turbokongen Startet 27.Juli.2012 Del på Facebook Startet 27.Juli.2012 Hei alle. Jeg hadde tatt på meg et oppdrag å bytte eksospakning på en volvo penta md21. Men, det viste seg at eksosportene var irret i stykker. Ved en dypere diagnose, så viste det seg at sjøvannspumpen hadde lekket sjøvann inn i motoroljen, med følge av rustskader på sylindere, ja hele innsiden av motoren. Så den er blitt avskrevet. Jeg klarte å få fatt på en vetus stm3030(xdp4.90) som ser ut til å være samme motor. Heter den det forresten? Jeg har flyttet over gir, og startet motoren, men den ryker noe blått. Ved tomgang så ryker den litt. Ved pådrag ryker det nesten ingenting, og ved motorbrems(turtallreduksjon) ryker det ganske mye. Min første tanke var ventiltetningene. Jeg kommer til å gjøre denne modifiseringen. Så lurer jeg på om det finnes noe servicemanual for denne motoren, og om noen har noen tips til hva som bør endres/forbedres før motoren puttes tilbake i båten. Finnes det en metode for å fastslå tilstanden på motoren uten å skru av for mye? Hvor handler man deler til denne motoren? Jeg mangler sjøvannspumpen. Ble mange spørsmål her, men håper jeg har gjort meg forstått. På forhånd takk. Sitér dette innlegget Link to post
turbokongen Svart 28.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2012 Oppdatering: Har fått montert sjøvannspumpen til volvo-penta'n på vetusen. Monterte over monteringsplaten fra volvoen, så passet jo alt helt fint. Pumpen trenger overhaling, så det blir nye simmringer og o-ringe. Drypphullene var også tette. I den forbindelse, så lurer jeg på hvordan sjøvannskretsen skal være. Jeg har ingenting før oljekjøleren. Og så har vi jo giret som har kjøler også. Så lurer jeg på veivhusventilasjonen, det er jo ingenting på vetusen, skal det ikke være det? Uansett, så vil jeg montere en eller annen type for veivhusventilasjon, for det strider mot all min motorlære å ikke ha noe som helst. More to follow.... Sitér dette innlegget Link to post
turbokongen Svart 28.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2012 Her er et bilde av hybriden: Sitér dette innlegget Link to post
turbokongen Svart 8.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2012 På tide med litt oppdatering: Ventilteningene er byttet, og nå forsvant oljelukta fra eksosen. Til referanse så er de fra victor reinz og har artikkelnummer B20219 Dysene er levert til sangvik service for overhaling nå, så regner med at det skal gjøre susen for røyken sin del Ellers, så trenger jeg 4 nye motorlabber. Noen som vet hvor man kan få kjøpt slike som står på motoren idag? (Se bilde over) Jeg måler hullene mot skroget til 96mm. Fikk regnet ut at jeg må ha labber som er beregnet for 100kg/stk. More to follow.... Sitér dette innlegget Link to post
Kalle74 Svart 8.August.2012 Del på Facebook Svart 8.August.2012 (redigert) Univa i Arendal er importør/forhandler av Vetus, hør med dem ang. deler. Manual ol. ligger på hjemmesidene til Vetus. Redigert 8.August.2012 av Kalle74 (see edit history) Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
turbokongen Svart 14.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2012 Er det noen som vet hvor mye moment dysene skal trekkes til med? Det er de dysene som er gjenget ned i toppen. Sitér dette innlegget Link to post
turbokongen Svart 20.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2012 Da var dysen tilbake fra sangvik service. Men, motoren røyk like mye enda, og lukta like forbasket uforbrent diesel. Så begyne jeg å vri litt på dieselpumpa, og duverden! Da ble det straks mye mindre røyk! Så er det store spørsmålet: Hvordan får jeg justert riktig innsprøytningtidspunkt på pumpen? Sitér dette innlegget Link to post
turbokongen Svart 28.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Oktober.2012 Motoren er nå i båten, men jeg oppdaget en slange som er til overs. Det ser ut som den har gått inn på eksosbendet på md21, og går ut i skroget på båten. Hvilken funksjon har denne? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.