse.

 

En skulle kunne mene at jeg sånn sett har opparbeidet meg tilgodelapp hos redningstjenesten. Men jeg har nok også måttet bli slept av Redningsselskapet ved et par anledninger i år (tau i propellen). Kjempeservice hos de gutta. :smiley: .

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Når vi var på tur i fjor sommer fikk vi plutselig varmgang på motor.

Men vi hadde med oss slepejolla (Pioner 13 m 9,9hk) og har egentlig ikke tenkt tanken på at dette kunne ødelagt noe før jeg leste denne tråden her.

Gikk helt fint med oss hvertfall.

Nå med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Albatross slepte ein fjordabåt på 54 i sensommer, havaristen anslo sin båt til 30tonn. Albatross er 7t.

Det lå ein anna 30 ft + båt der og hadde kontakt, klar til å assistere dersom 54'n skulle drive nærare land, men de var redd for sine kryssholt.

Min opfattelse er at det er mange som er redd for sine kryssholt.

Men det er uten grunn. Å slepe denne 54'n på 30t vil ikkje gi så mye belastning som man tenker. Det er din egen motorkraft og N på propellen som avgjør. Og egen vekt.

Eg ville normalt, om det var ein ukjent båt eg skulle slepe med, vert mye meir redd for motorlabber eller drev.

Bare for å gi havaristen noko å huske, så slepte Albatross fjordabåten over hans marsfart.

 

ps:Albatross er på land for oppgraderinger nå. To motorlabber kan ha bøyd seg då. Men de var underdimmensjonerte uansett, så skitt au

:smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Har slept forskjellige båter med min 20 fot Hardy. Båter større og tynge enn min.

Trikset er å lage en hanefot på 4-5 meter og henge en daumann (kaffedreg f.eks) i knutepunktet som strekkavlaster. Slepefart ca. 4 - 6 knop.

Ingen problemer med kryssholtene.

(Min tanke: Enten er det "folk i båt" som er for redde / uvillige, ellers så er båten så dårlig konstruert at den kanskje hører til i klasse "D" ??)

Uansett, i dårlig vær, ville jeg i tillegg ha brukt en ekstra lang slepeline! (Og hengt på en par fendere som "markører"…)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Har ikkje lest alle innlegga her, men når båter tåler å ligge fortøyd til kai ved storm/orkan så tåler dei uansett slep i rolig kjø. Når stepett er kommen opp i fart er det vel ikkje rare belastningene på pullerter? Kommer det bølger frå andre båter er det berre å lette på gassen til bølgene har passert...

 

Eller bruk strekkavlastere på slepetauet:) (som i havn)

 

Hadde aldri stussa på å ta båt på slep i "nødstilfeller" unsett kva skader som kunne oppstå på egen båt. Er man i nød, så hjelper man Basta!

Redigert av Kapteinbåt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er en gammel tulletråd. Handler egentlig om dårlig forståelse og det å ikke ville ta noe som helst slags sjanser eller bryderi for andre. 

 

Jeg har slept større båt enn denne med en 10-fots rib med 6 HK. Riktignok på en godværsdag. Nå er ikke jeg fra Finnmark, jeg har bare bodd der, men der lærte jeg at av og til var det eneste fornuftige å bare kalle en "spade for en spade".

Redigert av finnmarken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...