Jump to content

Tar en Viknes 880 skade av å taue en Scan Dynamic 9200?


Enviro

Recommended Posts

Jeg synes det er en STOR tilfredsstillelse hver gang jeg kan hjelpe ved å ta andre på slep. Du må ha kjempekrefter i egen båt dersom du skal greie å rive løs dine egne pullerter.

Just presis!

Det er en god ide å ha kommunikasjon mellom båtene under slep....

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Det gjelder bare å bruke passe tynt tau... No problem. Min Bayliner har særdeles solide/innfestet Cleays samt 2 enormt solide fester i hekken for vannskioppgaver so c´mon on...

 

Bukserte en gang en 25t stålrigg (med vannvittig bremsende støtteflater under tankene) med denne dog med 4/5 hk Yamaha. Tau i nebbet og 360° motorrotasjon gjør SuZ1.

 

Dytt og dra.....

 

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hadde en utrivelig opplevelse i dag på vei til Risør, vi var 3 “vennebåter” på tur, vi fikk motorhavari rett utenfor Lillesand og søkte nødhavn ved en hytte.

Opplevde da det utrolige at begge mine såkalte venner, 1 har en Viksnes 880, den andre en Scand Baltic 29”, jeg har en Scand Dynamic. Da nektet de begge to å slepe meg 1 nm inn til Lillesand for de var redde for at kryssholten skulle ta skade, legger til at det var omtrent vindstille.

 

både CE-reglene (og den gamle Nordisk båtstandard)  har krav til att båter i denne størelsen skall kunne bogseres og bogsere...... 

 

https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/sjofart/dokument/fritidsbatar/ce-handboken-om-fritidsbatsdirektivets-tillampning.pdf

 

se pkt 4.1.7

 

regleret i   EN ISO 15084     Small craft -- Anchoring, mooring and towing -- Strong points

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Vi sleper aldri over 7 knop når jeg er ombord.

Og til Laluna, ja, nettopp derfor som beskrevet over https://baatplassen.no/i/public/style_emoticons/#EMO_DIR#/smiley.gif båten vår tåler det, det var bare alle de andre forholdene rundt som gjør meg skeptisk. Det kan være store krefter ved slep, men det kan også være søndagstur i parken. Og min erfaring er at det ikke alltid er slepet eller sleper som har kontroll over alt som skjer.

 

Og utifra beskrivelsen til trådstarter var han jo ikke i nød akkurat. Han lå ved en kai. Dog ved et sted som kanskje ikke passa han. Det oppfyller ikke min definisjon på nød akkurat https://baatplassen.no/i/public/style_emoticons/#EMO_DIR#/wink.gif

Rs Christian Gerard Jebsen sparte iallfall ikke på bunkersen da de slepte min 50 fots skøyte i 12 knop.. Har nok verken før eller siden vært oppe i den hastigheten.. men kryssholtene holdt:)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...